زمینه : برای جلب مشارکت کارکنان در امور سازمان، مطالعات متعددی انجام و برنامهها و الگوهای مختلفی در دنیا تجربه شده اما چالش اصلی ،عدم همپوشانی مطالعات، ارزیابی عملکرد مشارکتی ، نقصان درک مشترک از مفهوم دقیق مشارکت و کمبود نظام جامع ارزیابی است. هدف :ارایه الگوی یکپار چکیده کامل
زمینه : برای جلب مشارکت کارکنان در امور سازمان، مطالعات متعددی انجام و برنامهها و الگوهای مختلفی در دنیا تجربه شده اما چالش اصلی ،عدم همپوشانی مطالعات، ارزیابی عملکرد مشارکتی ، نقصان درک مشترک از مفهوم دقیق مشارکت و کمبود نظام جامع ارزیابی است. هدف :ارایه الگوی یکپارچه ارزیابی مشارکت درسازمانهای دولتی است. روش: از لحاظ هدف اکتشافی وتوصیفی،داده ها بصورت کیفی و به روش نظریه داده بنیاد، از ادبیات پژوهش و مصاحبه با نخبگان، کارکنان و مسئولان سازمانهای دولتی دریک مقطع زمانی اخذ و با تحلیل مستمردادهها بانرم افزارMAXQDA، روابط و ابعاد، شناسایی والگوی ارزیابی ارایه می شود که کاربردی است. یافته ها: در کدگذاری باز،1075کد مفهومی شناسایی و با همگرایی میان آنها، 13 مقوله محوری شامل مفهوم ، فلسفه ،شرایط علی ،شرایط مداخله گر ، شرایط زمینه،شرایط محیطی ،استراتژی ،فراگرد ، شکل ، پیامدها، ارزیابی و نظام مشارکت سازمانی به دست آمد.مقوله نظام مشارکت سازمانی به عنوان پدیده مرکزی انتخاب، روابط آن بامقوله ها تبیین و طبق روش علل اربعه ارسطو، الگوی ارزیابی درچهار بعد وضعیت غایی، وضعیت مادی، وضعیت صوری و وضعیت فاعلی، ارایه شد. نتیجه گیری: این الگو وضعیت مشارکت سازمانی را براساس ابعاد حاصل ازنظریه داده بنیاد، بطورنظاممند اندازهگیری، ارزیابی و بازخوردآن در فرایند تحقق ارزشهای اجتماعی تعریف شده در سازمانهای دولتی بکار میرود.
پرونده مقاله
زمینه: امروزه دولت ها در سراسر جهان در حال نوسازی خدمات عمومی و روشهای ارائه آنها همراه با تعامل با شهروندان از طریق بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند؛ دولت جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامات اساسی از جمله ایجاد سازمان ملی فضای مجازی و خط مشی گذاری ذیل سیاستهای کلی چکیده کامل
زمینه: امروزه دولت ها در سراسر جهان در حال نوسازی خدمات عمومی و روشهای ارائه آنها همراه با تعامل با شهروندان از طریق بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند؛ دولت جمهوری اسلامی ایران نیز اقدامات اساسی از جمله ایجاد سازمان ملی فضای مجازی و خط مشی گذاری ذیل سیاستهای کلی نظام اداری صورت داده است.بر این اساس توسعه دولت الکترونیک که از محورهای خط مشی اصلاح نظام اداری است مورد بررسی قرار گرفت. هدف: ارائه الگویی مفهومی از مفاهیم و مقولات توسعه دولت الکترونیک. روش ها: پارادایم تحقیق تفسیری است و با رویکردی استقرایی از استراتژی نظریه داده بنیاد استفاده شد تا علاوه بر داده های حاصل از بررسی متون و اسناد مربوطه، از نظرات کارشناسان و خبرگان امر نیز استفاده شود؛ به این ترتیب که با نمونه گیری گلوله برفی با 7 تن در 11 جلسه مصاحبه به عمل آمد. در این تحقیق از نرم افزار max qda یرای تجزیه تحلیل استفاده شده است. یافته ها: استخراج 10 مقوله پایه،54 مفهوم و تعیین روابط بین آنها در قالب یک الگوی مفهومی. نتیجه گیری: با ارتقاء کیفیت سیاست گذاری، تأمین منابع، سرمایه گذاری کارا و مؤثر به توسعه دولت الکترونیک سرعت داده و در این راستا تجربیات موفق سایر دولتها مد نظر قرار گیرد.
