بررسی آسیب شناخت خانواده در تعلیم و تربیت معنوی کودکان و نوجوانان از منظر آموزه های اسلامی و نهادهای آموزشی بر اساس مدل ساختاری
محورهای موضوعی : آموزشمحمّد هادی یدالله پور 1 , عبدالله گل پرورعزیزی 2 , حمید محمدقاسمی 3
1 - دانشیار گروه علوم قرآن وحدیث دانشگاه علوم پزشکی بابل ،ایران
2 - .دانشجوی دوره دکترای تخصصی الهیات ومعارف اسلامی،گرایش علوم قرآن وحدیث ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری،ایران.
3 - دانشیار گروه علوم قرآن وحدیث دانشگاه آزاداسلامی واحد ساری ،ایران
کلید واژه: امورآموزشی و تربیتی, نهاد های آموزشی , تعلیم و تربیت , آموزش و پرورش .,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی آسیب شناخت خانواده درتعلیم و تربیت معنوی کودکان و نوجوانان از منظر آموزه های اسلامی و نهادهای آموزشی بر اساس مدل ساختاری بود. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مدارس دوره متوسطه اول شهر ساری به تعداد1142نفر بودند که از این تعداد ، 209 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. روايي محتوايي پرسشنامه¬ها براساس نظر خبرگان، و روايي سازه آن با روش تحليل عاملي تاييدي بررسي شد. پايايي آن¬ها نيز با محاسبة، پايايي تركيبي و ضريب آلفاي كرونباخ تأييد شد. به منظور آزمون فرضیات از مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی با استفاده از نرم افزار SmartPLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد که بررسی آسیب شناخت خانواده در تعلیم و تربیت معنوی کودکان و نوجوانان از منظر آموزه های اسلامی و نهادهای آموزشی بر اساس مدل ساختاری تاثیر معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که اغلب ضرایب معناداری t از 96/1 بیشترهستند، یعنی بیشتر روابط میان متغیرها در سطح اطمینان 95% معنادار هستند و می توان گفت که مدل برازش قوی دارد و مورد تایید است.
The purpose of this research was to examine the damage of family recognition in the spiritual education of children and adolescents from the perspective of Islamic teachings and educational institutions based on the structural model. The research method was applied in terms of purpose, descriptive-correlation in terms of nature. The statistical population of the research was 1142 students of the first secondary schools of Sari city, of which 209 people were selected as the sample size by random cluster sampling method. The research tool included a researcher-made questionnaire. The content validity of the questionnaires was evaluated based on the opinion of experts, and its construct validity was evaluated by the method of confirmatory factor analysis. Their reliability was confirmed by calculating composite reliability and Cronbach's alpha coefficient. In order to test the hypotheses, structural equation modeling was used using the partial least squares method using SmartPLS3 software. The results showed that examining the damage of family recognition in the spiritual education of children and teenagers from the perspective of Islamic teachings and educational institutions based on the structural model has a significant impact. Also, the results showed that most of the significant t coefficients are greater than 1.96, that is, most of the relationships between the variables are significant at the 95% confidence level, and it can be said that the model has a strong fit and is approved.
آب سالان، یونس و رسا، سیدمحمد و هرمزی پور، حمید،1402،جایگاه و اهمیت خانواده و نقش والدین در تربیت فرزندان و نظام آموزشی،سومین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پرورش.
اعرافی، علیرضا، و ابراهیمی، جواد. (1398). وظیفه خانواده در تربیت دینی فرززندان از منظر سیره. مطالعات فقه تربیتی، 6(11 )، 63-87. SID. https://sid.ir/paper/255084/fa
افسری یامچی، حسین و بالنده، اکبر،1401،بررسی نقش خانواده و مدرسه و اهمیت آن در تربیت دینی دانش آموزان،دهمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران،تهران،https://civilica.com/doc/168284.
پورشه، سوزانه (١٣٨٦). چگونه ارزشها را به فرزندانمان منتقل کنیم . مترجم: سپیده خلیلی، تهران، نشر پنجره ،ص٢٤.
جوادی آملی، عبدالله(1389) جامعه در قرآن، قم، مرکز نشرإسراء، ص75
داودی،محمد و حسینی زاده، سیدعلی(1400) سیره تربیتی پیامبرصلی الله واهل بیت علیهم السّلام،قم،پژوهشگاه حوزه ودانشگاه،چاپ18،ص10
ستوده هدایت الله (1396)، .آسیبشناسی اجتماعی.تهران، آوای نور، چاپ 26. ص17و فرهنگ کامل انگلیسی فارسی،ج4،ص3821.
شکیبا, اسماعیلپور. (2022). خانواده از دیدگاه اسلام و قرآن و دلالت های آن در تعلیم و تربیت فرزندان. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی (مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران), 38(8), 854-864.
عبداله زاده و همکاران(1388).هوش معنوی.تهران،مرکزنشر روان سنجی،چاپ1.
لماسی کوپائی، نادر و الماسی کوپائی، شهین و الماسی کوپائی، ناهید و الماسی کوپائی، اعظم،1401،بررسی نقش خانواده در تعلیم وتربیت از دیدگاه علم و دین،نهمین کنفرانس ملی پژوهش های نوین در تعلیم و تربیت، روانشناسی، فقه و حقوق و علوم اجتماعی،شیروان،https://civilica.com/doc/1625836
ملکافضلی, محمدپور, همتبناری. (2021). تقدم وظیفهمندی خانواده و یا حکومت در تعلیم و تربیت از منظر آموزههای اسلامی. مطالعات فقه تربیتی, 36(17), 259-281.
موسوی، سیدمحسن و موسوی، حانیه السادات و پرهیزکار، مجیر و پرهیزکار، علی،1402،نقش خانواده در آموزش و پرورش،نهمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران،تهران،https://civilica.com/doc/1843349
نیرومند, زینب, محبی, علی, وکیلی, نجمه. (1401). ارائه الگوی تربیت دینی برای دانشآموزان مقطع متوسطه دوم با رویکرد نشاط آوری، براساس آیات و روایات. اسلام و مطالعات اجتماعی10، (شماره2(پیاپی38)), 161