تاثیر مسئولیت اجتماعی بر عملکرد سازمان و مزیت رقابتی شرکتها با میانجیگری توسعه ی زیست محیطی تامین کنندگان (مطالعه موردی: شرکتهای تولیدی استان قزوین)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیزهرا امین افشار 1 * , محسن هوشنگی 2
1 - دانشجوی دکترای آینده پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین، ایران (نویسنده مسئول).
zahraaminafshar@gmail.com
2 - دانشجوی دکترای مدیریت تولید، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.
کلید واژه: مزیت رقابتی, توسعه محیط زیست, عملکرد, تامین کننده, مسئولیت اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی سازمانها بر عملکرد سازمانهای تولیدی با درنظر گرفتن نقش میانجی توسعهی محیط زیستی تامینکنندگان میباشد. این تحقیق در 8 شهرک صنعتی و با نمونه 93 تائی از تولیدکنندگان استان قزوین انجام شده است. این تحقیق بر اساس مدل معادلات ساختاری پایهریزی شده که برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. مدل پژوهش دارای 9 فرضیه میباشد که بعد از تحلیل نتایج مشخص گردید که مسئولیت سازمانی بر ابعاد توسعهی محیطیستی تامینکنندگان بجز مشوق تامینکننده، نقش مثبت و معناداری دارد. همینطور نتایج آزمون فرضیات مربوط به تاثیر ابعاد توسعهی محیط زیستی تامینکننده بر عملکرد سازمان بجز تاثیر ارزیابی تامینکننده بر عملکرد مالی سازمان مورد تایید قرار گرفته است. آنچه از این تحقیق برگرفته شده است این است که مسئولیت و پاسخگوئی اجتماعی سازمانها در چه در ظاهر هزینهبر و زمانبر است اما در نهایت و در بلندمدت تاثیر قابل توجهی بر عملکرد و وجهه سازمان در اجتماع خواهد داشت. نتایج این تحقیق مدیران سازمان را به پایبندی به مسئولیت اجتماعی خو در قبال جامعه و محیط ترغیب و تشویق می-نماید.
The purpose of this study was to evaluate the impact of corporate social responsibility on the performance of manufacturing organizations with regard the mediating role of environmental supplier development. This study includes 8 industrial parks of Qazvin province with the 93 sample of manufacturers. This research is based on the structural equation modeling and for the analysis of the collected data we applied partial least squares method. There are 9 hypotheses that the analysis revealed that corporate social responsibility has positive and meaningful impact on environmental supplier development dimensions except supplier evaluation. Also, the related hypotheses to company performance indicate that there are positive relation among environmental supplier development dimensions and financial and competitive advantages, but just supplier evaluation has not positive effect on financial performance of companies. The findings of this study revealed that even though company’s social responsibility is costly and time consuming, but at least in the long time will have a significant impact on performance and community reputation of organizations. The results of this study encourage organizations managers to adhere to their social responsibility towards society and the environment.
_||_