در چند سال اخیر، اعتیاد به شبکه مجازی در جمعیت دانشجویان کشور رو به افزایش بوده است، به طوری که تبعات منفی حاصل از آن یعنی شیوع مشکلات روانشناختی، افسردگی، مشکلات تحصیلی، انزوای اجتماعی بشدت رشد یافته است. بر این اساس این پژوهش با هدف مقایسه دشواری تنظیم هیجان، خشونت سا چکیده کامل
در چند سال اخیر، اعتیاد به شبکه مجازی در جمعیت دانشجویان کشور رو به افزایش بوده است، به طوری که تبعات منفی حاصل از آن یعنی شیوع مشکلات روانشناختی، افسردگی، مشکلات تحصیلی، انزوای اجتماعی بشدت رشد یافته است. بر این اساس این پژوهش با هدف مقایسه دشواری تنظیم هیجان، خشونت سایبری و نوموفوبیا در دانشجویان معتاد به شبکه مجازی و عادی انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع علّی- مقایسه ای است. جامعه آماری کلیه کاربر و غیرکاربر شبکه های اجتماعی دانشجوی دانشگاه آزاد رشت است که در سال تحصیلی 1400-99 مشغول به تحصیل بودند. برای تعیین نمونه از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. حجم نمونه در این تحقیق بر اساس فرمول کوکران برای جامعه محدود 210 نفر برآورد شد. اما به دلیل احتمال ریزش نمونه 260 پرسشنامه در دو گروه 130 نفری از دانشجویان عادی و معتاد به شبکه مجازی توزیع شد. پاسخ دهندهها به پرسشنامههای 20سؤالی اعتیاد اینترنتی یانگ (1988)، پرسشنامه 20 سؤالی نوموفوبیا از یلدریم و کوریا (2015) و پرسشنامه 36 سؤالی دشواری های تنظیم هیجان از گراتز وروئمر(2004) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل با استفاده از نرم افزار spss26 و آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین دشواری تنظیم هیجان در دانشجویان معتاد به شبکه مجازی و عادی و بین نوموفوبیا در دانشجویان معتاد به شبکه مجازی و عادی تفاوت معنادار وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف تحقیق حاضر، ارائه مدل ساختاری از هویت تحصیلی بر اساس سبک های یادگیری با نقش میانجی پیوند با مدرسه و جهت گیری هدف در دانش آموزان مدارس ابتدایی رحیم آباد می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری دانش آموزان مدارس ابتد چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر، ارائه مدل ساختاری از هویت تحصیلی بر اساس سبک های یادگیری با نقش میانجی پیوند با مدرسه و جهت گیری هدف در دانش آموزان مدارس ابتدایی رحیم آباد می باشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری دانش آموزان مدارس ابتدایی رحیم آباد به تعداد 2876 نفر بوده که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 211 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور (2001)، هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008)، سبک های یادگیری پینتریچ و دی گروت (1990) و پیوند با مدرسه رضایی شریف و حاجلو (1395) بود. از تحلیل عاملی تأییدی، ساختار کلی پرسشنامههای تحقیق مورد روائی سازه قرار گرفته است و روایی پرسشنامه ها تأیید شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی و از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل برای بررسی فرضیه های تحقیق اقدام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که میان سبک های یادگیری با پیوند با مدرسه، جهت گیری هدف و هویت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میان پیوند با مدرسه و جهت گیری هدف با هویت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که پیوند با مدرسه و جهت گیری هدف، در رابطه میان سبک های یادگیری با هویت تحصیلی دانش آموزان نقش میانجی داشته اند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، تأثیر سلامت معنوی، خودکارآمدی بر کارآفرینی خلاق و نوآورانه اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد استان مازندران است. جامعــه آمــاری ایــن تحقیــق، کلیــه اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران می باشند. نمونه مورد بررسی در ایـن تحقیـق، بـا چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، تأثیر سلامت معنوی، خودکارآمدی بر کارآفرینی خلاق و نوآورانه اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد استان مازندران است. جامعــه آمــاری ایــن تحقیــق، کلیــه اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران می باشند. نمونه مورد بررسی در ایـن تحقیـق، بـا اسـتفاده از شـیوه نمونه گیری خوشه ای صورت گرفته است و حجم نمونـه بـا استفاده از فرمول کوکران، برابر با 317 