بررسی تداوی بیماریهای روحی-اعتقادی از نظر قرآن با محوریت تفسیر المیزان
محورهای موضوعی : دو فصلنامه علمی تفسیر متون وحیانیمحمدحسین صائینی 1 , عزیز علی دهقانی 2 , حسین مرادی زنجانی 3 , فرهاد ادریسی 4
1 - گروه علوم قرآن، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی. زنجان. ایران
2 - دانشجوی دکتری علوم قرآنی و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران.
3 - . استادیار علوم قرآنی و حدیث، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
4 - دانشیارعلوم قرآنی وحدیث، دانشکده علوم انسانی وهنر، واحد زنجان، دانشگاه آزاداسلامی، زنجان، ایران.
کلید واژه: قرآن, تفسیرالمیزان, بیماری های روحی- اعتقادی, مداوا و درمان,
چکیده مقاله :
با نظر در آیات قرآن کریم با این حقیقت روبرو میشویم که انسان دارای دو بعد مهم و اصلی، روحانی وجسمانی است. هر یک از این دو بعد می توانند سالم یا بیمار باشند. همان طور که برای بیماری جسمیاش دوائی است، برای بیماری روحیاش نیز دوائی وجود دارد. قرآن کریم آیاتش را به عنوان نسخه شفابخش روح انسان معرفی کرده است. در ادبیات قرآنی، سلامت روحی یا معنوی با کلید واژه"قلب" گره خورده و از قلبِ سلیم و قلب مریضسخن به میان آمده است. اینکه قرآن کریم قلب را بیمار خوانده قطعاً به منزله ی ثبات قلب و استقامت نفس را مختل میسازد.دادههای این مقاله با روش کتابخانهای جمعآوری شده و به صورت توصیفی- تحلیلی به نگارش درآمده است. این نوشتار با هدف درمان بیماریهای روح- اعتقادی می کوشد آن را از نظر قرآن مورد بررسی قرار دهد. تفسیر المیزان به استناد آیات قرآنی تأکید دارد کسانی که در عقیده، کفر و در عمل، نفاق را برگزیدند از سلامت روانی برخوردار نیستند و جلوه ی کفر و نفاق، ناشی از ضعف ایمان به خداست که نتیجه آن بروز خلق و خوی متناسب با اخلاقیات شرک آلود می باشد. علامه ی طباطبایی معتقد است که انسان موجودی مختار و آزاد است و آگاهانه میتواند تغییر جهت دهد و عقاید و اندیشه خود را اصلاح نماید. این امر زمانی میسر خواهد شد که خود را از خطر لغزش و انحراف به خدا بسپارد و از او عصمت و مصونیت بخواهد.طباطبایی، تأثیر درمانی قرآن را در دردهای جسمانی نپذیرفته ولی دردهای روحی و روانی را پذیرفته است؛ با این وجود قرآن کریم درمان بیماریهای روحی- اعتقادی انسان است و میتواند بیماریهایی چون کفر، نفاق، شرک و مانند آنها را درمان کند. لذا مسلمانان باید قدر این نعمت الهی را دانسته و از مواهب قرآن کریم استفاده نمایند تا به سعادت و رستگاری حقیقی برسند.
Considering the verses of the Holy Quran, we come across the fact that man has two important and main dimensions, spiritual and physical. Either of these two dimensions can be healthy or ill. Just as there is a cure for human physical illness, there is also a cure for human mental illness. The Holy Quran has introduced its verses as a healing prescription of the human soul. In Qur'anic literature, mental or spiritual health is tied to the keyword "heart" and the healthy heart and the ill heart have been discussed. The fact that the Holy Qur'an calls a heart ill, it means that the heart definitely impairs the confidence and the endurance of the soul. The data of this article have been collected by library method and have been written in a descriptive-analytical manner. This article tries to examine Psycho-ideological illnesses from the point of view of the Qur'an with the aim of treating them. Tafsir al-Mizan, quoting Quranic verses, emphasizes that those who chose heresy in belief, and hypocrisy in practice do not have mental health, and the manifestation of heresy and hypocrisy is due to the weakness of faith in God, which results in a temperament appropriate to heretical morality. Allameh Tabatabai believes that man is a free and independent being and can consciously change direction and reform his ideas and thoughts. This will be possible when man resorts to God from the danger of sins and deviation and asks Him for infallibility and immunity. Tabatabai has not accepted the therapeutic effect of the Qur'an on physical pain but has accepted its therapeutic effect on mental and psychological pain; consequently, the Holy Qur'an is the cure for human Psycho-ideological illnesses and can heal illnesses such as heredity, hypocrisy, polytheism and the like. Therefore, Muslims should appreciate this divine blessing and use the gifts of the Holy Quran to achieve true happiness and salvation.
_||_