• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - کنترل بهینه سیستم های تکه ای شبه خطی مقید برای خودرو بر روی شیب با استفاده از الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات
        احمد کیاکجوری جواد مشایخی فرد
        علی‌رغم برتری¬های مبتنی بر مدل کنترل پیش‌بین مانند قابلیت اطمینان، بزرگ‌ترین مانع رشد تصاعدی تعداد مکان‌های چندوجهی، با بزرگتر شدن افق پیش بینی رخ می‌دهد. این امر باعث افزایش پیچیدگی محاسباتی قانون کنترل می‌شود. در این مقاله، حل مسئله كنترل بهينه سيستم هاي تكه¬اي شبه خط چکیده کامل
        علی‌رغم برتری¬های مبتنی بر مدل کنترل پیش‌بین مانند قابلیت اطمینان، بزرگ‌ترین مانع رشد تصاعدی تعداد مکان‌های چندوجهی، با بزرگتر شدن افق پیش بینی رخ می‌دهد. این امر باعث افزایش پیچیدگی محاسباتی قانون کنترل می‌شود. در این مقاله، حل مسئله كنترل بهينه سيستم هاي تكه¬اي شبه خطی مقيد بر اساس روش كنترل پيش بين و كنترل افق پيشرو در نظر گرفته شده است. برای کاهش پیچیدگی از الگوریتم بهینه¬سازی ازدحام ذرات استفاده گردیده است. به بیان دیگر، در این پژوهش دو هدف دنبال می¬شود، نخست اینکه مسئله كنترل بهينه سيستم تكه¬اي شبه خطی مقيد فرموله و حل صريح مسئله ‌با روش کنترل پیش‌بین و بكارگيري برنامه¬ريزي چند پارامتري به صورت قانون كنترل روي نواحي چندوجهي، بيان و سپس مشكلات مربوط به پيچيدگي حل و رشد نمايي آن به علت افزايش افق پيش‌بين ارائه می¬شود. سپس با تعريف تابع هدف جديد بر اساس كاهش چندوجهي‌هاي قانون كنترل، با تلفيق الگوريتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات و حل صريح بدست آمده روش کنترل پیش‌بین و تنظيم پارامترهاي سيستم تكه¬¬اي شبه خطی مقيد به‌كاهش پيچيدگي¬¬¬هاي سيستم اقدام شده است، به طوري¬كه تعداد چندوجهي‌هاي حاصل به حداقل‌ برسد. برای نشان دادن کارآیی روش، مدلسازی یک خودرو در حال بالا رفتن از یک تپه شیب¬دار و حفظ تعادل خود درنظر گرفته شده است. تعداد قانون کنترل چند‌وجهی از 129 به 25 کاهش یافته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیل خستگی چندمحوره منیفولد دود با درنظر گرفتن تنش ویسکوزیته
        حجت عاشوری
        منیفولد دود به علت هندسه پیچیده و شرایط بارگذاری يکی از چالش برانگیزترين قطعات موتور است. این قطعه باید نوسانات سیکلی تنش های ترمومکانیکی را در طول عمر خود تحمل کند. بنابراین شبیه سازی و تحلیل ترک های خستگی آن لازم و ضروری است. در این پژوهش، تحلیل عمر خستگی کم چرخه منیف چکیده کامل
        منیفولد دود به علت هندسه پیچیده و شرایط بارگذاری يکی از چالش برانگیزترين قطعات موتور است. این قطعه باید نوسانات سیکلی تنش های ترمومکانیکی را در طول عمر خود تحمل کند. بنابراین شبیه سازی و تحلیل ترک های خستگی آن لازم و ضروری است. در این پژوهش، تحلیل عمر خستگی کم چرخه منیفولد دود با استفاده از روش اجزای محدود و نرم افزار آباکوس به منظور پیش بینی دما و تنش و سپس عمر خستگی با استفاده از معیار چندمحوره صفحه بحرانی براون-میلر و نرم افزار MSC-FATIGUE انجام شده است. از ترکیب الگوی سخت شوندگی غیرخطی همگن-سینماتیک چابوچه با قانون تنش ویسکوز به منظور درنظر گرفتن اثر تنش ویسکوزیته استفاده شده است. نتایج تحلیل ترمومکانیکی نشان داد که بیشینه دما و تنش وان-مایسز 7/757 درجه سانتی¬گراد و 2/395 مگاپاسکال است و موقعیت آن در ناحیه همریختگاه است. پس همریختگاه منیفولد دود موتور ناحیه بحرانی است و احتمال ایجاد ترک های خستگی در آن وجود دارد. عمر خستگی منیفولد دود بدون و با در نظرگرفتن اثر تنش ویسکوزیته به ترتیب 9310 و 8850 سیکل محاسبه گردید. به عبارت دیگر درنظر نگرفتن اثر تنش ویسکوزیته در تحلیل عمر خستگی باعث می شود که تعداد سیکل های