رابطه اعتیاد به شبکه های اجتماعی تلفن همراه با هویت جنسی و روابط عاطفی ( مورد مطالعه: مردان 18 تا 30 ساله شهر اردبیل)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمحسن عامری شهرابی 1 , علی جعفری 2 , مهدیه بخشی 3
1 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نراق، نراق، ایران (نویسنده مسئول).
mohsenameri@iau-naragh.ac.ir
2 - استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
3 - مدرس گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
کلید واژه: شبکههای اجتماعی تلفن همراه, اعتیاد به شبکههای اجتماعی, هویت جنسی, روابط عاطفی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی تلفن همراه با هویت جنسی و روابط عاطفی (مردان 18 تا 30 ساله شهر اردبیل) می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، توصیفی و همبستگی میباشد و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش پژوهش مورد نظر پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شهروندان 18 تا 30 سال شهر اردبیل که تعداد آنها برابر 161600 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد گردید و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هویت جنسی مک براید و همکاران (2008) و پرسشنامه های محقق ساخته اعتیاد به شبکه های اجتماعی و روابط عاطفی استفاده شده است. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد و برای تحلیل فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی تلفن همراه شامل تلگرام، اینستاگرام و واتس آپ با هویت جنسی رابطه مستقیم معنادار و بین اعتیاد به شبکه های اجتماعی تلفن همراه با روابط عاطفی رابطه معکوس معنی داری وجود دارد. با توجه به یافته های تحقیق، می توان چنین نتیجه گیری کرد که اعتیاد به شبکه های اجتماعی باعث افزایش هویت جنسی و کاهش روابط عاطفی می شود.
The purpose of this study was to investigate the relationship between Addiction to social networks mobile phone with sexual identity and relationships (men 18 to 30 years old in Ardabil). The purpose of this research is applied in terms of method, descriptive and correlational. In terms of data collection method, the research method is survey. The statistical population of this study includes all citizens aged 18 to 30 years in Ardabil, which is 161600 people. The sample size was 384 people using Cochran formula and they were selected using multi-stage cluster sampling. For data collection, McBride and et al (2008) have used gender identity questionnaire and researcher-made addiction to social networks and emotional relationships. Data were analyzed by SPSS software version 22 and Pearson correlation coefficient was used to analyze the hypotheses. The results of the research show that there is a significant direct relationship between the addiction to mobile social networks including Telegram, Instagram and WhatsApp with a gender identity. There is also a significant reverse relationship between the addiction to mobile social networks, including Telegram, Instagram and Facebook, with emotional relationships.
_||_