تحلیل محتوای کتاب حرفه وفن سوم راهنمایی براساس مولفه های کار آفرینی
محورهای موضوعی : برنامه درسیفریبا جهانشاهی 1 , محمد غفاری مجلج 2 , نوروز ناییجی 3
1 - کارشناس ارشد برنامه درسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
3 - کارشناس ارشد مدیریت اموزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری ایران.
کلید واژه: تحلیل محتوا, کارآفرینی, کتاب آموزش حرفه و فن,
چکیده مقاله :
نظام آموزش و پرورش یکی از بسترهای مهم در هر جامعه ای برای ایجاد، رشد و توسعه مهارت های کارآفرینی در افراد محسوب می شود .هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های آموزش حرفه وفن دوره راهنمایی براساس شاخص های کارآفرینی می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه آماری پژوهش شامل محتوای کتاب آموزش حرفه وفن سوم راهنمایی در سال تحصیلی 1392 – 1391 در 193صفحه می باشد .چک لیست این پژوهش فرم تحلیل محتوا است که پنج شاخص اصلی کارآفرینی یعنی، خلاقیت، انگیزه پیشرفت، ریسک پذیری، مسئولیت پذیری و تحمل ابهام را دربرمی گیرد و به منظور روایی صوری و محتوایی آن از دیدگاه های صاحب نظران برنامه ریزی درسی و متخصصان کارآفرینی استفاده شده است. داده های تحلیل محتوا نیز با استفاده از شاخص های آمارتوصیفی، فراوانی و درصد فراوانی واز روش آنتروپی شانون برای وزن دهی متغیرها استفاده شده است همچنین تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چندگانه) انجام شد. نتایج نشان از تاثیر مثبت متغیرهای پژوهش می باشد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در کتاب آموزش حرفه وفن بیش ترین میزان فراوانی مربوط به شاخص خلاقیت و نوآوری بوده وکم ترین میزان فراوانی مربوط به شاخص تحمل ابهام در کتاب آموزش حرفه و فن سال سوم دوره راهنمایی می باشد. براساس نتایج بدست آمده پیشنهاد شده که طراحان کتاب فراوانی مولفههای کارآفرینی را با توجه به اهمیت عنوان واحد درسی هماهنگ سازند.
Educational system is significant bedrock for development and growth of entrepreneurial skills in individuals of every society. The purpose of the present study was to analyze the content of secondary school profession and technique textbooks according to indexes of entrepreneurship. The method of the study was descriptive of content analysis type. The population consisted of content of secondary school grade three textbook in the educational year 2012-2013 in 193 pages. A content analysis checklist was utilized in the study including five major entrepreneurial indexes namely, creativity, progress motivation, risk-taking, responsibility, and tolerance of ambiguity. To secure the reliability and validity of the instrument, opinions of experts at curriculum development and entrepreneurship were used. The data were analyzed by using descriptive statistics. Frequency and percentages were calculated by using entropy shanon to weigh the variables. Additionally, analysis of the data at to levels of descriptive and inferential statistics (including Pearson correlation coefficient and multiple regressions) indicated that the research variables had positive effects. Results showed that the highest frequency in the textbook belongs to creativity and innovation and the lowest one was related to tolerance of ambiguity. According to the obtained results it is suggested that book designers pay attention to components of entrepreneurship and modify their frequencies.
_||_