نفر بـرآورد شـده است که در نهایت،310 پرسشنامه جمع آوری شـد و مـورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. ابزار تحقیق در این پژوهش، شامل3 پرسشنامه کارآفرینی خلاق و نوآورانه، خودکارآمدی، سلامت معنوی می باشد. داده های به دست آمده با استفاده از روش های همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. همچنین نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین کارآفرینی خلاق و نوآورانه، سلامت معنوی و خودکارآمدی اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد استان مازندران رابطۀ مستقیم و معناداری وجود دارد. یعنی هر چه میزان خودکارآمدی و سلامت معنوی بیشتر باشد کارآفرینی خلاق و نوآورانه تقویت می یابد. همچنین نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که با توجه به اینکه سطح معناداری تمام متغیرهای پژوهش کمتر از 05/0 است و همچنین آماره t تمامی متغیرهای پژوهش بزرگتر از 33/2 می باشد. بنابراین تمامی فرضیه های پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، با عنوان بررسی رابطه سبک زندگی و سرمایه اقتصادی با میزان تعلل ورزی دانشجویان از نظر هدف کاربردی و روش انجام پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان ورودی سال 1398 دانشگاه علامه محدث نوری به تعداد 200 نفر بوده اند که از طریق جدول ک چکیده کامل
پژوهش حاضر، با عنوان بررسی رابطه سبک زندگی و سرمایه اقتصادی با میزان تعلل ورزی دانشجویان از نظر هدف کاربردی و روش انجام پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان ورودی سال 1398 دانشگاه علامه محدث نوری به تعداد 200 نفر بوده اند که از طریق جدول کرجسی و مورگان تعداد 132 نفر به عنوان حجم نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تعلل ورزی راث بلوم و همکاران (1984)، پرسشنامه سبک زندگی و سرمایه اقتصادی (محقق ساخته) پرسشنامه سرمایه فرهنگی (محقق ساخته) بود. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون ورگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سبک زندگی با میزان تعلل ورزی دانشجویان رابطه منفی و معناداری دارد و سرمایه اقتصادی و سرمایه فرهنگی با میزان تعلل ورزی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری دارند. (05/0 > P). نتایج حاکی از آن بود که متغیر سرمایه فرهنگی با ضریب بتای 32/0 و متغیر سرمایه اقتصادی با ضریب بقای 27/0 به طور مثبت و معنادار و متغیر سبک زندگی را ضریب بتای 22/0 به طور منفی و معنادار پیش بینی کننده های تعلل ورزی در دانشجویان بودند.
پرونده مقاله
با توجه به اینکه بیماری همه گیر کووید19 بحرانی بیسابقه را به جهانی وارد کرده، که در حال تحول دیجیتالی است، میلیونها نفر برای جلوگیری از شیوع بیماری و حفظ تداوم خود به طور ناگهانی شروع به فعالیت خود در فضای مجازی کردند به طوری که در حال حاضر، آموزش در مدارس به صورت مجا چکیده کامل
با توجه به اینکه بیماری همه گیر کووید19 بحرانی بیسابقه را به جهانی وارد کرده، که در حال تحول دیجیتالی است، میلیونها نفر برای جلوگیری از شیوع بیماری و حفظ تداوم خود به طور ناگهانی شروع به فعالیت خود در فضای مجازی کردند به طوری که در حال حاضر، آموزش در مدارس به صورت مجازی پیگیری می شود. پژوهش حاضر، با هدف بررسی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوران پساکرونا صورت گرفته است. این مطالعه در چهارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدار شناسی انجام شده است. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شدند. مشارکت کنندگان 3۰ نفر از آموزگاران مدارس هر سه مقطع تحصیلی شهرستان فریدن بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند از نوع ملاکی انتخاب شدند و مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل داده ها با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی انجام پذیرفت. یافته های پژوهش نشان داد که ادراک آموزگاران از مشکلات و چالش های آموزش در برنامه شاد، شامل 10 مضمون اصلی و 52 زیر مضمون شد. مضامین اصلی شامل: 1- مشکلات مربوط به دانشآموزان؛ 2- مشکلات مربوط به والدین؛3- مشکلات مربوط به برنامه شاد؛ 4- مشکلات مربوط به مدیران؛ 5- مشکلات مربوط به آموزگاران و دانش آموزان؛ 6- مشکلات مربوط به آموزگاران؛7- مشکلات محتوا؛ 8- مشکلات تجهیزات؛9- مشکلات سازمانی؛10- مشکلات ارزشیابی می باشد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش، بررسی پیش بینی معنویت در محیط کار بر اثربخشی تدریس و اخلاق حرفه ای تدریس در دانشجویان علوم پزشکی ساوه دردانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ساوه بود. این پژوهش، بررسی توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش چکیده کامل
