چالشها و موانع ترغیب دانشآموختگان رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغالزایی
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
2 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی و مسئول کتابخانه عمومی قیامدشت
کلید واژه: کارآفرینی, دانشآموختگان, کتابداری, اطلاعرسانی و اشتغالزایی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی چالش ها و موانع ترغیب دانشآموختگان رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی است. روش شناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی توصیفی انجام شده است.جامعه ی آماری این پژوهش 150 نفر از دانشآموختگان کتابداری و اطلاع رسانی (شاغل یا غیر شاغل) دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی بودند که بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، تعداد 122 پرسشنامه عودت داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ی محقق ساخته است.به منظور مشخصکردن وضعیت داده ها از آزمون نسبت دوجمله ای و برای رتبه بندی عوامل موثر بر عدم کارآفرینی از آزمون فریدمن استفاده شد. یافته ها: مهم ترین مانع ترغیب دانش آموختگان کتابداری و اطلاع رسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی نبود آموزش مناسب جهت کسب درآمد از مهارت های حرفه ای است. همچنین، نبود نهادهای حمایتی رسمی و غیررسمی مناسب، کم اثرترین عامل عدم کارآفرینی است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که سرفصل های آموزشی باید مورد بازنگری قرار گیرد، واحد کارآفرینی به واحدهای درسی رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی اضافه شود، دروس تخصصی از حالت نظری صرف خارج شده و دانشجویان با جنبه های عملی و کاربردی دروس نیز آشنا شوند. همچنین، آموزشهای مناسبی باید در زمینه ی کسب مهارت های کارآفرینی ارائه شود تا دیدگاه دانشجویان رشته نسبت به ماهیت آن تغییر یابد. اساتید و صاحب نظران رشته باید دانشجویان را با مفاهیم نوینی همچون جامعه ی اطلاعاتی، سازمان یادگیرنده، اقتصاد دانش محور و غیره آشنا کرده و اهمیت این مفاهیم و نقش کاربردی آن ها را در همه ی جنبه های زندگی، از جمله درآمدزایی و ایجاد کسب و کار به دانشجویان ارائه کنند.
Purpose: The purpose of this study was to explore the challenges and barriers to encourage graduates of library and information science to entrepreneurship and job creation Method: The society of this research was150 graduates of library and information science (employed or unemployed) who were randomly selected. After collecting the questionnaires, 122 questionnaires were returned. The data collection tool is researcher made questionnaire. To determine the status of data the binomial test and to rank the influencing factors of entrepreneurship Friedman test was used. Findings: The most important barrier to encourage entrepreneurship and job creation among graduates of library and information science is lack the proper training of professional skills to earn money. Also they believed that lack of formal and informal proper institutions for entrepreneurship is the least effective. Conclusions: The results show that its necessary to revised on outlines of education and entrepreneurship training course to be added, removed Specialized courses from theoretical and, students become familiar with practical aspects of that, offer appropriate training in entrepreneurial skills, Students' view of the nature of field change by teachers, knowledge-based economy and its importance in business education should be taught by teachers.
آراستی، زهرا؛ اکبریجوکار، محمدرضا (1387). تحقیقی پیرامون ویژگیهای کسب وکارهای زنان کارآفرین تحصیلکرده دانشگاهی و مشکلات آنان در راهاندازی کسب وکار. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار. 15 (32): 37-46.
جنینگز، دی. اف. و یانگ، دی. ام. (1990). مقایسه تجربی بین اقدامات عینی و ذهنی از محصول نوآوری کارآفرینی شرکتها. کارآفرینی در تئوری و عمل. 15 (1): 53-66. نقل در شریفزاده، ابوالقاسم؛ اسدی، علی (1383). دانشگاه، کارآفرینی و توسعهی دانشبنیان. تهران: جهاد دانشگاهی، واحد تهران، انتشارات.
جوادیانصراف، نصرالله؛ شجیع، رضا (1388). بررسی نگرش دانشجویان تربیت بدنی به موانع کارآفرینی و مشکلات راهاندازی کسب و کار بعد از فراغت از تحصیل. پژوهش در علوم ورزشی. 22: 81-95.
رستگارهروکی، زهرا (1388). سنجش ویژگیهایشخصیتی کارآفرینی کتابداران و اطلاعرسانان شاغل در کتابخانههای دانشگاههای دولتیشهر تهران. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران.
زوارقی، رسول (1391). بررسی نقش و جایگاه کتابخانههای عمومی در توسعهی فرهنگ کارآفرینی. کتاب ماه (کلیات).
15 (6): 94-101.
عابدی، رحیم (1381). کاوش در کارآفرینی درونسازمانی. فصلنامهی مطالعات مدیریت. 35 و 36: 111-134. نقل در بهبهانی، پگاه (1385). سازمانهای کارآفرین ایرانی حوزه IT در تهران: بررسی وضع موجود و شناسایی محدودیتها و موانع. تهران: فرزین.
کریمیان، محمدتقی؛ امیرلطیفی، فریبا (1386، اسفند). "بررسی موانع و چالشهای کارآفرینی فارغالتحصیلان دانشگاهی جویای کار خانم استان گلستان". مقالهی ارائهشده در همایش ملی آموزش عالی و کارآفرینی، دانشگاه سمنان. بازیابی 29 آبان 1391، از: www.eModir.com
محمدکاظمی، رضا؛ قاسمی، حمید؛ رستم بخش، محمدرضا (1390). شناسایی و تحلیل موانع رفتاری کارآفرینی سازمانی در سازمان تربیت بدنی (وزارت ورزش) کشور. پژوهش های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. 1 (2): 89-100.
مطهری، علی (1387). کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری. تهران: آزادمهر.
مکیآلآقا، بدیعالزمان (1386). نقش دانشگاه در توسعهی کارآفرینی. اندیشههای تازه در علوم تربیتی. 2 (4): 115-127.
نوروزی، محمدرضا (1388). موانع کارآفرینی دانشگاهی و اقدامات راهبردی برای تقویت کارآفرینی دانشجویان. کار و جامعه.
111: 10-17.
هیسریچ، رابرت. دی.؛ مایکل پی. پیترز. (1383). کارآفرینی. (علیرضا فیضبخش، حمیدرضا تقییاری، مترجم). تهران: دانشگاه صنعتی شریف، موسسهی انتشارات علمی، ج. 1. (نشر اثر اصلی 2000).
یداللهیفارسی و دیگران (1390). مطالعهی موانع کارآفرینی در ورزش کشور. توسعهی کارآفرینی. 3 (12): 105-124.
Allison, Melody M. (2007). Women's health: ibrarian as social entrepreneur. Library Trends. Vol.56; 2: 423-448.
Bitzenis, Aristidis; Nito, Ersanja (2005). Obstacles to entrepreneurship in a transition business environment: the case of Albania. Journal of Small Business and Enterprise Development. Vol.12 ; 4: 564 – 578.
Liao, Debbie; Sohmen, Philip (2001). The development of modern entrepreneurship in china. Stanford journal of East Asian affairs. Vol.1: 27-33.
Singh Sandhu, Manjit; Fahmi Sidique, Shaufique; Riaz, Shoaib (2011). Entrepreneurship barriers and entrepreneurial inclination among Malaysian postgraduate
students. International Journal of Entrepreneurial Behaviour &
Research, Vol.17 Iss: 4, pp.428 – 449. Retrieved 2 November, 2012, from http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1931098