شناسایی موانع فراروی ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی با استفاده از نظریه مبنایی
محورهای موضوعی : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیبهاره عابدی 1 , مسعود برادران 2 , بهمن خسرویپور 3 , جعفر یعقوبی 4 , مسعود یزدان پناه 5
1 - دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
2 - دانشیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
3 - دانشیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
4 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان
5 - استادیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
کلید واژه: دانشگاه کارآفرین, کشاورزی و منابع طبیعی, هیأتعلمی, اشتغال,
چکیده مقاله :
دانشگاه کارآفرین کشاورزی نهاد مهمی برای توسعه اقتصادی و تغییر اجتماعی اثربخش است. وضعیت نابسامان بیکاری فارغالتحصیلان کشاورزی گویای فاصله زیاد دانشگاههای موجود کشور با دانشگاه کارآفرین میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع فراروی ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی در کشور صورت گرفت. در این پژوهش از روش تحقیق نظریه بنیادی یا داده بنیان استفاده شد که در آن گرد آوری اطلاعات موردنیاز با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه ای باز با نمونه ای شامل 37 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشکده ها و دانشگاه های کشاورزی و منابع طبیعی کشور صورت گرفت. با کدگذاری باز محتوای متن مصاحبه ها تعداد 149 گزاره مفهومی در ارتباط با موانع ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی استخراج شد. مفاهیم طی سلسلهمراتب کد گذاری در نظریه مبنایی در قالب 17 گزاره مقوله ای و سه دسته موضوعی شامل موانع انسانی، غیرانسانی و راهبرد ی و زیر بنایی گروه بندی شدند که هر یک جنبه ای از موضوع موردبررسی را بیان می کنند. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین موانع در مسیر ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی در دو بخش "زیربنایی و راهبردی" و "ارتباطی" قرار دارند.
Entrepreneur University of Agriculture and rural (EUAR) is an important institution for economic development and effective social change. Poor conditions in employment of agricultural graduates indicate a distant in the current situation of country's universities and entrepreneurial university. The purpose of this research was to identifying barriers to establishment of EUAR in Iran. Grounded theory methodology was used in this study. Information in this study collected by using semi-structured interviews with a sample of 37 members of academic staff in faculties and Universities of Agriculture and Natural Resources. Content analysis of interviews showed; 149 phrases in connection with the barriers to establishment of EUAR were extracted. List of these phrases regard to concept affinity and hierarchy coding in grounded theory grouped in 17 concepts and three categories as follows: Human, inhuman and strategic and infrastructure barriers. The results also showed that the most important obstacles in establishment of EUAR are "strategic infrastructure" and "communication" barriers
ابراهیمپور، ح.، جبیبیان، س.، جانعلیزاده چوبستی، م.، و رمضانی، م.ع. (1391). پارکهای فناوری و مراکز رشد راهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی. مجموعه مقالات همایش ملی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی، دانشگاه گیلان، 16 اسفند، صفحات 394-373.
انتظاریان، ز.، و طهماسبی، ط. (1390). بررسی میزان هماهنگی و انطباق نظام آموزش عالی و آموزشهای فنی و حرفهای با نیازهای بازار کار. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، شماره 140.
ایمان، م.ت.، محمدیان، م. (۱۳۸۷). روششناسی نظریهی بنیادی. فصلنامه روششناسی علوم انسانی، سال ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۵۴-۳۱.
پور رشیدی، ر.، و شجاعی فرحآبادی، ح. (1391). رسالت دانشگاه کارآفرین در توسعهی اقتصادی، اجتماعی، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانشبنیان، شرکت پژوهشی طرود شمال، بابلسر، آبان ماه 1391.
پویا، ع.، و طباطبائی، ح. (1390). راهبرد کیفی پژوهش نظریهی مفهومسازی بنیادی: مفهوم، پارادایم، ویژگیها و مباحث تکمیلی. دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال 8، شماره 37، صفحات 38-11.
جلالی، ر. (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، شماره 4، صفحات 320-310.
خسرویپور، ب.، و عابدی، ب. (1393). شناسایی موانع اشتغال دانشآموختگان کشاورزی از دیدگاه اعضای هیأتعلمی و دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی: موردمطالعه دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان. سومین همایش ملی و دومین همایش بینالمللی مهارتآموزی و اشتغال، تهران، اردیبهشت ماه 1393.
رنجبر، ه.، حقدوست، ع.ا.، صلصالی، م.، خوشدل، ع.، سلیمانی، م. ع.، و بهرامی، ن. (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع. مجله علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال 10، شماره3، صفحات ۲۵۰-۲۳۸.
صفری، س.، قاضیزاده، م.، و طاهری، ر. (1392). بررسی موانع ارتباط اعضای هیأتعلمی با بخش صنعت در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین. پژوهشنامهی مدیریت اجرایی، سال 5، شماره10، صفحات 134-107.
