تبیین شاخص های ارزیابی عملکرد و تعیین درجه اهمیت آنها بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن(BSC) در شرکت پایانه های نفتی ایران
محورهای موضوعی : اقتصاد کاربردیحسین یعقوبی زاده 1 , عباس منوریان 2 , حمیدرضا رضوانی 3 , علی رحیمی 4
1 - دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی مهر البرز، تهران، ایران و عضو پیوسته انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران. (نویسنده مسئول)
2 - دانشگاه تهران و مدیر گروه بازرگانی دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی مهر البرز، تهران، ایران
3 - دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی مهر البرز، تهران، ایران
4 - شرکت پایانههای نفتی ایران، تهران، ایران
کلید واژه: "مدل کارت امتیازی متوازن", "ارزیابی عملکرد", "فرآیند تحلیلی سلسله مراتبی", "معیار",
چکیده مقاله :
تبیین شاخص های ارزیابی عملکرد و تعیین درجه اهمیت آنها بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن در شرکت پایانه های نفتی ایران با استفاده از کاربرد تئوری تصمیم گیری چند معیاره و بکارگیری از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و تحلیل مقایسات زوجی و با استفاده از نرم افزار اکسپرت چویس انجام شده است .با عنایت به روش شناسی دو سری پرسشنامه تهیه و پس از برگزاری جلسات متعدد با حضور 25نفر از خبرگان که شامل مدیران،روسا، کارشناسان و مشاور صنعتی شرکت مزبور نسبت به شناسایی30 معیار و امتیاز دهی مطابق با طیف لیکرت اقدام و با بکارگیری تکنیک دلفی طی سه دوره، 18 معیار را که دارای میانگین بزرگتر از چهار بودند را برگزیدند. ازآنجا که ضریب هماهنگی کندال برای این 18 معیار در مقایسه دور سوم نسبت به دور دوم، پنجاه و هفت هزارم افزایش داشته و رشد قابل توجهی را در دو دوره نشان نمیداد، نظر خواهی متوقف و همین 18 معیار نهایی گردید. پس از توزیع ، تکمیل و دریافت پرسشنامه مقایسات زوجی بر اساس 18 معیار نهایی و تغذیه به نرم افزار مزبور، رتبه معیارهای اصلی و معیارهای سطوح دیگر مشخص و نتایج حاصل از پژوهش ، بیانگر آن است که در این شرکت بیشترین وزن (رتبه)را معیار ماموریت / مالی داشته ودر تصمیم گیری تاثیری بیشتری بر ارزیابی عملکرد شرکت خواهد گذاشت و در مراحل بعد به ترتیب، معیارهای مشتریان و جامعه ، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد قرار گرفته و بر همین اساس پیشنهادات تحقیق داده شده است.
ابویی، فاطمه، میردهقان اشکذری، سیدمحمد، شفیعی رودپشتی، میثم (1391). ارزیابی کارایی شرکتهای بیمه در ایران، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شمارههای 27 و 28.
اسدی، یاسمن (1378). ارائه مدلی براساس کارت امتیازی متوازن با در نظر گرفتن روابط متقابل بین معیارها برای انتخاب تامین کننده مناسب در صنعت خودروسازی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
باقرزاده آذر، محمد (1387). ارائه الگوی مناسب جهت انتخاب تامین کننده راهبردی زنجیره تامین شرکت ایران لوازم قطعه (با رویکرد فرایند تحلیل شبکهای فازی تاپسیس تعدیل شده)، پایان نامه کارشناسی ارشد.
پارساییان، علی، اعرابی، سید محمد (1377). تئوری و طراحی سازمان، ناشر دفتر پژوهشهای فرهنگی.
سوهانیان، مهدی (1387). ارزیابی و رتبهبندی تامین کنندگان در مدیریت زنجیره تامین شرکت ایران خودرو، پایاننامه کارشناسی ارشد، پایان نامه کارشناسی ارش.
طبرسا، غلامرضا (1378). بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی، مجموعه مقالات همایش ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، دومین جشنواره شهید رجایی.
طبرسا، غلامعلی (1377). طراحی و تعیین الگوی ارزیابی عملکرد مدیران عامل شرکتهای تابع سازمان صنایع و معادن بنیاد جانبازان و مستضعفان، پایان نامه دکترا دانشکده علوم انسانی ـ رشته مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، با راهنمایی آقای احمد علی خائف الهی.
کریمی، تورج (1385). مدلهای نوین ارزیابی عملکرد سازمانی، تدبیر.
ماشمیایی، ارش (1397). کارت امتیازی متوازن. انتشارات فوژان.
مشایخی، علینقی و دیگران (1384). بررسی عوامل کلیدی مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی ایران: کاربرد روش دلفی، ویژه نامه مدیریت
Baurmard, I bert (2001). What approach with Which data. Doing management Research ;A Comprehensive Guide.
Howel, R, j, brown; s, soucy and A. Seed. (1987). Management Accounting in the New Manufacturing Environment, Montvale. NJ: National Assn. of Accountants and CAM-I.
Hussey, J, Hussey, R (1997). Business Research: A Practical Guide for Undergraduate and Postgraduate Students. Macmillan, London.
Kaplan, S, Robert, Norton, David, P (1992). The Balanced Scorecard Measures that Drive Performance. Harvard Business Review.
Kaplan, S, Robert, Norton, P, David (1997). Translating Strategy into Action: The Balanced Scorecard. HBS Press,Boston, MA.
Kaplan, S, Robert, Norton, P, David(1993). sep-oct. Putting the Balanced Scorecard to Work at Rock water. Harvard Business Review.
Niven, L. Paul (n.d.). Balanced Scorecard Step-by-Step for Government & Nonprofit