یادگیری خود تنظیمی در کلاس درس: پدیدارشناسی تجربیات دانش آموزان و معلمان
محورهای موضوعی : برنامه درسی
1 - گروه زبان انگلیسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
کلید واژه: پدیدارشناسی, خودتنظیمی, راهبرد, فراشناخت,
چکیده مقاله :
دانش فراشناختی و راهبردهای شناختی از ارکان مهم یادگیری محسوب می شوند. یادگیری خودتنظیمی که مطلوب بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش است می تواند برآیند آنها باشد. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی به دنبال کاوش در ادراکات و تجربیات دانش آموزان و معلمان از یادگیری خودتنظیمی و نقش راهبردهای شناختی و دانش فراشناختی در شیوه های آموزش و یادگیری بوده است. تعداد شش معلم و 64 دانش آموز دبیرستانی در این تحقیق شرکت داشتند. داده ها از طریق مشاهده و مصاحبه گردآوری و سپس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند که دانش آموزان آموزش راهبردها و تدریس هدفمند را در یادگیری خود بسیار موثر یافتند. اما تفاوت هایی هم میان دانش آموزان سطوح مختلف توانایی در درک و استفاده از راهبردهای خودتنظیمی مشاهده شد. نتایج نشان دادند که معلمان باید استفاده و آموزش راهبردها را با سطح دانش و توانمندی دانش آموزان هماهنگ نمایند و سپس با فراهم آوردن مقدمات و مدل سازی مناسب نسبت به اجرای عملی آن اقدام نمایند. همچنین مشخص شد که تمرین مستمر و استفاده دایم از راهبردها در تقویت آنها نقش بسیار مهمی دارند.
Metacognitive knowledge and cognitive strategies are considered important pillars of learning. Self-regulated learning, which is desired by many education experts, can be their result. Using qualitative approach and phenomenological method, the present research has sought to explore the perceptions and experiences of students and teachers of self-regulated learning and the role of cognitive strategies and metacognitive knowledge in teaching and learning methods. Six teachers and 64 high school students participated in this study. The data were collected through observation and interview and then analyzed. The findings showed that the students found teaching strategies and goal oriented teaching very effective in their learning. But differences were also observed among students of different levels of ability in understanding and using self-regulation strategies. The results showed that teachers should coordinate the use and teaching of strategies with the level of knowledge and ability of students, and then proceed with its practical implementation by providing suitable preparations and modeling. It was also found that continuous practice and constant use of strategies play a very important role in strengthening them.
_||_