صمدی میار کلائی، ح، آقاجانی، ح. ع.، و صمدی میار کلائی، ح. (1393). ارزیابی شاخصهای دانشگاه کارآفرین در دانشگاه مازندران بر اساس روش فازی. توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 2، صفحات 388-369.
قهرمانی، م.، حاجی خواجه لو، ص. ر.، و ابوچناری، ع. (1390). نقش رهبری تحولی در ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین (مطالعه موردی: دانشگاه شهید بهشتی). توسعه کارآفرینی، سال 4، شماره 14، صفحات 204-185.
کردنائیچ، ا.، احمدی، پ.، قربانی، ز.، و نیکانلاهیجی، ن. (1391). بررسی ویژگیهای دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تربیت مدرس. توسعه کارآفرینی، دوره 5، شماره 3، صفحات 64-47.
کیاکجوری، د.، امیری، ب.، و کوزهگر، ا. (1391). کارآفرینی دانشگاهی و دانشگاه کارآفرین، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانشبنیان. شرکت پژوهشی طرود شمال، بابلسر، آبان ماه 1391.
محمودپور، ب.، رحیمیان، ح.، عباسپور، ع.، و دلاور، ع. (1391). بازشناسی چالشهای فرار روی تجاریسازی پژوهشهای مدیریت آموزشی با ارائه نظریه زمینهای. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 3، صفحات 26-1.
معصومزاده، م.، و انصاری، م. ت. (1388). عوامل مؤثر در شکلگیری دانشگاه کارآفرین. مجله رهیافت، شماره 44، صفحات 11-5.
نوری، ع.، و مهرمحمدی، م. (1390). الگویی برای بهرهگیری از روش نظریه برخاسته از دادهها در پژوهشهای تربیتی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، شماره 23، صفحات 35-8.
هادیزاده، ج.، ثقفی، م.، و فتحی، ا. (1392). آموزش و توسعه کارآفرینی. همایش ملی دانشگاه کارآفرین (صنعت دانشمحور)، بابلسر، دانشگاه مازندران، اردیبهشت ماه.
هیسریچ، ر.، و کرنی، ک. (ترجمه: آرش خلیلینصر و حجت طیران). (1394). کارآفرینی سازمانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
Bahayani, A. (2015). Building entrepreneurial universities in a specific culture-barriers andopportunities. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing, 20: 312–330.
Castro-Martinez, E., Jimenez-Saez, F., Arroyo-Vazquez, M. (2013). What might an entrepreneurial university constitute?. 2013 EU-SPRI Forum Conference, Madrid 10-12 April 2013, ISBN 978-84-695-7408-9.
Cisneros-Puebla, C. A. (2004). To Learn to Think Conceptually. Forum Qualitative Sozialforschung/ Forum: Qualitative Social Research, 5(3), retrived from: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0403325 .
Clark, B.R. (2004). Sustaining Change in Universities. Society for Research into Higher Education, Open University Press.
Coyle, P., Gibb, A., & Haskins, G. (2013). The Entrepreneurial University: From Concept to Action, the Entrepreneurial Leaders Programme. Entrepreneurial University Leaders Programme., National Centre For Entrepreneurship in Education. December.
D’Este, P., Mahdi, S., & Neely, A. (2010). Academic Entrepreneurship: What are the Factors Shaping the Capacity of Academic Researchers to Identify and Exploit Entrepreneurial Opportunities?. DRUID Working Paper No. 10-05, ISBN 978- 87-7873-287-3, www.druid.dk.
Etzkowitz, H., & Leydesdorff, L. (2000). the dynamics of innovation: form National systems and Mode 2” to a Triple Helix of university_ industry_ government relations”. Reaearch Policy, 29: 109-23.
Etzkowitz, H. (2003). Research groups as 'quasi firms': the invention of the entrepreneurial university. Research Policy, 32: 109-21.
Garcia-Aracil, A., Castro-Martinez, E., Jimenez-Saez, F., Arroyo-Vazquez, M. (2013). What might an entrepreneurial university constitute?. Proceedings of the 2013 EU-SPRI Forum Conference, Madrid 10-12 April 2013.
Gibb, A. (2012). Exploring the synergistic potential in entrepreneurial university development: towards the building of a strategic framework. Annals of Innovation & Entrepreneurship, 3: 16742 - DOI: 10.3402/aie.v3i0.16742.
Gibb, A. (2005). Towards the Entrepreneurial University; Entrepreneurship Education as a Lever for Change. The National Council for Graduate Entrepreneurship (NCGE), UK, Policy Paper, (3): 1-12.
Hannon, P. D. (2013). Why is the Entrepreneurial University Important? Journal of Innovation Management, JIM 1, 2: 10-17.
