سنجش اشتراک دانش و فرهنگ سازمانی در میان کتابداران کتابخانههای عمومی شهر شیراز
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتی
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز
کلید واژه: اشتراک دانش, کتابداران کتابخانههای عمومی ش, فرهنگ سازمانی, مدیریت دانش,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و اشتراک دانش درون و برون سازمانی در میان کتابداران کتابخانههای عمومی شهر شیراز است. روش پژوهش: پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شیراز (195 نفر) بوده که به علت محدودیت جامعه، نمونه گیری صورت نگرفت و تمامی این افراد بهعنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از نرم افزارSPSS16 و آمار توصیفی و استنباطی شامل فراوانی و آزمون ضریب همبستگی پیرسون انجام شده است. یافته های پژوهش: در مجموع، می توان چنین بیان نمود که از میان موارد بیان شده، تشویق به خلق و نوآوری، فرصت دهی برای بروز افکار نو، وجود محیط کاری امن و در نهایت، جو اعتماد همکاری بیشترین حد متوسط را به خود اختصاص داده بودند و حدود 12 درصد از پاسخ گویان فرهنگ سازمانی اشتراک دانش را مناسب و 48 درصد تا حدودی مناسب ارزیابی کردند. نتیجهگیری: فرهنگ سازمانی با اشتراک دانش درون و برون سازمانی رابطه معنادار قطعی دارد.
Purpose: The purpose of this study is to investigate the relationship between organizational culture and knowledge sharing of inside and outside of the organization among the librarians of the public libraries of Shiraz Metodology: The research method is mixed (quantitative and qualitative) and using survey. The statistical population of the study included all librarians working in public libraries of Shiraz (195 persons) and sampling was not carried out due to population size limitation and all of them were considered as the statistical population. The analyzes were done using Amos Graphics, SPSS16, and descriptive and inferential statistics including frequency and Pearson correlation coefficient test . Results: According to assessment of 12 percent of respondents, the status of organizational culture and the sharing of knowledge is appropriate and according to assessment of %48 is inappropriate. Conclusion: Organizational culture has a definitive meaningful relationship with the knowledge sharing of inside and outside of the organization.
_||_
امین بیدختی، علیاکبر؛ مکوند حسینی، شاهرخ؛ احسانی، زهرا (1389). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهرستان سمنان. فصلنامه راهبرد، 20(59): 216-191.
باواخانی، آناهیتا ) (1388). بررسی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانههای سازمان انرژی اتمی ایران و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهینهسازی آن پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران.
پارسائیان، مریم؛ ریاحینیا، نصرت (1393). سنجش میزان تاثیر عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی استان یزد. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات. 6(2): 37-19.
پریرخ، مهری (1385). نقش و کارکرد فرهنگ سازمانی و عامل رهبری در توسعه اشتراک دانش از نظر کتابداران مرجع کتابخانههای دانشگاهی: مطالعه موردی. مطالعات تربیتی و روا نشناسی ، 7(1): 127-105.
پژوهان، ایوب؛ امیرکبیری، علیرضا (1390). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانش (KM) در دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت، (92 و 93): 90-71.
دولانی، عباس؛ جبرئیلی مزرعه شادی، محمد؛ رحیمی، بهلول؛ رشیدی، علی (1392). بررسی وضعیت و عوامل موثر بر چرخه مدیریت دانش از دیدگاه کتابداران دانشگاهی شهرستان ارومیه.مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت(، 7(2): 162-154.
رحیمیان، حمید؛ پیری زمانه، مسلم؛ رضایان قیه باشی، علیرضا (1394). بررسی نقش فرهنگ سازمانی در استقرار مدیریت دانش در کتابخانههای سه قوه (مقننه،مجریه، قضائیه) شهر تهران، کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد وحسابداری، استانبول، موسسه مدیران ایدهپرداز پایتخت ایلیا، قابل دسترس در: https://www.civilica.com/Paper-MRMEA01-MRMEA01_069.html
عباسی، زهره؛ پریرخ، مهری (1388). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر اجرای مدیریت دانش در کتابخانه های مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران، موسسه اطلاع رسانی نفت، گاز و پتروشیمی، قابل دسترس در: https://www.civilica.com/Paper-IKMC02-IKMC02_027.html
عباسی، زهره؛ پریرخ، مهری؛ دیانی، محمدحسین، فتاحی، رحمتالله (1388). شناسایی الگوی فرهنگ سازمانی حاکم بر کتابخانههای مرکزی دانشگاهها و سنجش تأثیر آن بر میزان اجرای مدیریت دانش (1388). علوم و فناوری اطلاعات، 412-389.
