تعیین رابطه بین ابعاد زیبایی شناختی با گرایش مشتریان استخرهای استان گلستان
محورهای موضوعی : مدیریت ورزشرضا رضایی شیرازی 1 , عبدالصمد بابایی 2
1 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه: زیبایی شناختی, مشتریان, اماکن ورزشی.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین ابعاد زیباییشناختی با گرایش مشتریان استخرهای استان گلستان بود. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی بود.
روش پژوهش: جامعه آماری شامل کلیه مشتریان استخرهای سرپوشیده استان گلستان بود که از بین آن ها 384 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزار این تحقیق پرسشنامه زیباییشناختی استاندارد سلیمانی و همکاران (1389) بود که اطلاعات مربوط به ابعاد زیباییشناختی شامل 24 سؤال در وضع مطلوب و تکرار همان موارد در وضع موجود در غالب 6 بعد شامل محیط، فضا، فرم، هارمونی، نور و رنگ بررسی شدند. گزینهها براساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت، در وضع مطلوب از خیلی زیاد تا خیلی کم و در وضع موجود نیز از خیلی زیاد تا خیلی کم در مقیاس نمرهگذاری 1 تا 5 ارائه شده است. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی، پرسشنامهها به رویت تعدادی از اساتید رشته تربیت بدنی (گرایش مدیریت ورزشی) رسید. پس از دریافت پرسشنامههای ارسال شده و بررسی آنها، نظرات و پیشنهادات ارائه شده اعمال گردید. جهت تعیین پایایی درونی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که 88% به دست آمد. در این تحقیق در سطح آمار استنباطي از تکنیک آماری كلموگراف-اسميرنف برای تعیین وضعیت طبیعی بودن دادهها استفاده گرديد. برای تعیین رابطه بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و براي تعیین تفاوت وضع موجود و مطلوب از تحلیل عاملی استفاده شد. به منظور تجزیه تحلیل دادهها ازآزمون گالموگراف اسمیرنف برای بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها استفاده شد و آزمونهای ناپارامتریک توزیع دوجملهای برای تاثیر ابعاد زیباییشناختی و ویلکاکسون برای تفاوت وضعیت موجود و مطلوب و برای اولویتبندی عوامل از روش تحلیل عاملی استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که ابعاد رنگ، نور، هارمونی، فرم، فضا و محیط در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی موثر میباشد (p<0/01). همچنین تفاوت معنی داری بین وضع موجود و مطلوب اماکن ورزشی از جنبه زیباییشناختی وجود دارد (p<0/01).
نتیجهگیری: نتایج تحلیل عاملی نیز نشان داد که به ترتیب اولویت ابعاد رنگ، فضا، فرم، هارمونی، نور و محیط برای افراد دارای اهمیت میباشند.
Objective: The purpose of the study was to investigate the relationship between aesthetic dimensions and customer of swimming pools in Golestan province.
Method: The statistical population included total customers of indoor swimming pools in Golestan province. 384 populations were randomly selected as a statistical sample. The tool of this research was the standard aesthetic questionnaire of Soleimani et al. which is) mostly 6 dimensions including environment, space, form, harmony, light and color were examined. The options are presented based on a five-point Likert scale, from very high to very low in the desired situation and from very high to very low in the current situation in a scoring scale of 1 to 5. After receiving the sent questionnaires and reviewing them, the comments and suggestions were applied. Cronbach's alpha was also used to determine the internal reliability, which was 88%. In this research, at the level of inferential statistics, the K-S statistical technique was used to determine the normality of the data. Pearson's correlation coefficient was used to determine the relationship between the variables, and factor analysis was used to determine the difference between the current and desired conditions. The standard aesthetic questionnaire of Soleimani et al. (2009) was used and validity and reliability were calculated in a preliminary study using Cronbach's alpha method at the optimum level of 0.88. K-S test was used to check the normality of the data distribution; non-parametric binomial distribution tests were used for the effect of aesthetic dimensions and Wilcoxon tests for the difference between the existing and desirable conditions and for prioritizing factors were used.
Results: The results has showed that the dimensions of color, light, harmony, form, space and environment are significant effective in the tendency of customers to sports places (p<0.01). Also, there is a significant difference between the current and desired conditions of sports facilities from an aesthetic point of view (p<0.01).