پرونده مقاله
زمینه و هدف: خط مشیها و اقدامات مدیریت منابع انسانی در شرکت های خانوادگی میتواند مهارتها، نگرشها و رفتار افراد را برای انجام کار شکل داده و به اهداف شرکتها نزدیک کند. روش تحقیق: هدف این پژوهش کاربردی و روش گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی بوده روش نمونهگیری، تصادف چکیده کامل
زمینه و هدف: خط مشیها و اقدامات مدیریت منابع انسانی در شرکت های خانوادگی میتواند مهارتها، نگرشها و رفتار افراد را برای انجام کار شکل داده و به اهداف شرکتها نزدیک کند. روش تحقیق: هدف این پژوهش کاربردی و روش گردآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی بوده روش نمونهگیری، تصادفی ساده که 108نفر از مدیران و سهامداران شرکت های خانوادگی انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مزاگاتوس و همکاران(2018) که روایی پرسشنامه صوری و پایایی آن با ضریب آلفایکرونباخ برای هر یک از سازه های شیوههای افزایش مهارت کارکنان دارای روابط خویشاوندی (0.94)شیوههای افزایش انگیزه کارکنان دارای روابط خویشاوندی (0.84)شیوههای افزایش مهارت کارکنان دارای فاقد روابط خویشاوندی(0.77) تأیید شد. آزمون فرضیهها با مدلیابی معادلاتساختاری بهکمک نرم افزار پیالاس انجام شد. یافتهها: بین خط مشیهای منابع انسانی، افزایشمهارت و انگیزه کارکنان دارای روابطخویشاوندی و فاقد روابطخویشاوندی با کیفیتسرمایهانسانیسازمانی رابطه مثبت و معنیداری داشت. مراحل تغییر نسل در رابطه بین افزایش مهارت و انگیزه کارکنان فاقدروابط خویشاوندی و کیفیتسرمایهانسانیسازمانی نقش تعدیلی نداشته است. اما رابطه بین افزایش مهارت و انگیزه کارکنان دارای روابطخویشاوندی با کیفیتسرمایهانسانیسازمانی را تعدیل نمود. نتیجه گیری: با توجه یافته ها، تأثیر مثبتی که اقدامات افزایش انگیزه منابع انسانی بر تمایلات کارکنان فاقد روابط خویشاوندی در توسعه کیفیت سرمایه انسانی دارد، مستقل از مرحله تغییر نسل شرکتهای خانوادگی بوده است
پرونده مقاله
زمینه : در قرن بیستم فن آوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت جهان را در نوردیده است و بر بسیاری از ابعاد زندگی بشر تاثیر گذاشته است بطوریکه تصور انجام فعالیتی بدون فناوری اطلاعات غیر ممکن است. هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از فناوری اطلاعات بر افزایش کیفیت تصمی چکیده کامل
زمینه : در قرن بیستم فن آوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت جهان را در نوردیده است و بر بسیاری از ابعاد زندگی بشر تاثیر گذاشته است بطوریکه تصور انجام فعالیتی بدون فناوری اطلاعات غیر ممکن است. هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از فناوری اطلاعات بر افزایش کیفیت تصمیمگیری در بین مدیران بانک سپه . روش پژوهش : به لحاظ هدف کابردی و به لحاظ اجرا توصیفی پیمایشی و از نوع تحقیق همبستگی و برای جمعآوری اطلاعات پژوهش از دو پرسشنامه استفاده از فناوری اطلاعات و کیفیت تصمیمگیری استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی مدیران بانک سپه در سطح شهر تهران که برابر 700 نفر بودند . آلفای کرونباخ در این تحقیق بالای 7/0 بدست آمد . با فرمول کوکران تعداد 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار های -25 SPSS 2- SmartPLS استفاده شد . .یافته ها : شناخت ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباط آن بر افزایش بهبود کیفیت تصمیم گیری مدیران بانک . نتیجه : آمادگی مدیران بانک در استفاده از فناوری اطلاعات و افزایش کیفیت تصمیم گیری تاثیر معنی داری دارد . کلمات کلیدی : فناوری اطلاعات، تصمیمگیری سازمانی، آمادگی مدیران
