اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی با تاکید بر آموزههای دین اسلام بر رضایت زناشویی و طلاق عاطفی همسران خانوادههای ایثارگر شهرستان زاهدان
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
راضیه خسروی
1
,
فاطمه صغری کربلایی هرفته
2
*
,
محمدعلی فردین
3
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
2 - دکترای روانشناسی کودکان استثنایی، استادیار، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
3 - دکترای روانشناسی تربیتی، استادیار گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
کلید واژه: آموزههای دین اسلام, رضایت زناشویی, طلاق عاطفی, مهارتهای ارتباطی, همسران ایثارگران,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی با تاکید بر آموزههای دین اسلام بر رضایت زناشویی و طلاق عاطفی همسران خانوادههای ایثارگر شهرستان زاهدان انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه و جامعه آماری متشکل از همسران خانوادههای ایثارگر شهرستان زاهدان در سال ۱۴۰۰ بود. 30 نفر با روش نمونهگیری در درسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس رضایت زناشویی (انریچ، ۱۹۹۸) و طلاق عاطفی (گاتمن، 1998) بود. برنامه آموزش مهارتهای ارتباطی با تاکید بر آموزههای دین اسلام به صورت هفتگی دوبار طی ۸ جلسه ۵/۱ ساعته به گروه آزمایش، ارائه شد و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمونهای کایدو و تحلیل کوواریانس در نرمافزار آماری SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: تحلیلها نشان داد که بین دو گروه به لحاظ متغیرهای جمعیت شناختی سن، تحصیلات و اشتغال تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0<p). نتایج دیگر نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی با تاکید بر آموزههای دین اسلام در افزایش نمرات رضایت از زندگی (001/0>p، ۳۴۱/۵۴F=) و کاهش نمرات طلاق عاطفی (001/0>p، ۱۶۶/۱۵F=) همسران خانوادههای ایثارگر مؤثر بود.
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای ارتباطی با تاکید بر آموزههای دین اسلام به عنوان یک مداخله کارآمد در جهت بهبود رضایت از زندگی و طلاق عاطفی در همسران خانوادههای ایثارگر مورد استفاده گیرد.
Purpose: The aim of thisstudy wasto evaluate the effectiveness of training communication skills with an emphasis on the teachings of Islam on marital satisfaction and emotional divorce in wives of veteransin Zahedan.
Methodology: The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test with control group. The statistical population of the study consistedofwives of veterans in Zahedan in 2022. 30 people were selected by voluntary sampling method based on inclusion criteria and randomly assigned to experimental and control groups. The instruments of this study included the divorce scale marital satisfaction (Enrich, 1998) and (Gutman, 1998). The training communication skills with an emphasis on the teachings of Islam program was presented to the experimental group on a twicei in weekly basis for eight 1.5-hour sessions, and the control group did not receive training. The data were analyzed using chi-square and multivariate analysis of covariance in SPSS26 statistical software.
Findings: The results showed that there is no significant difference between the two groups in terms of age, education and employment demographic variables (p<0.05). Other results showed that training communication skills with an emphasis on the teachings of Islam increased life satisfaction scores (p<0.001, F=54.341) and reduced emotional divorce scores (p<0.001, F=15.166) of in wives of veterans.
Conclusion: communication skills with an emphasis on the teachings of Islam training should be used as an effective intervention to improve life satisfaction and emotional divorce in wives of veterans.