شناسایی و اولویت بندی مولفه های نیازسنجی آموزشهای ضمن خدمت کارکنان؛ مورد مطالعه شهرداری مشهد
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتزهره شاه محمدی 1 , هدا پیروی 2 , مرتضی رضوی نژاد 3 , سلمان آل حسن 4 , مرتضی کرمی 5
1 - کارشناس آموزش گروه آموزش و توانمند سازی شهرداری مشهد
2 - مدیر کل دفتر نوسازی و تحول سازمانی، شهرداری مشهد
3 - معاون دفتر نوسازی و تحول اداری، شهرداری مشهد
4 - رئیس گروه آموزش و توانمند سازی، شهرداری مشهد
5 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
کلید واژه: شهرداری مشهد, آموزشهای ضمن خدمت, مولفه های نیازسنجی,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی مولفه های نیازسنجی آموزش های ضمن خدمت در شهرداری مشهد انجام شده است. روش: این تحقیق از حیث هدف، کاربردی می باشد و از لحاظ روش توصیفی می باشد و برای رتبه بندی از روش دلفی استفاده شد . جامعه آماری در بخش کیفی این پژوهش، روسای ادارات برنامه ریزی و کارشناسان تحول و نوسازی شهرداری مشهد هستند که 90 نفر میباشند. جامعه آماری در بخش کمی 13 نفر از متخصصان و خبرگان آموزش شهرداری مشهد بودند. یافته ها: پس از ترکیب، ادغام و حذف موارد تکراری و نامرتبط با نیازسنجی آموزشی همه مولفه ها در 5 بعد فرآیند نیازسنجی، روش های نیازسنجی، مشارکت کنندگان نیازسنجی، اولویت بندی نیازسنجی و زمانبندی نیازسنجی دسته بندی شدند و از میان مولفه های استخراج شده، 19 مولفه مربوط به فرآیند نیازسنجی، 19 مولفه مربوط به روشهای نیازسنجی، 11 مولفه مربوط به مشارکتکنندگان نیازسنجی، 11 مولفه مربوط به اولویتبندی نیازسنجی و 6 مولفه مربوط به زمانبندی نیازسنجی احصاء شد. نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش بینش ارزشمندی را در مورد نیازسنجی آموزشی در شهرداری مشهد ارائه می دهد و به مدیران شهرداری کمک میکند با یافتن اولویت های مربوط به نیازسنجی آموزش برنامه ریزی های مناسبی را در این حوزه انجام دهند.
Aim: The purpose of this study was to identify and ranking the components of in-service training needs assessment in Mashhad Municipality. Method: This research is applied in terms of purpose and is descriptive in terms of method and Delphi method was used for ranking. The statistical population in the qualitative part of this research is the heads of planning departments and transformation and renovation experts of Mashhad Municipality, which is 90 people. The statistical population in the quantitative section was 13 specialists and education experts . Finding: assessment, all components were categorized into 5 dimensions of needs assessment process, needs assessment methods, needs assessment participants, needs assessment prioritization and needs assessment timing, and among the extracted components 19 components related to the needs assessment process, 19 components related to the needs assessment methods, 11 components related to the needs assessment participants, 11 components related to the needs assessment prioritization and 6 components related to the needs assessment timing were counted. Conclusion: The findings of this study provide valuable insights into the educational needs assessment in Mashhad Municipality and help municipal managers to find appropriate priorities for education needs to make appropriate plans in this area.
_||_