ضرورت تفسیر چندرسانه ای قرآن کریم با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای نسل زد (Z) و آلفا (A) یا متولدین دهه هشتاد و نود شمسی
محورهای موضوعی : تفسیر موضوعی قرآن کریم
1 - استادیار زبان و ادبیات عربی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
کلید واژه: تفسیر چندرسانه ای قرآن, هوش مصنوعی, نسل زد, نسل آلفا,
چکیده مقاله :
قرآن کریم به عنوان معجزه جاوید اسلام، از آغاز نزول با توجه به شرایط زمانی و مکانی و نیازهای جامعه بشری با رویکردهای متنوع علمی، ادبی، اجتماعی و... تفسیر شده است و مفسران با توجه به دانش و تجربه خود از اقیانوس وحی الهی، بهره مند شده اند. در عصر فناوری و اینترنت تفسیر قرآن برای نسلهای جدید زد (Z) و آلفا (A)، با چالشهای بیسابقهای روبهروست زیرا این نسلها که در محیطی دیجیتال و تعاملی رشد کردهاند، نیازمند تفاسیر چندرسانه ای- تعاملی برای درک مفاهیم قرآنی هستند.
مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی ضروت ارائه تفسیر چندرسانهای قرآن با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای نسلهای زد (Z) و آلفا (A) میپردازد. نتایج این پژوهش نشان می دهد استفاده از ابزارهایی مانند: ارائه محتوای تصویری و چندرسانه ای، پردازش زبان طبیعی (NLP)، مدلهای مولد محتوا، و فناوریهای واقعیت افزوده و مجازی میتوانند شیوههای سنتی را ارتقا بخشیده و مفاهیم قرآنی را در قالبی تعاملی و جذاب ارائه کنند و ارتباط نسلهای جدید با قرآن کریم را بهبود بخشیده و پیام الهی را به شیوهای کارآمدتر منتقل سازد.
The Holy Quran, as the eternal miracle of Islam, has been interpreted since the beginning of its revelation, according to the time and place conditions and the needs of human society, with diverse scientific, literary, social, etc. approaches, and interpreters have benefited from the ocean of divine revelation based on their knowledge and experience. In the age of technology and the Internet, interpreting the Quran for the new generations of Z and Alpha (A) faces unprecedented challenges because these generations, who have grown up in a digital and interactive environment, need multimedia-interactive interpretations to understand Quranic concepts. This article uses a descriptive-analytical method to examine the necessity of providing multimedia interpretation of the Quran using artificial intelligence tools for generations Z and Alpha (A). The results of this study show that the use of tools such as: presenting visual and multimedia content, natural language processing (NLP), content generation models, and augmented and virtual reality technologies can enhance traditional methods and present Quranic concepts in an interactive and attractive format, improve the connection of new generations with the Holy Quran, and convey the divine message in a more efficient way.
قرآن کریم (1373)، ترجمه محمد مهدی فولادوند، تهران: دارالقرآن الکریم (دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی)
Abdullah, A. (2021). Artificial Intelligence in Islamic Studies: Challenges and Opportunities. Journal of Islamic Research, 15(3), 34-56.
Al-Mahmoud, S. (2021). The Role of Artificial Intelligence in Quranic Education. Journal of Islamic Studies, 12(3), 45-60.
Al-Rawi, A. (2019). Digital Personalization in Islamic Learning. International Journal of Islamic Education, 7(2), 112-125.
Ausubel, D. P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. Holt, Rinehart & Winston.
Bakar, O. (2020). Islamic Civilisation and the Twenty-First Century: Science, Religion, and Society. Islamic Book Trust.
Burmark, L. (2002). Visual Literacy: Learn to See, See to Learn. Association for Supervision and Curriculum Development.
Hassan, M. (2022). Challenges and Opportunities in Adaptive Learning for Quranic Studies. Islamic Media Journal, 15(1), 78-92.
Holloway, D., Green, L., & Livingstone, S. (2021). The Digital Lives of Children: Implications for Education and Well-being. Routledge.
Hsieh, M. Lee, J. (2017) Preliminary Study of VR and AR Applications in Medical and Healthcare Education, Journal of Nursing and Health, 3 (1). 1-5
Khalil, A. (2020). Adaptive Learning Tools for Quranic Interpretation. Journal of Islamic Media and Communication, 8(4), 33-47.
Lindgren, R. Tscholl, M. Wang, S. & Johnson, E (2016) Enhancing learning and engagement through embodied interaction within a mixed reality simulation. Computers & Education, 95. 174-178
Nasr, S. H. (2007). The Heart of Islam: Enduring Values for Humanity. HarperOne.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.
Rahman, F. (2022). Major Themes of the Quran. University of Chicago Press.
Saeed, K. (2018). Personalized Learning in Quranic Education. Global Islamic Media Review, 10(2), 22-35.
Shams, L., & Seitz, A. R. (2008). Benefits of Multisensory Learning. Trends in Cognitive Sciences, 12(11), 411-417.