موانع اجرایی خطمشیهای عمومی با رویکرد حکمرانی شهری :مورد مطالعه شهرداریهای استان آذربایجان شرقی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریترستم قره داغی 1 , آرزو آقامحمدی 2
1 - استادیارگروه مدیریت دولتی، واحد میانه، دانشگاه آزاد اسلامی، میانه، ایران .(نویسنده مسئول) 1 rostam_gharehdaghi@yahoo.com
2 - دانشآموختهی کارشناسی ارشد، گروه شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: استان آذربایجان شرقی, حکمرانی, حکمرانی خوب شهری, موانع,
چکیده مقاله :
زمینه : مسائلی همچون رشد روز افزون جمعیت شهری، شهری شدن جوامع، جهانی شدن و ضرورت پاسخگویی و شهروندمداری، مدیران و تصمیم گیران را به سوی بهره گیری از روش های مطلوب در زمینه مدیریت شهری سوق داده است، همچنین بهره گیری از رویکرد حکمروایی خوب شهری، شهرهای پایدار، امن، زیست پذیر و تابآور را به ارمغان می آورد.هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویتبندی موانع اجرایی خطمشیعمومی با رویکرد حکمرانی شهری انجام شده است. روش: در این پژوهش، جهت شناسایی و اولویتبندی موانع اجرایی خطمشیعمومی با رویکرد حکمرانی شهری از روش دلفی استفاده شده است. در این راستا با استفاده از نظرات 20 نفر از خبرگان باسابقه در حوزه خطمشیگذاری عمومی با رویکرد حکمرانیشهری و تلفیق تلفیق مؤلفههای استخراج شده پرسشنامهای در سه مرحله در اختیار خبرگان قرار گرفت و نظرات مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. در نهایت با استفاده از ANP به رتبهبندی موانع پرداخته شده است. یافتهها: در این پژوهش ، 6 مانع اصلی 37 شاخص در زمینه موانع حکمرانیشهری در اجرا شناسایی و مورد تایید خبرگان قرار گرفت. همچنین با استفاده از نظر خبرگان در مورد میزان اهمیت هریک از مولفهها، رتبهبندی ارائه گردید. نتیجهگیری : مولفههای شناسایی شده برای برنامهریزی دقیقتر جهت رفع موانع حکمرانیشهری در اجرا میتواند مورد توجه قرار گیرد.
Background: Different issues like the growth of urban population, the urbanization of the societies, globalization, accountability and citizenship, have led the managers and decision makers to utilize proper methods in civil administration fields. Purpose: This research aims to identify and prioritize implementation barriers of public policies considering the urban governance approach.Methods: The Delphi method is used to identify and prioritize the implementation barriers of public policies. Using the opinions of 20 experienced experts in public policy making and combining the components extracted from theoretical bases of the research with proposed components by experts, the questionnaire was prepared and the experts in three different stages were questioned about the relationship of the . Their opinions were analyzed and finally through ANP the implementation barriers were prioritized.Findings: In this research 6 major barriers and 37 indicators for urban governance barriers were identified and verified. Also, using the experts’ opinion, the importance of each component was prioritized. In cooperation component, the indicators (the weakness of the political parties, the media, non-governmental organizations); in accountability components, the indicators (the authority and managers’. Results: The identified components could be considered for more precise programming in removing the implementation barriers of urban governance.
اجزا شکوهی، محمد. و مومنی، میترا (1392).بررسی میزان آگاهی شهروندان از خدمات رسانی شهرداری و تاثیر آن بر مشارکت در محله هاشمیه شهر مشهد، مقاله پذیرفته شده در مجموعه مقالات اولیـن همایش ملـی جغرافیا، شهرسـازی و توسعه پایـدار، تهران.
آدینهوند، علی اصغر. و علیان، مهدی (1395). حکمرانی خوب شهری در ایران: اولویتبندی مؤلفهها و معرفهها، راهبرد، شماره هشتاد ویکم، سال بیست و پنج، 338-305.
آرایی، وحید.، قاسمی، ابوالفضل. و معینیفر، یاسر (1396). توصیههای سیاستی موانع تحققپذیری حکمرانی خوب در ادارە امور عمومی )مطالعه موردی: فرمانداری و شهرداری شهرستان مینو دشت)، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، دوره 7، شماره 25، 133-113.
آرغده، فاروقه (1394). رابطه اخلاق حرفهای با پاسخگویی فردی اساتید با نقش میانجی هویت سازمانی، پایاننامه کارشناسی ارشد، با راهنمایی ابوالفضل قاسمزاده علیشاهی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، 97 صفحه.
حبیبزاده، توکل. و سیفی، حافظ (1392). تأثیر حکمرانی مطلوب بر اجرایی شدن حق بر توسعه با تأکید بر بعد ملی، فصلنامه دیدگاه حقوق قضایی، شماره 62، 38-11.