هدف این پژوهش، بررسی پیش بینی معنویت در محیط کار بر اثربخشی تدریس و اخلاق حرفه ای تدریس در دانشجویان علوم پزشکی ساوه دردانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ساوه بود. این پژوهش، بررسی توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش کل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ساوه در سال 1400 تحصیلی بود،) 535 تن (. بر اساس جدول مورگان 220 نفر انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. در این پژوهش از سه پرسشنامه معنویت در کار میلیمن، اثربخشی تدریس ادموند پرسشنامه و اخلاق حرفه ای تدریس دیوی استفاده شد. روایی محتوای پرسشنامه ها توسط کمیته اساتید تأیید شد. نتایج تحلیل رگرسیون به روش اینتر نشان داد که " معنویت در محیط کار " به طور معناداری " اثربخشی تدریس " را با ضریب 698/0=β پیشبینی میکند. همچنین "معنویت در محیط کار" به طور معناداری "اخلاق حرفهای تدریس" را با ضریب 794/0=β پیشبینی می کند. نتیجه دیگر پژوهش با استفاده از آزمون تعیین نقش میانجی (سوبل) حاکی از این بود که معنویت در محیط کار به همراه نقش میانجی اخلاق حرفهای با اثربخشی تدریس تأثیر دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تجربه زیسته مدیران زن در ارتباط با مفهوم خودباوری مدیریتی در مدارس ابتدایی انجام شد. روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی بود. جامعه آماری شامل مدیران زن مدارس ابتدایی شهرستان تنکابن بود که از 28 نفر مدیر زن با سابقه، 12 نفر از طریق نمونهگیری ه چکیده کامل
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تجربه زیسته مدیران زن در ارتباط با مفهوم خودباوری مدیریتی در مدارس ابتدایی انجام شد. روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی بود. جامعه آماری شامل مدیران زن مدارس ابتدایی شهرستان تنکابن بود که از 28 نفر مدیر زن با سابقه، 12 نفر از طریق نمونهگیری هدفمند تا مرز اشباع نظری در فرایند مصاحبه نیمه ساختاریافته مشارکت داده شدند. دادههای کیفی حاصل از مصاحبهها با روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از کدگذاری، 68 کد مفهومی استخراج شد که در 20 موضوع استنباطی خوشه بندی گردید و در نهایت، 6 تم بسط یافته، نشان داد که درک و تجربه مدیران زن از مفهوم خودباوری مدیریتی، شامل دانش کافی و مناسب (9 مؤلفه)، تجربه (11 مؤلفه) ، نگرش عاطفی و دینی(6 مؤلفه)، هدفمندی و خلاقیت(6 مؤلفه)، کیفیت محیط سازمانی(4 مؤلفه) و اعتماد به تجربه دیگران(3 مؤلفه) می باشد. بررسی تجارب مدیران زن نشان داد که نقش خودباوری مدیریتی هموار کردن مسیر برای مدیرانی است که می خواهند به نحو احسن، خلاقانه و متفاوت در شرایط متداول محیط سازمانی پیش روند و دستاوردهای نوینی را در عرصه آموزش و پروش ایجادکنند.
پرونده مقاله
بهبود عملکرد نیروی انسانی (همچون شکوفایی شغلی) و پیشگیری از قصد ترک شغلی کارکنان از جمله فاکتورهای حیاتی در موفقیت سازمان است. مطالعه حاضر، با هدف تعیین تأثیر آموزش- توسعه و استفاده از نقاط قوت بر شکوفایی و قصد ترک شغل با نقش واسطه گری رضایت از نیاز روانشناختی انجام شد. چکیده کامل
بهبود عملکرد نیروی انسانی (همچون شکوفایی شغلی) و پیشگیری از قصد ترک شغلی کارکنان از جمله فاکتورهای حیاتی در موفقیت سازمان است. مطالعه حاضر، با هدف تعیین تأثیر آموزش- توسعه و استفاده از نقاط قوت بر شکوفایی و قصد ترک شغل با نقش واسطه گری رضایت از نیاز روانشناختی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، از نوع توصیفی و از طبقه پیمایشی بوده است که در آن با بهره گیری از روش مدل سازی معادلات ساختاری تأثیر متغیرها بر روی عملکرد نیروی انسانی تعیین گردید. در مطالعه حاضر (با بهره گیری از فرمول کوکران) تعداد 226 مورد از کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در استان گیلان به عنوان نمونه (با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده) مشارکت نمودند. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ها نشان داد که آموزش- توسعه و استفاده از نقاط قوت کارکنان بر روی افزایش شکوفایی و کاهش قصد ترک شغل تأثیر دارد و از سویی دیگر، نیز رضایت از نیاز روانشناختی در این میان نقش واسطه ای دارند.
