بکارگیری تحلیل پوششی داده ها و تحلیل چند معیاره رضایت مشتری برای ارزیابی محصولات فرآوری شده
ماریا علیاری
1
(
گروه مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
محمود مدیری
2
(
گروه مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
کاوه خلیلی دامغانی
3
(
گروه مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
کیامرث فتحی هفشجانی
4
(
گروه مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
کلید واژه: تحلیل پوششی دادهها, تحلیل چند معیاره, رضایت مشتریان, محصولات فرآوری شده کشاورزی,
چکیده مقاله :
بخش کشاورزی با گردش مالی سالانه بیش از یک تریلیون دلار که حدود یک درصد از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد، یکی از مهم ترین صنایع جهان است، اما از نظر رضایتمندی از محصولات، یکی از ضعیف ترین صنایع است. این پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی/کمی) و بر اساس هدف از نوع اکتشافی است. در بخش کیفی، مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با خبرگان دانشگاهی و صاحب نظران در رشتههای مختلف بر اساس روشهای ترکیبی دلفی و نمونهگیری چند معیاره در نرمافزار آماری استفاده شد. پس از جمع آوری داده های مربوط به پرسشنامه تکمیل شده توسط 500 مشتری در 4 نوع محصول فرآوری شده کشاورزی، مدل MUSA با استفاده از نرم افزار LINGO 11 پیاده سازی شده است.یافته ها نشان می دهد که در بین عوامل اصلی "قیمت "با مقدار اثرگذاری 369/0 تأثیرگذارترین و "وفاداری"با مقدار اثرپذیری خالص برابر با 81/0- تأثیرپذیرترین عامل می باشد. پیشنهاد می شود در مطالعات آتی از مدل های ریاضی در کنار تکنیک های سنتی استفاده شود.
چکیده انگلیسی :
Introduction: With an annual turnover of more than 1 trillion dollars, about 1% of the total gross domestic product, the agricultural sector is one of the most important industries in the world, but it is one of the weakest in terms of product satisfaction. This research is of mixed type (qualitative/quantitative) and is based on the objective of exploratory type. In the qualitative part, in-depth and semi-structured interviews with academic elites and experts in various fields based on the combined methods of Delphi and multi-criteria sampling were used in statistical software. After collecting data related to the questionnaire completed by 500 customers in 4 types of processed agricultural products, the MUSA model has been implemented using LINGO 11 software.
Findings: it shows that, among the main factors, "price" is the most influential factor with an impact value of 0.369, and "loyalty" is the most influential factor with a net impact value equal to -0.81. we suggest using the mathematical models along with traditional techniques in future studies.