شناسایی ابعاد کارآفرینی دانشگاهی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان
محورهای موضوعی : برنامه درسیمحمد صالحی 1 , ترانه عنایتی 2 , فرهاد نورایی 3
1 - - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران (نویسنده مسئول)
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران tenayati@yahoo.com
3 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران nooraiefarhad@yahoo.com
کلید واژه: بعد فردی, کارآفرینی دانشگاهی, بعد سازمانی, بعد گروهی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، شناسایی وبررسی ابعاد کارآفرینی دانشگاهی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان است. پژوهش بارویکرد آمیخته، در دو بخش کیفی و کمی صورت پذیرفت. جامعه مورد مطالعه شامل همه اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان می شود. از بین جامعه مذکور 14 نفر جهت شرکت در بخش کیفی پژوهش شرکت کردند تا ابعاد کارآفرینی دانشگاهی شناسایی گردد. سپس بر اساس جمعبندی های به عمل آمده، بخش کمی پژوهش به روش پیمایشی صورت پذیرفت. نمونه گیری در بخش کیفی به روش هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقهای بود. ابزار گردآوری دادهها به ترتیب ابتدا مصاحبه بود و بر اساس ابعاد و مؤلفههای شناسایی شده، پرسشنامهکارآفرینی دانشگاهی تدوین گردید. روایی پرسشنامه به وسیله متخصصان بررسی و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 71/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی استفاده شد. یافته های این تحقیق حاکی از آن بود که کارآفرینی دانشگاهی دارای سه بعد سازمانی، فردی و گروهی است که متشکل از10 مؤلفه جوسازمانی، شایستگی سازماندهی و قصد کارآفرینی؛ شایستگی ارتباطی، شایستگی راهبردی و شایستگی حرفهای؛ تمایل به کارآفرینی، شایستگی تعهدی، شایستگی شخصی و شایستگی مفهومی است
The purpose of this study was to identify and study the dimensions of university entrepreneurship in the campuses of Islamic Azad University of Golestan Province. The research was conducted with a mixed approach in qualitative and quantitative phases. The research population consisted of faculty members of Islamic Azad University of Golestan province, of which 14 people participated in the qualitative part of the research in order to identify the dimensions of university entrepreneurship. Then, based on the conclusions, the quantitative part of the research was conducted by survey method. Sampling method of the qualitative and quantitative parts was purposive and stratified random, respectively. The first data collection tool was an interview and based on the identified dimensions and components, a university entrepreneurship questionnaire was also developed. The validity of the questionnaire was assessed by experts and its reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha coefficient (0.71). Factor analysis was used to analyze the data. Findings indicated that university entrepreneurship has three dimensions: organizational, individual, and group, which consist of 10 components of organizational atmosphere, organizational competence and entrepreneurial intention, communicative competence, strategic competence and professional competence; entrepreneurship desire, accrual competence, personal competence, and conceptual competence.
_||_