پرونده مقاله
مطالعه حاضر، با هدف بررسی نقش میانجی تعلل ورزی تحصیلی در رابطه میان راهبردهای فراشناخت با اضطراب امتحان انجام شد. روش این مطالعه، از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه دوم شهر چابکسر به تعداد 1142 نفر بودند که از این تعداد، چکیده کامل
مطالعه حاضر، با هدف بررسی نقش میانجی تعلل ورزی تحصیلی در رابطه میان راهبردهای فراشناخت با اضطراب امتحان انجام شد. روش این مطالعه، از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه دوم شهر چابکسر به تعداد 1142 نفر بودند که از این تعداد، 209 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد اضطراب امتحان فریدمن(1997) با ضریب پایایی (0.84)، تعلل ورزی تحصیلی سواری(1390) با ضریب پایایی (0.81) و راهبردهای فراشناختی ولز و هاتون(1994) با ضریب پایایی (0.86) استفاده شد که روایی آنها توسط صاحب نظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Smart PLS و Spss ویرایش 22 استفاده شد. یافتههای کمّی حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که راهبردهای فراشناخت بر تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان اثر معکوس دارد. تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان بر اضطراب امتحان آنها اثر مستقیم دارد. راهبردهای فراشناخت بر اضطراب امتحان دانش آموزان اثر مستقیم دارد. راهبردهای فراشناخت بر اضطراب امتحان دانش آموزان با نقش میانجی تعلل ورزی تحصیلی اثر غیر مستقیم دارد. نتایج پژوهش نیز نشان داد که مؤلفه های خودآگاهی شناختی، باورهای مثبت، تضاد شناختی، مهارناپذیری و مهار افکار به ترتیب بیشترین تأثیر را بر تعلل ورزی تحصیلی و اضطراب امتحان دارند.
پرونده مقاله
این پژوهش، با هدف طراحی الگوی تصمیم گیری راهبردی برای مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام پذیرفت. پژوهش توسعه ای - کاربردی و از نوع پژوهش های آمیخته اکتشافی(کیفی– کمی) است. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه در رشته های مدیریت آموزشی و مدی چکیده کامل
این پژوهش، با هدف طراحی الگوی تصمیم گیری راهبردی برای مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام پذیرفت. پژوهش توسعه ای - کاربردی و از نوع پژوهش های آمیخته اکتشافی(کیفی– کمی) است. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه در رشته های مدیریت آموزشی و مدیریت منابع انسانی، همچنین مدیران مناطق آموزش و پرورش بودند که با 14 مصاحبه به اشباع نظری رسید. در بخش کمی با فرمول کوکران تعداد 120 نفر از مدیران کل و معاونین مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی پرسشنامه با روش Cvr تأیید شد و آلفای کرونباخ با ضریب 802/0 پایایی بالای پرسشنامه را نشان داد. تحلیل محتوای کیفی با نرم افزار MAXQDA12 انجام شد. برای معادلات ساختاری از نرم افزار smart pls3 و برای تعیین اعتبار الگو از نرم افزار SPSS25 استفاده شد. بر اساس نتایج در بخش کیفی 10 بعد، 23 مؤلفه 98 شاخص شناسایی گردید. نتایج آزمون t (01/0< P)، بارهای عاملی و ضرایب معناداری به دست آمده، حاکی از آن است که کلیه ابعاد الگوی تصمیم گیری راهبردی مورد تأیید می باشند.
