طراحی مدل به منظور تبدیل مصرفکنندگان فرهنگ به مشارکتکنندگان فرهنگ در صنایع دستی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیابراهیم یزدی 1 , علی رشیدپور 2 , ایرج سلطانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران،
2 - دانشیار، گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: فرهنگ, مصرفکنندگان فرهنگ, مشارکتکنندگان فرهنگ, صنایع دستی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: عوامل زیادی بر رفتار مصرف کننده تأثیر میگذارند و موجب اولویت او برای خرید محصول میشود. در ضمن مصرف کننده میتواند به عنوان یک مشارکت کننده نیز عمل کند که باعث افزایش مشارکت او در ارائه خدمات و محصولات نیز گردد بنابراین مشارکت به عنوان یک عامل مهم برای توسعه و تکامل موفق محصولات نیز شناخته میشود. از این رو پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل به منظور تبدیل مصرف کنندگان فرهنگ به مشارکت کنندگان فرهنگ درصنایع دستی انجام گردیده است.
روش پژوهش: این پژوهش با روش نظریه داده بنیاد انجام گردیده است.ابزارگردآوری دادهها مصاحبه عمیق بوده و با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی اعضای جامعه خبرگانی انتخاب شدهاند و با 17 نفر اشباع حاصل گردید. دادههای گردآوری شده با نرمافزار مکس کیودا (2018) تحلیل شد و در نهایت مولفهها استخراج، کدگذاری و سپس مدل نهایی ارائه گردید.
يافتهها: پس از تحلیل دادهها و انجام کدگذاریهای چندگانه؛ مدلی به منظور تبدیل مصرفکنندگان فرهنگ به مشارکتکنندگان فرهنگ شامل شرایط علی با 3 مولفه، شرایط زمینهای با 8 مولفه، شرایط مداخلهگر با 2 مولفه، پیامدها با 2 نوع پیامد و 4 راهبرد طراحی گردید.
نتيجهگيري: بررسی حاضر و بررسیهای مشابه نشان میدهد که حرکت از سمت مصرف کننده به سمت مشارکت کننده نه تنها شدنی است بلکه یک الزام است. حوزه صنایع دستی نیز که هم از جنبه اقتصادی و هم از جنبه معنوی برای جوامع بسیار حائز اهمیت است از این امر مستثنی نمیباشد و از طریق راهبردهایی همانند برندسازی، افزایش کیفیت محصولات، قیمتگذاری مناسب میتوان زمینه تحقق مشارکت کننده فرهنگی را فراهم آورد. این اقدامات توسعه صنایع دستی، غنای فرهنگی، بهرهمندی از آثار اقتصادی و ... را در پی دارد.
This research was conducted with the aim of designing a model in order to transform culture consumers into culture participants in handicrafts with a qualitative method. The data were first extracted through in-depth interviews with 17 experts using the purposeful and snowball sampling method and analyzed using the grounded theory method with MAXQDA (2018) software. Finally, according to the interviews, the components were extracted, coded, and then the final model was obtained. The design dimensions of the model in order to transform culture consumers into culture participants include causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, consequences and strategies. The components of the model design in order to transform culture consumers into culture participants include the development of the market dimensions of cultural industries, support for cultural industries, increasing the functions of cultural industries, formulating a plan and strategy in the field of handicrafts, attention to handicrafts and culture, consumer support, communication with the customer and understanding customer needs, developing and improving handicrafts, preserving, transferring and strengthening cultural identity, art education, branding and commercialization, tourism development, supporting the producer, employment opportunities and job creation, value creation, creativity, investment, Obstacles to the growth and development of cultural industries and policy obstacles.