Hisrich, R. D., Kearney, C. (2012). Corporate Entrepreneurship: How to Create a Thriving Entrepreneurial Spirit Throughout Your Company. McGraw Hill Professional: 288.
Jacob, M., Lundqvist, M., Hellsmark, H. (2003). Entrepreneurial transformations in the Swedish University system: the case of Chalmers University of Technology. Research Policy, 32(9): 1555-1569.
Jameson, J., O'Donnell, P. (2015). The Entrepreneurial University: a Unifying Theme for TU4Dublin. Stream1:Enterprise and Engagement, Higher Education in Transformation Conference, retrived from: http://arrow.dit.ie/st1/6.
Kelli, A., Mets, Tonis, J., Lars, Pisuke, H., Adamsoo, R. (2013). Thechanging approach in academia-industrycollaboration: fromprofitorganizationto innovationsupport. TRAMES, 2013, 17(67/62), 3: 215–241.
Kyro, p., Mattila, j. (2012). Towards future university by integrating Entrepreneurial and the 3rd Generation University concepts. Conference proceedings, Aalto-yliopisto, retrived from: http://pyk2.aalto.fi/ncsb2012/Kyro.pdf .
Markuerkiaga, L. N., Errasti, e., Ignacio Igartua, J. (2014). industry & higher education, 28 (4): 233–244.
Peterka, O., Suncica, O., & Salihovic, V. (2012). What is entrepreneurial university and why we need it?. Economy of eastern Croatia yesterday, today, tommorow, 1: 98-107.
Philpott, K., Dooley, L., O’Reilly, C.,& Lupton, G. (2011). The entrepreneurial university: Examining the underlying academic tensions. Technovation, 31: 161–170.
Quality Assurance Agency for Higher Education (QAA). (2014). Creating Entrepreneurial Campuses A report for Scotland, Scotland, February 2014.
Raeesi, R., Dastranj, M., Mohammadi, S., Rasouli, E. (2013). Understanding the Interactions among the Barriers to Entrepreneurship Using Interpretive Structural Modeling. International Journal of Business and Management, 8 (13): 56-72.
Raeesi, R., Dastranj, M., Mohammadi, S., & Rasouli, E. (2013). Understanding the Interactions among the Barriers toEntrepreneurship Using Interpretive Structural Modeling. International Journal of Business and Management, 8 (13): 56-72.
Romero, F. (2015). University-Industry Relations and Entrepreneurship. 10th European Conference on Innovation and Entrepreneurship - ECIE 2015, University of Genoa, Italy, 17-18 September 2015.
Ropke, J. (1998). The Entrepreneurial University Innovation, academic knowledge creation and regional development in a globalized economy. Department of Economics.
Rothaermel, F.T., Agung, Sh.D., & Lin, J. (2007). University entrepreneurship: a taxonomy of the literature. Industrial and Corporate Change, 16 (4): 691–791.
Sadek, T., Kleiman, R., Loutfy, R. (2015). The role of technology transfer offices in growing new entrepreneurial ecosystems around mid-sized universities. International Journal of Innovation and Regional ,Development, 6(1): 61.
Salamzade, A., Yadollahi Farsi, J., Motavaseli, M., Markovic, M.R., Kesim, H.K. (2015). Institutional factors affecting the transformation of entrepreneurial universities. International Journal of Business and Globalisation, 14(3): 271.
Salamzadeh, A., Salamzadeh, Y., & Daraei, M.R. (2011). Toward a Systematic Framework for an Entrepreneurial University: A Study in Iranian Context with an IPOO Model. Global Business and Management Research: An International Journal, 3(1): 31-37.
Sexton, D.L., Kasarda, J.D. (1992). The State of The Art of Entrepreneurship, The coleman foundation.
Shattock, M. (2008). Entreprenurialasim in universities and the knowledge economy. Diversification and organizational change in euroupean higher education. University of London.
UNISO, Universite dans la Societe (2002- 2004). Conference Proceedings, Editura Paideia Bucharest Romania.
Walshok, M. L., Shapiro, J. D. (2014). Beyond Tech Transfer: A More Comprehensive Approach to Measuring the Entrepreneurial University. Academic Entrepreneurship: Creating an Entrepreneurial Ecosystem. Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth, 16: 1 – 36.
Wang, X., & Bukhari, N. H. (2014). Has the Burton Clark’s Entrepreneurial University Model (EUM) stemmed out from Globalization-Driven Reforms (GDRs)?. Paper presented at the annual meeting of the Comparative and International Education Society Annual Conference, Sheraton Centre Toronto, Toronto, Ontario, Canada, 2014-12-10, retrived from http://citation.allacademic.com/meta/p716823_index.html.
Wissema, J.G. (2009). Towards the Third Generation University: Managing the University in Transition. Edward Elgar Publisher.
_||_