پرونده مقاله
تعهد سازمانیفرایندی مستمر است که از طریق آن کارکنان سازمان به اهداف و ارزش های سازمان معتقد شده و برای رسیدن به آنها تلاش می کنند. در این بین گاهی کارکنان به درستی به تعهدات سازمانی خود عمل نمی کنند نتیجه چنین جوی کم کاری، غیبت، عدم پاسخگویی در قبال وظایف محوله خواهد بو چکیده کامل
تعهد سازمانیفرایندی مستمر است که از طریق آن کارکنان سازمان به اهداف و ارزش های سازمان معتقد شده و برای رسیدن به آنها تلاش می کنند. در این بین گاهی کارکنان به درستی به تعهدات سازمانی خود عمل نمی کنند نتیجه چنین جوی کم کاری، غیبت، عدم پاسخگویی در قبال وظایف محوله خواهد بود. هدف این مقاله، ارائه مدل عوامل مؤثر بر عدم انجام تعهدات سازمانی مدیران مدارس آموزش و پرورش استان کرمان می باشد. این مطالعه از نظرهدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، آمیخته بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان آموزش و پرورش استان کرمان با سابقه مدیریت و سیاست گذاری بودند که طبق اصل اشباع نظری 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی مدیران و معاونان مدارس متوسطه دوره اول و دوم استان کرمان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 256 نفر بودند که طبق فرمول کوکران تعداد 153 نفر آنها با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شدکه روایی پرسشنامه با روش میانگین واریانس استخراج شده 61/0 و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و مرکب به ترتیب 95/0 و 86/0 تأیید شد. دادهها با روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-26 و pls 3 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تمامی مؤلفههای عدم انجام تعهدات سازمانی شناسایی و از بعد معناداری در پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند و با بررسی مضامین، مفاهیم و تحقیقات کمی و کیفی الگوی عدم انجام تعهدات سازمانی مدیران مدارس آموزش و پرورش استان کرمان تبیین گردید.
پرونده مقاله
کتب درسی، یکی از مهم ترین عوامل یادگیری هستند. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب های فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی از نظر توجه به مؤلفه های مهارت های تفکر انتقادی بود. برای دستیابی به این هدف ابتدا مولفه های؛ استنباط، استنتاج، ارزیابی مدارک و دلایل، تشخی چکیده کامل
کتب درسی، یکی از مهم ترین عوامل یادگیری هستند. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب های فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی از نظر توجه به مؤلفه های مهارت های تفکر انتقادی بود. برای دستیابی به این هدف ابتدا مولفه های؛ استنباط، استنتاج، ارزیابی مدارک و دلایل، تشخیص پیش فرض ها، و تعبیر و تفسیر به عنوان مؤلفه های تفکر انتقادی بر اساس بررسی های صورت گرفته از مقالات و پژوهش های مرتبط و مدل تفکر انتقادی لیپمن تعیین گردید و برای هر یک از مؤلفه ها نیز مصادیقی مشخص شد. روش پژوهش حاضر، تحلیلی -توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری، کتاب های فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی که حجم نمونه برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. ابزارهای گردآوری داده، در بخش تحویل اسنادی، فرم فیش برداری و در بخش تحلیل محتوا، فرم وارسی تحویل محتوای محقق ساخته است. واحد تحلیل این پژوهش صفحه (متن، تمرین ها و تصاویر) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص آمار توصیفی استفاده شد. تجزیه و تحلیل محتوای کتاب های فارسی خوانداری و نوشتاری نشان داد که از بین مؤلفه های مهارت های تفکر انتقادی؛ مؤلفه استنتاج و تعبیر و تفسیر نسبت به مؤلفه های دیگر در کتاب خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی دارای بیشترین فراوانی بود.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی جایگاه آموزش خودمراقبتی در برنامه درسی قصد شده علوم تجربی دوره دوم مقطع ابتدایی بود. روش ها: روش پژوهش از مطالعات تحلیل محتوا و با اهداف کاربردی بود. جامعه پژوهش کتاب علوم تجربی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی استفاده چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی جایگاه آموزش خودمراقبتی در برنامه درسی قصد شده علوم تجربی دوره دوم مقطع ابتدایی بود. روش ها: روش پژوهش از مطالعات تحلیل محتوا و با اهداف کاربردی بود. جامعه پژوهش کتاب علوم تجربی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی استفاده شد. پایایی داده ها از روش هولستی بررسی شد. نتایج: در دسته بندی اول مؤلفه های خود مدیریتی، مهارت های ارتباطی و مهارت کسب اطلاعات بررسی شد که مؤلفه مهارت های ارتباطی به طور قابل ملاحضه ای بیش از دو مؤلفه دیگر مورد توجه بود. دسته بندی دوم مؤلفه های فردی، رفتاری و محیطی به یک میزان مورد توجه بود. دسته بندی سوم مؤلفه حفظ سلامت نسبت به بیماری های جزئی، مزمن و حاد فراوانی بیشتری داشت. دسته بندی چهارم مؤلفه تنظیم کننده بر سایر مؤلفه ها یعنی پیشگیرانه، واکنشی و بازگرداننده سلامتی برتری داشت. دسته بندی پنجم مؤلفه جسمی نسبت به مؤلفه روانی، عاطفی، معنوی، مدرسه و جامعه بیشتر مورد توجه بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، همگونی در مؤلفه های مختلف خودمراقبتی در کتاب علوم تجربی رعایت نشده است و با توجه به این یافته ها به برنامه ریزان درسی پیشنهاد می شود، وضعیت آموزش خودمراقبتی در کتاب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی بازنگری شود.
