طراحی الگوی مدیریت عملکرد سازمانهای دولتی بر اساس رویکردهای اجتماعی با استفاده از روش آمیخته ترکیبی کمی و کیفی دادهها (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی شهرستان نجفآباد - اصفهان)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمهدی مطهری 1 , ایرج سلطانی 2 , حمید دوازده امامی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحدخوراسگان،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ، ایران
2 - استاد گروه مدیریت ، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد، اصفهان، ایران
3 - استاد گروه مدیریت ، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد، اصفهان، ایران
کلید واژه: عملکرد اجتماعی, الگوی مدیریت, سازمانهای دولتی, مدیریت عملکرد,
چکیده مقاله :
زمینه : مدیریت عملکرد در سازمان های دولتی می تواند اساس برنامه ریزی نظام اداری کشور بوده و چارچوب اجتماعی در این حوزه می تواند رسالت ارائه کیفیت خدمات و سرآمدی پاسخگویی را در این حوزه بیش از پیش پویا نماید. هدف: ارائه الگوی مدیریت عملکرد با خط و مشی رویکرد اجتماعی بوده است. روش : پژوهش از نظر هدف، توسعهای و از نظر روش آمیخته (کیفی و کمی) از نوع تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بود. در بخش کیفی نمونه گیری نظری از متون مرتبط با حوزههای اجتماعی سازمان بهره گرفته شد. روش گرد آوری اطلاعات در بخش کیفی از روش پیمایشی با رویکرد کدگذاری باز، محوری و گزینشی بهره و با استفاده از روش کمی تم بندی متون انجام گردید. در بخش کمی به روش پیمایشی با رویکرد توزیع پرسشنامه بود. در فاز کیفی تعیین روایی از مدل لاوشه بهره گرفته شد، یافته ها : در فاز کمی تعیین روایی صوری پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و اساتید انجام شد. جهت تعیین پایایی ازضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و smart- PLS صورت گرفت. نتیجه گیری : الگوی مدیریت عملکرد اجتماعی سازمان های دولتی در 10بعد ، 39 مولفه و 136 شاخص ارائه گردید.
Background: Performance management in government organizations can be the basis of planning the country's administrative system and the social framework in this area can make the mission of providing quality services and excellence in this area more dynamic. Objective: To provide a performance management model with a social approach policy. Method: The research was developmental in terms of purpose and exploratory and confirmatory factor analysis in terms of mixed method (qualitative and quantitative). In the qualitative part of theoretical sampling, texts related to the social areas of the organization were used. The method of data collection in the qualitative part of the survey method was used with open, axial and selective coding approach and using the quantitative method of textualization of texts. In a small part, it was a survey method with a questionnaire distribution approach. In the qualitative phase of determining validity, the Lavache model was used. Results: In the quantitative phase, the face validity of the questionnaire was determined based on the opinions of experts and professors. Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability and statistical analysis of the data was performed using SPSS 22 and smart-PLS software. Conclusion: The social performance management model of government organizations was presented in 10 dimensions, 39 components and 136 indicators.
ابریشمی، حمید، برخورداری، سجاد و مالی، زهره(1397)، عوامل تعیینکننده اندازه دولت با تأکید بر نقش عوامل نهادی سیاسی و حکومتی: مطالعه موردی کشورهای صادرکننده نفت، فصلنامه مدلسازی اقتصادسنجی، شماره 4
اصغری یالقوز آغاجی، رعنا و محسنی زنوزی، سید جمال الدین(1393)، نقش دولت در تحول نظام اداری کشور، مجله اقتصادی، شماره های 5 و 6
امیرخانی، طیبه و سپهوند، رضا و عارف نژاد، محسن (1393)، وظایف مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمان: با بررسی نقش سرمایههای اجتماعی و روان شناختی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 3.
