بررسی موانع عاطفی خلاقیت از منظر آموزه¬های اسلامی در نظام آموزشی (نمونه پژوهش: مدارس متوسطه دوم شهرستان ساری
محورهای موضوعی : برنامه درسی
کلید واژه: خلاقیت نظام آموزشی , مدارس متوسطه دوم , آموزش و پرورش , تعلیم و تربیت,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق بررسی موانع عاطفی خلاقیت از منظر آموزه های اسلامی در نظام آموزشی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان ساری میباشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی ـ همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهرستان ساری در سال تحصیلی 1402-1403 می باشد. حجم نهایی نمونه با محاسبه بیش برآورد و پیش بینی ریزش آزمودنی به 250 نفر افزایش یافت. روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحلهای می باشد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه تورنس(1979) در قالب طيف پنج درجه اي ليکرت استفاده شد. پایایي پرسشنامه از طریق ضریب آلفاي کرونباخ، 79/0 به دست آمد. تحليل داده ها در دو سطح توصيفي و استنباطي انجام شد برای تجزیه وتحلیل داده ها در بخش استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر از طریق نرم افزار spss-26 و amos-18 و همچنین آزمون تی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیرهای پژوهش همبستگی مثبت معنیداری وجود دارد و ميزان تأثيرگذاري موانع عاطفی خلاقیت از منظر آموزه های اسلامی در نظام آموزشی ، ميانگين نقش همه مؤلفه ها بالاتر از حد متوسط سه است.
One of the internal criteria of human beings in distinguishing between right and wrong is the power of reason and thought. This divine deposit requires creativity, prosperity and fertility. In this case, it causes a person to reach perfection; Although this prosperity has been affected by various factors and conditions, it is not well known yet which factors divert the process of creativity and thinking from its correct path and prevent a person from reaching the truth. Although this issue can be discussed in different dimensions in the knowledge of psychology and logic, in the Qur'an and hadiths, as life-enhancing teachings, there are clear lines that show what obstacles limit the way of human flourishing and intellectual growth and cause the destruction of his creativity in this path. This article seeks to identify and explain some individual and social obstacles such as fear of failure and mistakes, shyness, self-deprecation and feeling of inferiority, following previous habits, crisis of social despair and following superstitions from the perspective of Islamic teachings to clarify the point.
آقایی، کلثوم، 1400، نقد نظریه تربیتی ژان ژاک روسو از منظر تعلیم و تربیت اسلامی، مجله پژوهش¬های معاصر در علوم و تحقیقات، شماره29.
امینی، محمد، رحیمی، منتظر، مرجان. (2019). تعیین نقش و سهم برخی عوامل و موانع رشد خلاقیت در نظام آموزشی ایران (مورد مطالعه: مدارس دوره متوسط اول کاشان). ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(1)، 81-114.
برون، سارا؛ حیدریی، علیرضا؛ بختیارپور، سعید. و برون، سیما، 1392، تأثیر آموزش حل خلاق مسئله بر مؤلفههای خلاقیت دانشآموزان، مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، شماره 4، دوره دوم.
تصدیقی، فروغ، 1384، بررسی موانع و مشکلات پرورش خلاقیت در دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان شهرضا، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی .
جهانیان، رمضان. (1395). بررسی عوامل موثر در پرورش و توسعه خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی استان البرز، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6 (2).175-202.
حضرتی، اصغر و مطهری، اشرف السادات و آذرنژاد، فاطمه،1394، مطالعه وبررسی موانع خلاقیت دردانش آموزان ازدیدگاه معلمان، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران.
راغب اصفهاني، حسين بن محمد،1416ق، ﻣﻔﺮدات الفاظ قرآن الکریم، دمشق، دارالقلم.
ربیعی گورانسراب، ملیحه و فیاض، ایران دخت، (1394). بررسی موانع پرورش تفکر خلاق در کودکان در آموزه های اسلامی، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم رفتاری و اجتماعی، تهران.
ریچارد پل و لیندا الدر، ترجمه خسروی، محمد مهدی مهدی، 1398، ماهیت و کارکردهای تفکر نقادانه و خلاقانه، تهران، نشر نو.
سام خانیان، محمدربیع، 1384،خلاقیت و نوآوری در سازمان آموزشی، تهران، نشر رسانه تخصصی، چاپ دوم.
سبحانی، مجید،1397، یکی مثل خودم، نشر جهانی، بجنورد، چاپ دوم.
صمدی، معصومه، احمدی، امینه،1394، تأثیر بارش مغزی بر راهبردهای مقابلهای و خلاقیت دانشآموزان، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی ، دوره 9، شماره2.
عظیم پور، رضا؛ عیسوی، محسن؛ عظیم پور، احسان. (1396). اثربخشی راهبرد یاددهی یادگیری نقشه مفهومی درتدریس علوم برخلاقیت دانش آموزان پایه ششم ابتدایی، مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6 (4).1-26.
قریشی، سید علی اکبر،1394، قاموس قرآن ،تهران، نشر اسلامیه،چاپ چهارم .
مداحی، جواد،1396،الگوی خلاقیت از دیدگاه اسلام، قم، انتشارات حوزه و دانشگاه، چاپ اول.
مدرسی سریزدی، سیده جمیله، سید محمد مهدی، 1391، کارآفرینی، اصفهان، نشر ترمه.
نصراصفهانی، علی؛ فرخی، مجتبی؛ امیری،زینب؛ سلحشوری، روح الله، 1394، تاثیر سلامت سازمانی بر کارآفرینی سازمانی، نقش میانجی: جو خلاقیت، نشریه مدیریت نوآوری، شماره2.
هاشــمي، ســيد احمد؛ صادقي فرد، احمد ؛ همتي، ابوذر،1390، بررسـي ارتباط بين انواع سبك تفكربا خلاقيت ونوآوري مديران مدارس شهرسـتان لامرد»، فصلنامه پژوهش در برنامه ريزي درســي، سال هشتم، شماره 30 .
De Ros, J. L. (2017). A study on factors affecting creativity and teachers impact on it: Student’s perspectives, International Journal of Advance Research in Computer Science & Management Studies, 4 (6): 44-48.
Peng. J., Chen, Y., Xia, Y., & Ran, Y. (2017).Workplace loneliness, leader-member exchange and creativity: The cross-level moderating role of leader compassion. Personality and Individual Differences, 104: 510-515.
Xinfa, Y., Jonathan, P., & Guo, J. (2015). Modeling influences on divergent thinking and artistic creativity. Journal of Thinking Skills and Creativity, 16: 62-68.