پرونده مقاله
جهان تاکنون سه انقلاب صنعتی را پشت سر گذاشته و شواهد نشان می دهند در عمل از دروازه های انقلاب صنعتی چهارم نیز عبور کرده است. سه انقلاب صنعتی قبل، برای نظام های آموزشی و پرورشی و به طور خاص در شرایط مدرسه ای، دستاوردی بنیادی نداشته اند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیرات انقلا چکیده کامل
جهان تاکنون سه انقلاب صنعتی را پشت سر گذاشته و شواهد نشان می دهند در عمل از دروازه های انقلاب صنعتی چهارم نیز عبور کرده است. سه انقلاب صنعتی قبل، برای نظام های آموزشی و پرورشی و به طور خاص در شرایط مدرسه ای، دستاوردی بنیادی نداشته اند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیرات انقلاب های صنعتی بر حیطه مدیریت آموزشی و یادگیری است. مطالعه کیفی حاضر به روش کتابخانه ای انجام شده است. برای انجام این پژوهش، مقالات، اسناد و پژوهش های منتشر شده و مرتبط با موضوع مدیریت آموزشی در آینده با استفاده از کلیدواژه های انقلاب صنعتی چهارم، مدیریت آموزشی، مدارس آینده، فناوری آموزشی و متاورس و نیز ترجمه انگلیسی این کلیدواژه ها در پایگاه های اطلاعاتی معتبر از جمله SID ،Google Scholar، Magiran و پرتابل جامع علوم انسانی مورد جستجو قرارگرفت. یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که انقلاب صنعتی چهارم عمیق ترین و وسیع ترین تحول را در ادارة نظام های آموزشی و پرورشی رقم خواهد زد. در این دوران، مدارس باید خدمات مبتنی بر فناوری را با منابع انسانی که قابلیت های خوبی در فناوری دارند، پیاده سازی کنند. کاربرد فناوری های جدید در سیستم آموزش و پرورش، امید کارآیی کلاس ها را افزایش می دهد. لازم است با فراهم آوردن هماهنگی های لازم و تمهیدات کافی در این رابطه، زمینه بهره مندی نظام آموزشی از مزایای این گونه فناوری های نوین را ایجاد کرد.
پرونده مقاله
هدف از اجرای این پژوهش ارائه مدل کیفیت خدمات آموزشی در سیستم آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر بود. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. به منظور جمعآوری و گردآوری دادهها از روش بررسی اسناد و مدارک (روش کتابخانهای) و در ادامه ابزار مصاحبه نیمه ساختمند با چکیده کامل
هدف از اجرای این پژوهش ارائه مدل کیفیت خدمات آموزشی در سیستم آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر بود. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون بود. به منظور جمعآوری و گردآوری دادهها از روش بررسی اسناد و مدارک (روش کتابخانهای) و در ادامه ابزار مصاحبه نیمه ساختمند با 10 نفر از اساتید با سابقه تدریس صورت گرفت. روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای MAXQDA 2020 و Excel 2019 صورت گرفت. نتایج نشان داد که مدل نهایی پژوهش حاضر شامل 5 بعد الزامات آموزشی، الزامات زیباشناختی، الزامات محتوایی، الزامات مشارکت برونسازمانی و الزامات فرایندی و 12 مؤلفه تعامل با سایر گروههای آموزشی مجازی، اختصاص ساعات بیشتر آموزش آنلاین، انعطافپذیری، عوامل تکنولوژیکی، قابلیتهای کاهش محدودیت آنلاین، سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی، محتوای دروس متناسب، زیر ساختهای سیستم آموزش مجازی، کیفیت سیستم ارائه خدمات، کیفیت پشتیبانی ادراک شده، کیفیت رفتار متولیان آموزش مجازی و بکارگیری استانداردهای آموزش مجازی استخراج گردید. نتیجهگیری کلی پژوهش نشان می دهد که بهترین شیوه جهت تضمین کیفیت آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده از استانداردهای آموزش الکترونیکی است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، با هدف طراحی مدلی برای تبیین مقام و منزلت معلم با رویکرد کیفی از استراتژی داده بنیاد با پارادایم برساختگرایی انجام شد. دادهها با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و شرکت 17 نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان و مدیران مجرب اداره آموزش و پرورش شهر خرمآباد گردآور چکیده کامل