امیرخانی، طیبه، سپهوند، رضا و عارف نژاد، محسن(1393) وظایف مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمان: با بررسی نقش سرمایههای اجتماعی و روان شناختی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 34
بیدل، پریناز و محمود زاده، علیاکبر(1391)، بررسی میزان تعلق اجتماعی مردم به جامعه ایران و رابطه آن با اعتماد اجتماعی و فرد گرایی، مطالعه موردی شهر مشهد، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره 2
حساس یگانه، یحیی و برزگر، قدرت اله (1393)، مبانی نظری مسئولیتهای اجتماعی شرکتها و پارادایم تحقیقاتی آن در حرفه حسابداری، مجله حسابداری مدیریت، شماره 22
طباطبائی، احمد (1397)، نقشه راه اصلاح نظام اداری. سازمان برنامهوبودجه کشور. تهران: انتشارات ریاست جمهوری
عابدینی، مریم و میرسپاسی، ناصر و حق شناس، فریده (1398)، ارائه مدل توسعه منابع انسانی با رویکرد ارتقاء سرمایه اجتماعی سازمانی، مجله مدیریت منابع در نیروی انتظامی، شماره 1
عابدینی، مریم، میرسپاسی، ناصر و حق شناس، فریده (1398)، ارائه مدل توسعه منابع انسانی با رویکرد ارتقاء سرمایه اجتماعی سازمانی، فصلنامه مدیریت منابع انسانی در نیروی انتظامی، شماره پیاپی 25، شماره 1
فلاحتی، محسن و ذکائی، مجتبی و اسدی، هادی و نجفی مجره، محمد و بیابانی، اعظم و فقیه نیا ترشیزی، یوسف (1398) ارائه مدل مدیریت عملکرد سیستم مدیریت شهری، مجله سلامت کار ایران، دوره 16، شماره 1
فلاحتی، محسن، ذکائی، مجتبی، اسدی، هادی، نجفی مجره، محمد و بیابانی، اعظم و فقیه نیا ترشیزی، یوسف (1398)، مجله علمی و پژوهشی سلامت کار ایران، دوره 16، شماره 1
قاسمی حسینآبادی، فائزه (1395)، مسئولیت اجتماعی شرکتها و نحوه سنجش آن، مجله دوماهنامه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، شماره 2
کاندولا، سرینی واس آر (1389) بررسی ضرورت مدیریت عملکرد و مبانی نظری آن، مجله توسعه انسانی پلیس شماره 7
کاوسی، مهدی (1395)، مدیریت دولتی در ایران و مؤلفههای کار آمدی، تهران: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
محمدی، سمیه و الوانی سید مهدی (1399)، عملکرد سازمانهای دولتی با محوریت توسعه پایدار در جهت ارتقای بهرهوری، فصلنامه مدیریت بهرهوری، دوره 14، شماره 53
محمدی، سمیه و الوانی سید مهدی (1399)، عملکرد سازمانهای دولتی با محوریت توسعه پایدار در جهت ارتقای بهرهوری، فصلنامه مدیریت بهرهوری، دوره 14، شماره 53
مردوخی، بایزید (1398)، تحولات صنعتی جهان در دهه 1990 و ارزیابی عملکرد ایران، کار آفرینی، شماره1
مطلق، محمد (1395)، بدترین مشکل ما در مسیر توسعه، نظام بوروکراسی کشور است، تبیین رفتارهای شهروندی سازمانی مبتنی بر آموزههای اسلامی، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت اسلامی، شماره 1
معالی تفتی، مرجان و تاج الدینی، محمد(1387)، مدل بلوغ مدیریت استعداد، مجله تدبیر، شماره 201
یوسفی، ثمین، پورکیانی، مسعود، گودرزوند چگینی، مهرداد و عرب پور، علیرضا (1396) تبیین رابطه عوامل فردی با مهارت سیاسی مدیران در سازمان دولتی با توجه به نقش تعدیل کننده اراده سیاسی، فرآیند مدیریت و توسعه، شماره 99
_||_
Broadbent, Jane and Laughlin, Richard(2009), Performance Management Systems: A Conceptual ModelManagement Accounting Research, Forthcoming, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1440155
De Waal ,Alin (2013) ,Strategic performance magagement: A managerial and behavioral approach. Palgrave macmillan, 12 ,33-42
Ghalayinia Mlak & Nobel Jans , Crowe Tali (1997), An Integrated Dynamic Per Frmance Measurement System for Improving Manufacturing Comprtitiveness ,International Journal of Production Economics ,33(l) , 48-56
Hunter ,David E.K (2009),Working Hard Working Well , LANDAN: A SLEEVES-ROLLED COMAPANION TOLEAP OF REASON
Jonker, Jake (2002) , Quality beyond the enterprise, Measuring Business Excellence ,6 (3):31- 35
Jose ,Tari J (2006), An EFQM model self- assessment exercise at a spanish university, Journal of Educational Administration, 44:170-188
Jose Tari ,J (2006) ,An EFQM model self- assessment exercise at a spanish university, Journal of Educational Administration ,44 ,170-188
Lensink R & Mersland N & Zamore S.2018. Do Microfinance Institutions Benefit from integrating financial and nonfinancial services ?ISSN: 0003-6846 (Print) 1466-4283. (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/raec20. [Accessed 29 july 2017]
Lensink, Robert & Mersland, Nhung Thi Honge Vu , Zamore,Stephen (2018), Do microfinance institutions benefit from integrating financial and nonfinancial services?,Taylor& farcis online ,50 ,2386-2401
Lensink. Robert , Mersland. Nhung Thi Honge Vu & Zamore. Stephen (2018), Do microfinance institutions benefit from integrating financial and nonfinancial services?
Applied Economics ,50:21, 2386-2401
Liu , Zuoming (2020) ,nraveling the complex relationship between environmental and nancialperformance. A multilevel longitudinal analysis, International Journal of Production Economics, 1, 328-340
Martinez, Make (2017) ,What s Working and What s Not in Social Performance Management? Microfinance Gateway, 7, 12-26
Pilbeam ,keith (2006) , nternational Finance is an established and internationally renowned introduction to the subject for undergraduate , London, UK. He teaches on the international programmes of Boston University
Riaz ,Mlial (2016), EFFICIENCY IN SOCIAL PERFORMANCE MANAGEMENT OF MICROFINANCE INSTITUTIONS: A CASE OF PAKISTAN-Thesis submitted in fulfillment of the requirementsfor the degree of Doctor of Philosophy ,UNIVERSITI SAINS MALAYSIA ,12, 775-789
Wroth ,David , Balmes ,Marke & Bejnarowicz Dan, Pasha M (2014) UNDER WRITERL ABORA TORIESINC CASE STUDY, Transformational Change – Making, 1, 4-14