گسیختگی 460 سیکل یا حدود 2/5 درصد بیشتر از میزان مجاز تخمین زده شود. بنابراین لازم است اثر تنش ویسکوزیته در تحلیل عمر خستگی منیفولد دود درنظر گرفته شود. براي بررسي صحت نتايج تحلیل ترمومکانیکی و عمر خستگی، نتايج شبيه سازي شده با نمونه واقعي منیولد دود آسيب ديده مقايسه گردید و نشان داده شد که نواحي بحراني، مطابقت مناسبی با نواحي گسیختگی در نمونه واقعي دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بازطراحی و ساخت چاپگر سه‌بعدی رسوب‌گذار ذوبی با هدف افزایش دقت چاپ و کاهش ارتعاشات
        امید سرابی فرزاد چراغ پور سموتی
        چاپ سه‌بعدی از نوع رسوب‌گذار ذوبی از سریع‌ترین نوع در حال رشد فن‌آوری نمونه‌سازی سریع است. در چاپ سه‌بعدی شی فیزیکی از یک مدل دیجیتالی سه‌بعدی، با قراردادن لایه‌های متوالی نازکی از یک ماده ایجاد می‌شود. کیفیت و خواص مکانیکی چاپ رسوب‌گذار ذوبی متاثر از پارامترهای مختلف چ چکیده کامل
        چاپ سه‌بعدی از نوع رسوب‌گذار ذوبی از سریع‌ترین نوع در حال رشد فن‌آوری نمونه‌سازی سریع است. در چاپ سه‌بعدی شی فیزیکی از یک مدل دیجیتالی سه‌بعدی، با قراردادن لایه‌های متوالی نازکی از یک ماده ایجاد می‌شود. کیفیت و خواص مکانیکی چاپ رسوب‌گذار ذوبی متاثر از پارامترهای مختلف چاپ و ساختار چاپگر است. هدف این مقاله بازطراحی زیربخش‌هایی از چاپگر سه‌بعدی نظیر مناسب‌ترین قطر نازل و همچنین سازه مکانیکی چاپگر است، که در نهایت منجر به ارتقا دقت چاپ در قطعه نمونه‌سازی شده شوند. بدین‌منظور، ابتدا در طراحی سازه چاپگر، هندسه مقطع و متریال پروفیل‌های مورد استفاده بهبود داده شد، که در نتیجه آن ارتعاشات سازه دستگاه در هنگام پرینت به میزان قابل توجهی برطرف گردید. سپس با طراحی مجدد و ساخت اکسترودر چاپگر، ارتعاشات نازل دستگاه در هنگام پرینت کاسته شد. درنهایت با تنظیم کنترل ‌استپ موتورهای محرک محورهای چاپگر، نیروی ناشی از شتاب حرکت محورها در شروع و توقف کاهش پیدا کرد. اثر این سه اقدام دقت چاپگر را به¬صورت قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشید. تست‌های تجربی روی قطعه استاندارد برای ارزیابی دقت چاپگرها انجام گرفت و صحت نتایج را تصدیق نمودند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - شبیه سازی تنش های حرارتی در فرآیند نورد گرم و تاثیر آن ها بر شکست غلتک
        امیرحشمت خدمتی بازکیائی علی سوزنگر
        فرایند نورد، در واقع شکل دهی فولاد می باشد که در آن از غلتک هایی برای ایجاد تغییر شکل، بهبود خواص مکانیکی مواد و از بین بردن یکنواختی فلز استفاده می گردد. فولاد را می توان در دو فرم گرم و سرد نورد نمود، که هر یک از آنها ویژگی‌ های خاص خود را دارند. هدف از انجام این پژوه چکیده کامل
        فرایند نورد، در واقع شکل دهی فولاد می باشد که در آن از غلتک هایی برای ایجاد تغییر شکل، بهبود خواص مکانیکی مواد و از بین بردن یکنواختی فلز استفاده می گردد. فولاد را می توان در دو فرم گرم و سرد نورد نمود، که هر یک از آنها ویژگی‌ های خاص خود را دارند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر تنش‌های حرارتی حاصله در حین فرآیند نورد بر شکست غلتک‌ها با استفاده از شبیه سازی اجزاء محدود بوده است. این شبیه سازی به صورت غیر خطی بوده و فرض گرديده كه غلتك همگن، همسانگرد، بدون ترك و كرنش حرارتي و دماي محيط برابر دمای اتاق در نظر گرفته شده است. در این پژوهش تاثیر خنک‌کاری اصولی و دقیق در حین فرآیند نورد نیز مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده در شش پاس نورد گرم با توجه به بیشترین دمای غلتک‌ها و میزان تنش فون‌مایزز ایجاده شده در غلتک‌ها نشان داده شده و میزان نقش تنش‌های حرارتی بر شکست غلتک‌ها بیان شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - افزایش عملکرد حرارتی سیستم ذخیره سازی گرماي نهان با استفاده از پره هاي موج دار و تغییر هندسه لوله
