بررسی تسهیم دانش در مدارس ایران: تجربه زیسته مدیران مدارس متوسطه
محورهای موضوعی : برنامه درسیمریم علیقلی زاده مقدم 1 , سعید مذبوحی 2 , صدرالدین ستاری 3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاداسلامی، اردبیل، ایران.
2 - گروه اموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبایی .تهران ،ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی،واحد اردبیل ،دانشگاه ازاد اسلامی ،اردبیل ،ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, تسهیم دانش, تجربه زیسته,
چکیده مقاله :
این پژوهش که با هدف بررسی تسهیم دانش در مدارس ایران انجام شده است، از روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده نموده است. لذا با 20نفر از مدیران مدارس متوسطه تهران به شکل هدفمند تا مرز اشباع نظری مصاحبه شد. نتایج بدون دستکاری ذهنی و کاملا مستقل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در نهایت پس از تحلیل محتوای مصاحبه، نتایج حاصل طی سه مرحله کد گذاری باز، محوری و گزینشی تهیه شد .10کد باز وکدهای محوری شامل چهار مقوله ( تسهیل استفاده از دانش سازمانی توسط کارکنان، ارسال گزارشات زمان بندی شده برای ذی نفعان، برخورداری از مخازن داده و فرمهای متنوع برای نشر دانش،برخورداری از کنفرانسها، سخنرانیها و جلسات متعددی در زمینه نشردانش) استخراج شد هر یک از این کدها در بردارنده نشانگرهایی است که در پژوهش به تفصیل به آن ها پرداخته می شود. برای رسیدن به تسهیم دانش باید افرادی که دانش خود را به اشتراک می گذارند را در واحدهای مختلف در سازمان قرارداد و از تکنیک های تغییر برای دستیابی به اهداف استفاده نمود .در نهایت باید به خاطر داشت که فرهنگ، در ساختار دست به دست خواهد چرخید.
This qualitative study aims to investigate the knowledge sharing in Iranian schools. It is based on phenomenological approach. A total of 20 high school principals in Tehran were purposefully interviewed to the point of theoretical saturation. The data were analyzed without subjective manipulation. The data were analyzed through coding the content of the interviews via three stages of open, axial and selective coding. Finally, 10 open codes and axial codes including four categories (facilitating the use of knowledge organized by employees, submitting scheduled reports to stakeholders, having data warehouses and various forms for publication of knowledge, having numerous conferences, lectures and meetings in the field of publishing) were extracted. Each of these codes is an indicator and is thoroughly discussed in detail in the present study. The findings suggest that in order to achieve knowledge sharing, individuals who share their knowledge should be classified in different units in the organization and use changing techniques to achieve the desired goals. It must be remembered that culture will be transmitted in the structure of organization.
_||_