تحلیل سبد خرید مشتریان فروشگاههای آنلاین با استفاده از قواعد وابستگی و الگوریتم Apriori
محورهای موضوعی : مجله فناوری اطلاعات در طراحی مهندسی
1 - دانشگاه آزاد اسلانی واخد دزفول_خوزستان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
رشد روزافزون فناوری اطلاعات تحول وسیعی را در فروش کالا و خدمات ایجاد نموده است. با اطلاعات بهدستآمده از مشتریان فروشگاههای زنجیره ایی میتوان از این اطلاعات هم برای بهبود خریدهای آتی این مشتریان هم برای کمک به فروشگاههای بزرگ جهت رفع نیاز مشتریان استفاده نمود. برای انجام این کار از روشهای دادهکاوی استفاده میگردد. تحلیل سبد خرید مشتریان یکی از مهمترین کاربردهای داده کاوی میباشد که بر کشف الگوهای خرید به وسیله دادههای معاملات انجامشده، تمرکز میکند. در این تحقیق به ارائه روشی بهمنظور بهبود تحلیل سبد خرید مشتریان فروشگاههای زنجیره ایی پرداخته میشود که تا حد زیادی میتواند تحلیل سبد خرید مشتریان را بهبود بخشد. روش پیشنهادی موجود در این تحقیق استفاده از دو الگوریتم قواعد وابستگی و الگوریتم Apriori میباشد. طبق تحقیقات انجامشده روش پیشنهادی موجود در این تحقیق میتواند تا حدود 94% بهدرستی سبد خرید مشتریان را تحلیل کرده و نیازهای مشتریان و فروشگاهها را بهدرستی تشخیص دهد.