ادله حرمت خودکشی وجایگاه آن درحقوق کیفری ایران
محورهای موضوعی : حقوق خصوصیجعفر جعفرزاده 1 , محمود آری 2 , علی اکبر ابوالحسینی 3 , محمدباقر علی تبار فیروزجائی 4
1 - دانشگاه یادگار امام
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
3 - استادیارگروه فقه ومبانی حقوق اسلامی، واحد بابل، دانشگاه آزاداسلامی، بابل، ایران
4 - دانشجوی دکتری روابط بین الملل، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
کلید واژه: خودکشی, بزه دیده, تعزیر, خودزنی, حقوق جزا,
چکیده مقاله :
خودکشی یا انتحار عبارت است از قتلی که فاعل جرم (قاتل)، مفعول جرم (مقتول) نیز می باشد. به عبارت دیگر، هرگاه مجنی علیه (بزه دیده) قتل، خودش قاتل باشد عمل خودکشی تحقق می یابد. در واقع خودکشی نوعی از قتل همراه با وحدت قاتل و مقتول است. از دیدگاه اسلام خودکشی حرام بوده و حرمت آن از نظر کتاب، سنّت و اجماع ثابت گشته و برای مرتکب آن کیفر اخروی وعده داده شده است. معاونت در خودکشی نیز از دیدگاه حقوق جزای اسلام"اعانت بر اثم" تلقی گشته و مرتکب آن مستوجب تعزیری می باشد. در حقوق جزای ایران، خودکشی و شروع به آن جرم نیست و معاونت در خودکشی هم جرم نبوده و قابل کیفر نمی باشد. البته اخیراً بر طبق قانون مجازات جرایم رایانه ای، برخی از صور از معاونت در خودکشی به وسیله سیستم های رایانه ای و مخابراتی، جرم محسوب شده و قابل مجازات هستند
Suicide is an act which is the subject of a crime and also can be the object of a crime (victim). In other words, if the victim of murder is innocent, he himself is a murderer. In fact, suicide is a kind of murder with the unity of the killer and the victim. From the Islam's viewpoint the suicide is forbidden. Its application in book, tradition and consensus is fixed. In Iran's criminal law, suicide does not relate to the offense. Of course, recently, according to the penal code of computer crime, some forms of computer systems which lead to suicide can be regarded as a crime and are punishable.
_||_
. Ali Ahmadi, H. (1965). Qavaed fiqh (2nd ed). Tehran: Tehran University.
2. Goldoziyan, E. (2005). Exclusive penalty rights. Tehran: Tehran University Press.
3. Gorji, A. (2003). Blood-money. Tehran: Tehran University Press.
4. Hur Ameli, M. (No date). Shiite means. Qom:Aal Bayt Institute.
5. Ibn Edris Helli, M. (No date). Al-Saraer. Qom: Islamic Publication Institute.
6. Mohaghegh Helli,A. (N.D). Sharayea Islam. Qom: Islamic Publication Institute.
7. Mohammadi, A. (2003). Principles of inference in Islamic law. Tehran: Tehran University.
8. Mohseni, M. (1997). Public prosecution period (Criminal responsibility). Tehran: Ganj Danesh Publication.
9. Najafi, M. (No date.). Javaherol Kalam fi Sharhe Sharaeol Islam. Beirut: Maktabat Basirati.
10. Nouri. H. (No date.). Mostadrak Alvasael. .Beirut: Maktabat Basirati.
11. Qomi, A. (1989). Safinatol Behar. Qom: Numismatics Institute.
12. Shambayati, H. (2003). General criminal law (2nd ed). Tehran: Majd Institute.
13. Tabarsi, A. (2011). Assembly of Al-Bayan Fi Tafsir Al-Quran. Mashhad: Astan Qods Razavi.
14. Tabatabaei, M. (1995). Almizan Fi Tafsir Al-Quran. Qom:Islamic Publication Institute.
15. Toobaie,M. (2005).Qavaed Figh. Tehran: Tehran University.
16. Tousi, M. (1982). Alkhelaf. Qom: Islamic Publication Institute.
17. Validi, M. (2001). Exclusive penalty rights. Tehran: Amir Kabir Publishing.