Conclusion: The finding of the factor analysis also showed that the dimensions of color, space, form, harmony, light and environment are respectively important for population in order of priority.
بهلکه, طاهر, حمیدی, & گودرزی. (2008). بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی مشتریان استخرهای سرپوشیدة خصوصی. حرکت, 37.
رضوی, س. م. ح., حسینی, س. ع., عماد, س., & سلیمانی. (2012). بررسی ابعاد زیبایی شناختی در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 8(16), 15-34.
کریمی, غلامیان, & چیان, س. (2020). بازار سنجی مکان و گرایش به ورزش: تحلیلی بر نقش زیبایی شناختی و گرایش به ورزش مشتریان. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی, 10(19), 57-71.
ملکیان, محمود, ایزدی, سعید, م., اردکانی, س., & سهیل. (2016). اهمیت فضاهای همگانی شهری در توسعه پایدار گردشگری شهری (مطالعه موردی: منطقه یک شهر همدان). علوم و تکنولوژی محیط زیست, 18(ویژه نامه شماره 3 طراحی ومدیریت شهری), 237-255.
Alizadeh, A., & Cobuliev, Zynalabedin. (2022). The Role of Aesthetic Dimensions in Sport Places on Attracting People to Sports in Tajik Citizens. SPORT PSYCHOLOGY STUDIES, 11(39), 155-172. (in Persian)
Bahramnezhad, S., Safania, A. M., & Moosavi, S. J. (2015). Effect of the aesthetics dimensions on tendency of women to recreational and sport space in Mazandaran Province's Parks. Advances in Environmental Biology, 320-327. (in Persian)
Cleland, V., Ball, K., Hume, C., Timperio, A., King, A. C., & Crawford, D. (2010). Individual, social and environmental correlates of physical activity among women living in socioeconomically disadvantaged neighbourhoods. Social science & medicine, 70(12), 2011-2018.
Fathi, S. (2010). A sociological explanation of athletic participation of university students. Social Science Research Journal, 3(4), 11-21. (in Persian)
Forghani Ozrudi, M., Masomi Shob, M., & Sadeghi, M. (2016). Relationship between Service Quality and Aesthetic Dimensions with Customer's loyalty. Sport Management Studies, 7(34), 91-112. (in Persian)
Grahn, P., & Stigsdotter, U. K. (2010). The relation between perceived sensory dimensions of urban green space and stress restoration. Landscape and urban planning, 94(3-4), 264-275.
Karimi, S. R., & Keshvari, A. (2023). Evaluation of the most important effective indicators in improving the safety and health of sports venues in Tehran. Passive Defense, 14(4), 85-99. (in Persian)
Karimi, Z., Gholamian, J., & Saatchian, V. (2020). Place research and return to sport: An analysis of the aesthetic role and the tendency of customers to sport. Research in Sport Management and Motor Behavior, 10(19), 57-71. (in Persian)
Kashef, M. M. (1388). Management of sports facilities and spaces. Tehran: Bamdad Book. (in Persian)
Kim, J., Kim, Y., & Kim, D. (2017). Improving well-being through hedonic, eudaimonic, and social needs fulfillment in sport media consumption. Sport Management Review, 20(3), 309-321.
McCormack, G. R., Rock, M., Toohey, A. M., & Hignell, D. (2010). Characteristics of urban parks associated with park use and physical activity: A review of qualitative research. Health & place, 16(4), 712-726.
Panagopoulos, T. (2009). Linking forestry, sustainability and aesthetics. Ecological economics, 68(10), 2485-2489.
Pine, B. J., & Gilmore, J. H. (1998). Welcome to the experience economy (Vol. 76): Harvard Business Review Press Cambridge, MA, USA.
Razavi, M., Hosseini, E., & Soleymani, M. (2012). Investigating the aesthetic and cognitive dimensions of customers' inclination towards sports venues. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 8(16), 15-34. (in Persian)
Woratschek, H., Durchholz, C., Maier, C., & Ströbel, T. (2017). Innovations in sport management: The role of motivations and value cocreation at public viewing events. Event Management, 21(1), 1-12.