پرونده مقاله
در این تحقیق محققین به دنبال تدوین مدل مطلوب اصلاحات اداره امور عمومی در نظام بازنشستگی و جبران خدمت ایران بوده اند.برای تبیین و تدوین مدل مطلوب از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل با روش تحلیل عاملی تاییدی به وضعیت مطلوب تبیین شد.با مقایسه وضیت موجود و چکیده کامل
در این تحقیق محققین به دنبال تدوین مدل مطلوب اصلاحات اداره امور عمومی در نظام بازنشستگی و جبران خدمت ایران بوده اند.برای تبیین و تدوین مدل مطلوب از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل با روش تحلیل عاملی تاییدی به وضعیت مطلوب تبیین شد.با مقایسه وضیت موجود ومطلوب با استفاده از 23گویه در مرحله نهایی،نتایج نشان داد تفاوت های زیادی بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب وجود دارد که لازم است برای رسیدن به وضعیت مطلوب تلاش و برنامه ریزی بیشتری در 23بخش حضور نماینده کارگران و کارفرمایان در جریان تدوین و تصویب قوانین، توانمندسازی کارکنان صندوق های بازنشستگی، تدوین نظام نامه های به روز، ایجاد اتاق های فکر با حضور سرمایه گذاران و کارآفرینان،پیش بینی فرآیند و نتایج تراز مالی به منظور اتخاذ تدابیر پیش کنشی، تهیه منشور شفافیت امور ، برآورد ریسک های مالی ناشی از تغییر نرخ بیکاری، نرخ اشتغال و تغییر شرایط بازنشستگی به منظور کمینه کردن هزینه های آتی، برنامه ریزی مدون و بلند مدت، توجه به حفظ و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به بازنشستگان به منظور تامین رضایت ایشان، تعامل بازیگران اصلی شامل دولت، نمایندگان مجلس، بررسی مستمر آیتم های اقتصاد کلان(مانند نرخ تورم) بر میزان حقوق دریافتی بازنشستگان،تناسب پاداش وحقوق بازنشستگی بدون در نظر گرفتن جنسیت و... انجام پذیرد.
پرونده مقاله
هدف: هدف از این پژوهش تدوین راهبرهای توسعة ورزش شرکت پالایش نفت آبادان با رویکرد تصمیمگیری چند معیاره بود که با روش کاربردی-تحلیلی انجام شده است. روشها: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر نحوة گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته(کیفی و کمی) میباشد. جامعة آماری پژوهش شامل و چکیده کامل
هدف: هدف از این پژوهش تدوین راهبرهای توسعة ورزش شرکت پالایش نفت آبادان با رویکرد تصمیمگیری چند معیاره بود که با روش کاربردی-تحلیلی انجام شده است. روشها: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر نحوة گردآوری اطلاعات از نوع آمیخته(کیفی و کمی) میباشد. جامعة آماری پژوهش شامل ورزشکاران، مدیران باشگاهها و همچنین صاحبنظران دانشگاهی در حیطة مدیریت راهبردی در ورزش بود. نمونة آماری این پژوهش نیز شامل شورای راهبردی بود که از جامعة فوق به روش هدفمند انتخاب گردید و تعداد آنها 17 نفر بود. ابزار اندازه گیری این پژوهش شامل پُرسشنامة بسته پاسخ مربوط به گویه های سوات بود. این پرسشنامه شامل 31 سؤال بود که سؤالات آن نقاط قوت (8 سؤال)، نقاط ضعف (7 سؤال)، فرصتها (8 سؤال) و تهدیدها (8 سؤال) را مورد بررسی قرار دادند جهت رتبهبندی راهبردهای شناسایی شده از پرسشنامهای مطابق با روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید. یافتهها: مطابق با نتایج رتبهبندی راهکارها مشخص گردید که تمرکز برگسترش ورزش های همگانی کم هزینه با وزن کلی 211/0، راهبرد مشارکت با منطقه آزاد در توسعه و تقویت زیر ساختهای ورزشی شهر با وزن کلی 163/0 و راهبرد توسعة نظام آموزش و ارتقاء کلیة منابع انسانی(مدیران، کارشناسان، کادر فنی و ورزشکاران) با وزن کلی 146/0 مهمترین راهبردهای توسعة ورزش شرکت پالایش نفت آبادان میباشد.