پژوهش حاضر، با هدف طراحی مدلی برای تبیین مقام و منزلت معلم با رویکرد کیفی از استراتژی داده بنیاد با پارادایم برساختگرایی انجام شد. دادهها با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و شرکت 17 نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان و مدیران مجرب اداره آموزش و پرورش شهر خرمآباد گردآوری شدند. این افراد با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند و تا اشباع نظری کار مصاحبه ادامه یافته است. تحلیل دادهها به روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با نرمافزار MAXQDA انجام گرفت. روایی یافتهها توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت. پایایی نیز با روش بازآزمون 79 درصد تأیید شد. تحلیل دادهها با روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله انجام شد و در نهایت، مدل پارادایمی تکریم مقام معلم تبیین شد. یافته های پژوهش نشان داد تکریم مقام معلم در شهر خرمآباد تحت تأثیر پنج دسته شرایط خاص طبقه بندی می شود: شرایط علی شامل بر: اخلاق حرفهای، مراکز تربیت معلم، نقش مدیران، فرایندهای اجرایی و ارتقاء، دنیای اطلاعات و ارتباطات، تبلیغات و رسانهها؛ عوامل زمینه ای شامل بر: ارزششناسی مقام معلم، پیشینه فرهنگی، اعتقادات مذهبی، درآمد امن، شایستهسالاری، قوانین؛ عوامل مداخلهگر شامل بر: بلوغ فکری جامعه، ساختار پشتیبان، طبقهبندی مشاغل؛ راهبردها شامل بر: اشتراکگذاری نقاط قوت، فرهنگسازی، بهبود استاندارد، اشاعه تفکر انتقادی، زیرساختهای حمایتی، اشاعه کارآفرینی، تعامل ملی و بینالمللی؛ پیامدها شامل بر: جهانیشدن، معلم پژوهشگر، معلم کارآمد، معلم خلاق، انگیزه درونی، جذب جوانان علاقهمند، گسترش عدالت اجتماعی، مسئولیتپذیری همهجانبه.
پرونده مقاله
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر “رویکرد تدریس بازی برای یادگیری” بر انگیزه و اعتماد به نفس می باشد. روششناسی: پژوهش حاضر یک پژوهش شبه تجربی است که در یکی از مدارس پسرانه ابتدایی دوره اول شهر کرمان اجرا شد. دو کلاس سوم (میانگین سنی 6/0±4/9 سا چکیده کامل
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر “رویکرد تدریس بازی برای یادگیری” بر انگیزه و اعتماد به نفس می باشد. روششناسی: پژوهش حاضر یک پژوهش شبه تجربی است که در یکی از مدارس پسرانه ابتدایی دوره اول شهر کرمان اجرا شد. دو کلاس سوم (میانگین سنی 6/0±4/9 سال) در این مدرسه، در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. سطح انگیزه و اعتماد به نفس شرکت کنندگان از طریق پرسشنامه "خود ادراکی کودکان از شایستگی ادراک شده و گرایش به تربیت بدنی" به صورت پیش آزمون و پس آزمون اندازه گیری شد. گروه تجربی در یک دوره مداخله با “رویکرد تدریس بازی برای یادگیری” شرکت کردند. برای پردازش داده ها از آزمون تک متغیره من ویتنی برای مقایسه نمره های هر فاکتور بعد از مداخله استفاده شد و همچنین برای بررسی گروه های مطالعه با حذف اثر هر فاکتور قبل از مداخله از آزمون "آنالیز رگرسیون پواسن با استفاده از روش GEE" استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که این رویکرد تأثیر معناداری بر امتیاز کامل CSAPPA و سه فاکتور زیر مجموعه آن دارد. نتیجهگیری: این نتایج نشان می دهد که استفاده از این رویکرد میتواند بر ارتقاء سطح انگیزه و اعتماد به نفس کودکان مؤثر باشد.