علیزاده، فاطمه؛ حسنزاده، محمد؛ مومنی، عصمت (1392). رابطه سبک مدیریت و تسهیم دانش در کتابخانههای شهر تهران. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، 3(2 و 1): 60-49.
فدایی، غلامرضا؛ اندایش، سیفاله (1394). رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در دانشکده علوم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران. مطالعات دانششناسی، 1(2): 54-41.
قادری سیاهبیدی، ونوس؛ جعفری، مریم؛ فامیلروحانی، علیاکبر (1394). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 22(1): 120-95.
لاریجانی، حجتاله حسن؛ نوری اصل، موسی (1388). امکانسنجی ارائه مدیریت دانش در کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات(، 2(5): 80-73.
معتمدی جویباری، مریم؛ قلی پور، آرین؛ یزدانی چراتی، جمشید. (1392). بررسی رابطه مؤلفههای فرهنگ سازمانی و فنآوری اطلاعات در پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1391. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 23(102): 59-53.
نعمتیانارکی، لیلا؛ نوشینفرد، فاطمه (1392). اشتراک دانش و فرهنگ سازمانی در میان اعضای هیأت علمی رشته پزشکی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 25(4): 143-130.
نقیپور و همکاران (1387). بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی در ارتباط با بکارگیری مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1387. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت). 2(3): 49-42
وظیفه، زهرا؛ توکلی، فرشاد. (1394). بررسی رابطه مولفههای فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی - درمانی. فصلنامه بیمارستان. 14(2): 146-139.
Abili, K., Thani, F. N., Mokhtarian, F. & Rashidi, M. M. (2011). The role of effective factors on organizational knowledge sharing. Procedia-Social and Behavioral Science, 29: 1701-1706.
Alavi, M., & Leidner, D. E. (2001). Review: Knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations research issues. MIS Quarterly, 25 (1): 107-136.
Balthazard , Pieer. A, & Cook, Robert. A. (2004). Organizational Culture and Knowledge Management Success: Assessing the Behavior Performance Continuum. Proceedings of The 37th Hawaii International Conference on System Sciences.
Borges, R. (2013). Tacit knowledge sharing between IT workers: the role of organizational culture, personality, and social environment. Management Research Review, 36 (1): 89-108.
Cheng, M. Y., Ho, J. S. Y., & Lau, P. M. (2009). Knowledge sharing in academic institutions: a study of multimedia university Malaysia. Electronic Journal of Knowledge Management, 7 (3): 313–324.
Dharmasiri, A. S., & Kodeeswaran, S. (2011). A study of knowledge sharing practices of civil society organizations in Sri Lanka. Sri Lankan Journal of Management, 16 (1-2):104-119.
Hislop, Donald. 2005. KM in organization: A critical introduction. New York: Oxford University Press.
Hooff B., & Husman M. (2009). Managing knowledge sharing: emergent and engineering approaches. Information and Management, 46: 1-8.
Jiacheng, W., Lu, L., Calabrese, A., & Francesco, A. (2010). Cognitive model of intra-organizational knowledge-sharing motivations in the view of cross-culture. International Journal of Knowledge Management, 30: 220-230.
Jones, C. R. (2007). Exploring the practices of knowledge sharing between projects: an investigation of the dimensions of what, when and how knowledge is shared . Unpublished doctoral dissertation, University of Capella, Capella.
McDermott, R., & O’Dell, C. (2001). Overcoming cultural barriers to sharing knowledge. Journal of Knowledge Management, 5 (1): 76-85.
Pavlen.D. & Mason.D. (2002). New Zealand knowledge management: barriers and drivers of knowledge management vptak. Journal of Knowledge Management, Vol 8(5).
Sanchez, J. H., Sanchez, Y. H., Collado-Ruiz, D., & Cebrian-Tarrason, D. (2013). Knowledge creating and sharing corporate culture framework. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 74: 251-260.
Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: a review and directions for future research. Human Resource Management Review, 20(2): 131-115.
Zahidul Islam, M., Maheen Ahmad, S., Hasan, I., & Uddin Ahmed, S. (2011). Organizational culture and knowledge sharing: Empirical evidence from service organizations. African Journal of Business Management, 5 (14): 5900-5909.