پرونده مقاله
زمینه: در سالیان اخیر، کارآفرینی به یکی از جریان های اصلی در حوزه اقتصاد تبدیل شده است، به شکلی که ضرورت نظام خط مشی گذاری در زمینه کارآفرینی و اجرای آن در بانکداری به یکی پیچیده ترین مسایل مدیران تبدیل شده است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بانکداری کارآفرینانه مبت چکیده کامل
زمینه: در سالیان اخیر، کارآفرینی به یکی از جریان های اصلی در حوزه اقتصاد تبدیل شده است، به شکلی که ضرورت نظام خط مشی گذاری در زمینه کارآفرینی و اجرای آن در بانکداری به یکی پیچیده ترین مسایل مدیران تبدیل شده است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بانکداری کارآفرینانه مبتنی بر نظام خط مشی گذاری در بانک سپه و با استفاده از روش آمیخته اجرا شده است. روش ها: جامعه آماری تحقیق شامل 105 مدیر شعبات بانک سپه بود که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی و بر اساس فرمول کوکران،83 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن توسط اعضای هیئت علمی و پایایی آن با روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ تایید شد. بر این اساس پس از بررسی ادبیات پژوهش و احصای نظرات خبرگان حوزه خطمشیگذاری، عوامل مؤثر شناسایی شد. نتایج: تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS انجام گرفت. نتایج پژوهش حاکی از تاثیر مثبت و معنادار مؤلفههای نظام خطمشی گذاری در بانک از منظر کارآفرینی با ضریب57/0 است.
پرونده مقاله
براساس یافته های پژوهش ها، یادگیری غیر رسمی به عنوان یکی از مهترین شیوه های بهبود و توسعه می باشد و می تواند نقشی اساسی در پرورش شایستگی های افراد داشته باشد. لذا، این پژوهش با هدف شناسایی محرک ها و روش های یادگیری غیر رسمی مدیران و متخصصان منابع انسانی و نیز پیامدهای ب چکیده کامل
براساس یافته های پژوهش ها، یادگیری غیر رسمی به عنوان یکی از مهترین شیوه های بهبود و توسعه می باشد و می تواند نقشی اساسی در پرورش شایستگی های افراد داشته باشد. لذا، این پژوهش با هدف شناسایی محرک ها و روش های یادگیری غیر رسمی مدیران و متخصصان منابع انسانی و نیز پیامدهای بکارگیری یادگیری غیر رسمی و با استفاده از روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران و متخصصان منابع انسانی در سازمان های بزرگ کشور می باشد. نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان داده است که محرک ها و الزامات سازمانی مدیریتی و ویژگی های شخصیتی رفتاری برگرایش افراد به بکارگیری یادگیری غیر رسمی در سازمان تأثیر مثبت دارد. بعلاوه یادگیری غیر رسمی دارای پیامدهایی برای فرد، واحد منابع انسانی و سازمان می باشد.
پرونده مقاله