پرونده مقاله
این پژوهش که با هدف بررسی تسهیم دانش در مدارس ایران انجام شده است، از روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده نموده است. لذا با 20نفر از مدیران مدارس متوسطه تهران به شکل هدفمند تا مرز اشباع نظری مصاحبه شد. نتایج بدون دستکاری ذهنی و کاملا مستقل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت چکیده کامل
این پژوهش که با هدف بررسی تسهیم دانش در مدارس ایران انجام شده است، از روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده نموده است. لذا با 20نفر از مدیران مدارس متوسطه تهران به شکل هدفمند تا مرز اشباع نظری مصاحبه شد. نتایج بدون دستکاری ذهنی و کاملا مستقل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در نهایت پس از تحلیل محتوای مصاحبه، نتایج حاصل طی سه مرحله کد گذاری باز، محوری و گزینشی تهیه شد .10کد باز وکدهای محوری شامل چهار مقوله ( تسهیل استفاده از دانش سازمانی توسط کارکنان، ارسال گزارشات زمان بندی شده برای ذی نفعان، برخورداری از مخازن داده و فرمهای متنوع برای نشر دانش،برخورداری از کنفرانسها، سخنرانیها و جلسات متعددی در زمینه نشردانش) استخراج شد هر یک از این کدها در بردارنده نشانگرهایی است که در پژوهش به تفصیل به آن ها پرداخته می شود. برای رسیدن به تسهیم دانش باید افرادی که دانش خود را به اشتراک می گذارند را در واحدهای مختلف در سازمان قرارداد و از تکنیک های تغییر برای دستیابی به اهداف استفاده نمود .در نهایت باید به خاطر داشت که فرهنگ، در ساختار دست به دست خواهد چرخید.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثربخشی آموزش صلح درون و واقعیت درمانی بر تنظیم هیجانی زنان متأهل در زمستان 1400 انجام پذیرفت. این پژوهش جزء طرحهای نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون، گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل: کلیه زنان متأهل مراجعه کننده به خانه س چکیده کامل
پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثربخشی آموزش صلح درون و واقعیت درمانی بر تنظیم هیجانی زنان متأهل در زمستان 1400 انجام پذیرفت. این پژوهش جزء طرحهای نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون، گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل: کلیه زنان متأهل مراجعه کننده به خانه سلامت ابوذر تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند داوطلبانه، 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی 15 نفر در گروه صلح درون، 15 نفر در گروه واقعیت درمانی و 15 نفر در گروه کنترل کاربندی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تنظیم هیجان میان فردی هافمن و همکاران (2016) بود. هر دو گروه آزمایش مداخلات آموزشی صلح درون و واقعیت درمانی گلاسر را به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نخست با استفاده از شاخصهای مرکزی و پراکندگی، ویژگیهای توصیفی متغیرهای پژوهش، به تفکیک هر فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، داده ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط و آزمون تعقیبی بونفرونی جهت مقایسه زوجی از طریق نرم افزار(spss-24) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، هر دو روش آموزشی تأثیر معناداری بر سرمایه روانشناختی زنان متأهل داشته است (05/0p>). همچنین یافتهها حاکی از آن بود که: آموزش صلح درون نسبت به رویکرد واقعیت درمانى تأثیر بیشتری بر متغیر وابسته داشته است (05/0p>). نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که آموزش صلح درون و واقعیت درمانی برای بهبود و تقویت تنظیم هیجانی زنان متأهل روش مناسبی است.
پرونده مقاله
این پژوهش، با هدف ارائه مدل صلاحیت های حرفه ای با رویکرد تراز جمهوری اسلامی ایران بر کیفیت زندگی کاری و بالندگی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی با رویکرد آمیخته است.جامعه آماری در بخش کیفی مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاه ف چکیده کامل
این پژوهش، با هدف ارائه مدل صلاحیت های حرفه ای با رویکرد تراز جمهوری اسلامی ایران بر کیفیت زندگی کاری و بالندگی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی با رویکرد آمیخته است.جامعه آماری در بخش کیفی مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان منطقه ٩ کشور است. در بخش کمی نیز از میان اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان منطقه ٩ کشور (سمنان، مازندران و گلستان) که به تعداد 263 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 156 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش از طریقیک پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (2020) و پرسشنامه بالندگی محمودپور (1399) به دست آمد. جهت تأیید روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه تحت نظر اساتید راهنما و مشاور و متخصصان، مورد تأیید قرار گرفت. و پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تأیید بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS21 و PLS3.2 و MAXQDA2020 انجام گرفت. نتایج بخش کیفی نشان داده است ابعاد پرسشنامه صلاحیت های حرفه ای با رویکرد تراز جمهوری اسلامی ایران در 13 بار عاملی چرخش یافته اند و بالاترین ضریب استاندارد (0.818) مربوط به مؤلفه دانش مرتبط با تخصص از مؤلفه های بعد صلاحیت تخصصی بود. در بخش کمی نیز صلاحیت های حرفه ای با رویکرد تراز جمهوری اسلامی ایران بر کیفیت زندگی کاری و بالندگی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان منطقه ٩ کشور تأیید شده است.
پرونده مقاله