طراحی مدل پارادایم صلاحیت فرهنگی مدیران شعب بانکهای دولتی (مورد مطالعه: بانک ملی ایران(
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعلی اولیائی 1 , علیرضا ابراهیم پور 2 , سید مرتضی موسویان 3 , علیرضا صالحی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: فرهنگ, صلاحیت شناختی, صلاحیت فرهنگی, صلاحیت عاطفی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر طراحی مدل صلاحیت فرهنگی مدیران شعب بانک های دولتی است.جامعه آماری: بخش کیفی شامل کلیه خبرگان آکادمیک و سازمانی بانک های ملی ایران است که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند و اصل اشباع 20 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. جامعۀ آماری بخش کمی، شامل 390 کارکنان بانک ملی میباشد که با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند.روش انجام پژوهش: روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی-کاربردی و برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی تعیین گردید. برای گردآوری داده ها از ابزارهای مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی کدگذاری نظری بود و در بخش کمیبرای پاسخ به سؤالهای پژوهش از آزمون تی تک نمونهای، مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزارهای SPSS-v21 و smartPLS استفاده شد.یافته و نتیجه پژوهش: نتایج نشان داد صلاحیت فرهنگی شامل سه مولفه صلاحیت شناختی، صلاحیت عاطفی و صلاحیت رفتاری است. همچنین عوامل اثرگذار بر صلاحیت فرهنگی شامل سه مولفه ویژگی های جمعیت شناختی، ویژگی های شخصیتی و عوامل ارتباطی است. در نهایت نیز پیامدهای مدل در سه سطح کارکنان، مدیران و سازمان ارائه شد. نتایج حاصل از آزمون تی تک نمونه نشان داد تمامیمولفه ها به جز پیامدهای سازمان در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
The purpose of this study is to design a model of cultural competence of managers of branches of state-owned banks.The quality section includes all academic and organizational experts of the National Banks of Iran, which was considered as a sample size using purposive non-random sampling method and the principle of saturation of 20 people. The statistical population of the quantitative section includes 390 employees of Bank Melli who were selected by using sample size calculation in structural equations and multi-stage cluster random sampling method.The research method was basic-applied in terms of purpose and mixed (qualitative-quantitative) of exploratory type in terms of data type. Semi-structured interview tools and a researcher-made questionnaire were used to collect data. The data analysis method was theoretical coding in the qualitative part and in the quantitative part to answer the research questions, one-sample t-test, structural equation modeling and confirmatory factor analysis and SPSS-v21 and smartPLS software were used.Findings and Results: The results showed that cultural competence includes three components: cognitive competence, emotional competence and behavioral competence. Factors affecting cultural competence also include three components: demographic characteristics, personality traits and communication factors. Finally, the implications of the model were presented at three levels: employees, managers and the organization. The results of one-sample t-test showed that all components except the organization's consequences are in good condition.
_||_