حسنی، محمد (1393). نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد شغلی کارکنان درمانی، مجله دانشکده پرستاری و مامایی، جلد 12، شماره 11، 996-988.
حشمتزاده، محمدباقر.، حاجی یوسفی، امیرمحمد. و طالبی، محمدعلی (1396). بررسی موانع تحقق حکمرانی خوب در فرهنگ سیاسی ایران، جستارهای سیاسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هشتم، شماره اول، 24-1.
رحمانی، حامد (1397) حکمرانی شهری: شناسایی شاخصهای برای توسعه مدیریت شهری شهرداری تهران، دوره 10، شماره 36، 15-1
رضایی، فرشته، توکلینیا، جمیله. و صرافی، مظفر (1399). بررسی نقش سازمانهای مردم نهاد در تحقق پذیری حکمروایی خوب شهری نمونه موردی کلانشهر تهران، سامانه مدیریت نشریات علمی، دانشگاه تبریز، انتشار آنلاین.
زیاری، کرامتاله.، نیکپی، وحید. و حسینی، علی (1392). سنجش میزان مشارکت شهروندان در مدیریت شهری براساس الگوی حکمرانی خوب شهری - مطالعه موردی: شهریاسوج، مسکن و محیط روستا، شماره 141، 76-69.
شریفزادگان، محمدحسین. و قانونی، حسین (1396). تحلیل رابطه حکمروایی خوب کشورها و کیفیت زندگی شهرها، فصلنامه علمی – پژوهشی رفاه اجتماعی، سال هفدهم، 221-185.
عیوضی، محمدرحیم. و کریمی، غلامرضا (1390).مشارکت اجتماعی: رویکردی اسلامی، دو فصلنامه علمی – پژوهشی دانش سیاسی، سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 14، 166-133.
قرهداغی، رستم.، موسیخانی، مرتضی. و گیوریان، حسن (1397). شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای مشارکت کارکنان در اجرای خطمشیهای عمومی در حوزه شهرداریهای کل کشور، فصلنامه خطمشیگذاری عمومی در مدیریت، سال نهم، شماره سی و یکم، 17-1.
قوچانیخراسانی،محمدمهدی. وحسینپور، داود (1396). حاکمیت شبکهای در نهادهای پژوهشی امنیت سایبری، فرایند مدیریت و توسعه، دوره 30، شماره 1، 80-51.
کارگرسامانی،امیر.،کردنائئیج،اسداله.،خدادادحسینی، حمید.،موسوی شفائی، مسعود (1394). سنجش حکمرانی خوب شهری برای شهرهای جهانی، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 19،شماره 1، 167-147.
ملکحسینی، عباس. و عاشوری، فاطمه (1395). حکمرانی خوب شهری: مفاهیم، شاخصها و اهداف، مقاله پذیرفته شده در مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی معماری،عمران و شهرسازی در آغاز هزاره سوم، 14-1.
ملکی، سعید.، آروین، محمود. و بذرافکن، شهرام (1397). بررسی نقش الگوی حکمروایی خوب شهری در تحقق شهر تابآور (مطالعه موردی: شهر اهواز)، دانش شهرسازی، دوره 2، شماره 4، 18-1.
ملکی، محمد (1395). بررسی عملکرد شهرداری در چهارچوب حکمروایی خوب و شایسته شهری مورد مطالعه: نواحی شهر ایلام)، فصلنامه علمی – ترویجی ایلام، 81-63.
وافره کوهستانی،مهدیه (1398). ارزیابی حکمرانی خوب شهری توسط شهرداریها به منظور جلب مشارکت شهروندان، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره 3، شماره 17.
وحید، مجید. و حبیبی، مسعود (1395). ارزیابی نهادی حکمرانی شهری در تهران با تاکید بر نظارت همگانی، سیاستگذاری عمومی، دوره 2، شماره 4، 87-71.
_||_Biswas.,Rathin.Jana.,Arnab.Arya, Kavi. Ramamritham., Krithi (2019). A good-governance framework for urban management. Journal of Urban ManagementVolume 8, Issue 2, August 2019 Pages 225-236
Healey, P., & Newcastle, U. K. (2015). Planning Theory: The Good City and Its Governance.
Houeninvo G. Hilaire (2014) Does good governance improve public health expenditure-health outcomes nexus? New empirical evidence from Africa Faculté des Sciences Economiques et de Gestion (FASEG). pp.1-24
Mutisya, E., & Yarime, M. (2014). Moving towards urban sustainability in Kenya: a framework for integration of environmental, economic, social and governance dimensions. Sustainability science, 9 (2), 205-215.
Uddin, A. (2010). Impact of good goverance on development in Bangladesh: A study. Unpublished thesis, Institute of Society and Globalization Roskilde University.
virmanim, a. sahu, s. & tanwar, s. (2006). governance in the provision of public goods in south asia. international economic relations, 1-43.