        رحمن حمید زهرا مهردوست
        در این پژوهش بهبود عملکرد حرارتی سیستم ذخیره سازي انرژي گرماي نهان با استفاده از پره هاي موج دار و تغییر هندسه لوله حاوي سیال انتقال حرارت به صورت عددي بررسی شده است. سیستم مورد بررسی از نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله بوده و پارافین RT35 به عنوان ماده تغییر فاز دهنده به ک چکیده کامل
        در این پژوهش بهبود عملکرد حرارتی سیستم ذخیره سازي انرژي گرماي نهان با استفاده از پره هاي موج دار و تغییر هندسه لوله حاوي سیال انتقال حرارت به صورت عددي بررسی شده است. سیستم مورد بررسی از نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله بوده و پارافین RT35 به عنوان ماده تغییر فاز دهنده به کار گرفته شده است. با ثابت در نظر گرفتن سطح مقطع کل لوله و پره ها و همچنین حجم ماده تغییر فاز دهنده، تأثیر شکل لوله حاوي سیال انتقال حرارت و پره طراحی شده بر فرآیند ذوب ماده تغییر فاز دهنده بررسی شده است. نتایج شبیه سازي عددي نشان می دهد پره هاي موج دار باعث تسریع فرآیند تغییر فاز در مقایسه با پره هاي مستقیم متداول می شوند. زمان ذوب کامل ماده تغییر فاز دهنده با استفاده از پره موج دار %9/33 در مقایسه با پره مستقیم کاهش می یابد. تغییر هندسه لوله حاوي سیال انتقال حرارت از دایره اي به شکل گلبرگ براي بهبود بیشتر عملکرد حرارتی سیستم ذخیره انرژي گرماي نهان پیشنهاد شده است. سرعت ذوب ماده تغییر فاز دهنده با افزایش تعداد گلبرگ ها افزایش می یابد. زمان ذوب کامل براي لوله با هفت گلبرگ تا %66/7 در مقایسه با لوله دایره اي با پره هاي موج دار و %69/8 نسبت به حالت مبنا با پره هاي مستقیم کاهش می یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی عملکرد چند روش حوزه فرکانس و حوزه زمان در محاسبه پارامترهای دینامیکی یک سازه سه طبقه به کمک آنالیز مودال عملیاتی
        محسن مهدوی عادلی حسام مکوندی
        در این پژوهش، یک روش کاربردی برای یافتن پارامترهای مودال در سازه ها مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا دو روش در حوزه فرکانسی به نام روش های تجزیه حوزه فرکانسی و تجزیه پیشرفته حوزه فرکانسی و یک روش در حوزه زمان به نام روش زیر فضای تصادفی تعریف گردیده است. به منظور بر چکیده کامل
        در این پژوهش، یک روش کاربردی برای یافتن پارامترهای مودال در سازه ها مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا دو روش در حوزه فرکانسی به نام روش های تجزیه حوزه فرکانسی و تجزیه پیشرفته حوزه فرکانسی و یک روش در حوزه زمان به نام روش زیر فضای تصادفی تعریف گردیده است. به منظور بررسی دقت این روش ها در شناسایی پارامترهای مودال سازه های واقعی، از یک سازه سه طبقه مدل¬سازی شده در نرم¬افزار انسیس استفاده شده است. این سازه توسط نرم افزار انسیس مدل سازی شده و صحت عملکرد مدل با مقایسه نتایج تحلیل مودال سازه با نتایج آزمایشات تجربی مورد تایید قرار گرفت. پاسخ شتاب بدست آمده از مدل ایجاد شده به عنوان ورودی به روش های آنالیز مودال محیطی داده شد و پاسخ های آن با نتایج واقعی مقایسه گردیدند. مشاهده گردید که هر سه روش به خوبی فرکانس ها، شکل مودها و ضرایب میرایی سازه را تخمین می زنند. همچنین مشخص گردید که استفاده از روش زیر فضای تصادفی راحت تر می باشد، اما روش های تجزیه حوزه فرکانسی و تجزیه پیشرفته حوزه فرکانسی زمان حل کمتری دارند. همچنین مشخص گردیدکه روش تجزیه حوزه فرکانسی نسبت به روش تجزیه پیشرفته حوزه فرکانسی خطای کمتری دارد، اما در عین حال ناتوان از محاسبه ضرایب میرایی می باشد. پرونده مقاله