بررسی رابطه اهداف پیشرفت با هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه یازدهم شهر تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیطاهره سادات بدری 1 , یاسمین عابدینی 2
1 - دانشجو
2 - دانشیار
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, دانش آموزان دختر, واژگان کلیدی: اهداف پیشرفت, هیجانات آموزشی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اهداف پیشرفت با هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه یازدهم شهر تهران بود . روش شناسی: جامعه آماری مورد مطالعه کلیه داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ پایه یازدهم شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تصادفی تعداد 300 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اهداف پیشرفت میدلتن ومیگلی (1997)، پرسشنامه هیجان آموزشی پکران (2017) و جهت سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل دانش آموزان استفاده شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که بین اهداف پیشرفت و هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>p)؛ نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد اهداف پیشرفت قادر بهپیش بینی هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان بوده است (156/0 =R) و سهم آن در تبیین واریانس هیجانات آموزشی و پیشرفت تحصیلی برابر با 4/2 درصد بوده (024/0= ). همچنین نتایج حاصل از تحلیل فرضیههای فرعی پژوهش نیز نشان داد بین اهداف پیشرفت بین دانش آموزان سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی تفاوت معناداری وجود دارد هیجانات آموزشی نیز در بین دانش آموزان سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی تفاوت معناداری داشت.
Purpose: The purpose of present study was to examine the relationship between the achievement goals with educational emotions and academic achievement base girl students in Tehran. Methodology: The statistical population of this study was all 11th base girl students of high school in Tehran, which 300 students were selected by using random-cluster sampling method. The achievement goals questionnaire by Middleton & Midgley (1997), and the educational emotions Questionnaire by Pekrun (2017) were used to collect data, and the mean of students were used to measure academic achievement. The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression. Findings: The results showed that there was a positive and significant relationship between achievement goals with educational emotions and academic achievement of students (p <0.01). The results of regression analysis also showed that the achievement goals were able to predict the educational emotions and academic achievement of these students (R= 0.156) and its contribution to explaining the variance of educational emotions and academic achievement was 2.4% (R2=0.024). Also, the results of the sub-hypothesis analysis of the research showed that there was a significant difference between the achievement goals between the students of the three discipline of mathematical, experimental and humanities. Educational emotions had also significant difference among the students of the three discipline of mathematical, experimental and humanities.
_||_