ارائه مدل مناسب سیاستگذاری اخلاقی در سازمانهای ورزشی ایران
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمیثم عیوضی 1 , علیرضا امیرکبیری 2 , فریده حق شناس 3 , محمد رضا ربیعی مندجین 4
1 - گروه مدیریت دولتی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اخلاق, ورزش, سیاستگذاری,
چکیده مقاله :
ر زمینه: با توجه گسترش ورزش درجوامع و بروز چالشهای اخلاقی، اهمیت اخلاق در ورزش را نمایان میسازد لذا نیازمند سیاستگذاری مناسبی هستیم تا جامعه ورزشی هرچه بیشتر در حرکت به سمت اخلاق ورزشی موفق باشد. هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی مناسب برای سیاستگذاری اخلاقی در سازمانهای ورزشی ایران است. روش تحقیق: در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و با جمع آوری داده 19نفر از مدیران و اساتید خبره ورزشی مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام پذیرفته. اطلاعات بدست آمده از طریق مصاحبه گردآوری شده وسپس با استفاده از نرم افزار Maxqda کد گذاری انجام گرفته و با روش تحلیل مضمون سعی به ارئه مدل شده ودر نهایت با استفاده از پرسشنامه با نمونه احتمالونده 385 نفری با استفاده ازدو نرم افزار spssو SmartPLS مدل مورد آزمون قرار گرفته. یافتهها: مدل ارئه شده متشکل از دو تم اصلی تحت عنوان تم محتوایی سیاستگذاری اخلاقی در ورزش با 4 دسته مقوله در 13 دسته مفهومی و تم شکل فعالیتهای سیاستگذاری اخلاقی در ورزش با 5 دسته مقوله در11 دسته مفهومی شکل گرفته در بخش آزمون مدل مقادیر2R معناداربوده و ارتباط آنهامورد تاییدقرارگرفته شده است و نیز برازش مدل کلی821841090357/0 شده است که نشان ازبرازش کلی قوی مدل پژوهش دارد. نتیجه: نتایج این پژوهش بینشی را به سیاستگذاران و مدیران در عرصه ورزش میدهد تا با استفاده از الگوی ارئه شده، به اعتلای هرچه بیشتر اخلاق ورزشی سبب شوند زمینه: با توجه گسترش ورزش درجوامع و بروز چالشهای اخلاقی، اهمیت اخلاق در ورزش را نمایان میسازد لذا نیازمند سیاستگذاری مناسبی هستیم تا جامعه ورزشی هرچه بیشتر در حرکت به سمت اخلاق ورزشی موفق باشد. هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی مناسب برای سیاستگذاری اخلاقی در سازمانهای ورزشی ایران است. روش تحقیق: در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و با جمع آوری داده 19نفر از مدیران و اساتید خبره ورزشی مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام پذیرفته. اطلاعات بدست آمده از طریق مصاحبه گردآوری شده وسپس با استفاده از نرم افزار Maxqda کد گذاری انجام گرفته و با روش تحلیل مضمون سعی به ارئه مدل شده ودر نهایت با استفاده از پرسشنامه با نمونه احتمالونده 385 نفری با استفاده ازدو نرم افزار spssو SmartPLS مدل مورد آزمون قرار گرفته. یافتهها: مدل ارئه شده متشکل از دو تم اصلی تحت عنوان تم محتوایی سیاستگذاری اخلاقی در ورزش با 4 دسته مقوله در 13 دسته مفهومی و تم شکل فعالیتهای سیاستگذاری اخلاقی در ورزش با 5 دسته مقوله در11 دسته مفهومی شکل گرفته در بخش آزمون مدل مقادیر2R معناداربوده و ارتباط آنهامورد تاییدقرارگرفته شده است و نیز برازش مدل کلی821841090357/0 شده است که نشان ازبرازش کلی قوی مدل پژوهش دارد. نتیجه: نتایج این پژوهش بینشی را به سیاستگذاران و مدیران در عرصه ورزش میدهد تا با استفاده از الگوی ارئه شده، به اعتلای هرچه بیشتر اخلاق ورزشی سبب شوند
Ethics in sports is one of the most important issues. In terms of the impact of sports on society and its impact on society, the need to pay attention to ethics and ethical policy in sports is very important. In the present study, first the policy models are examined and then 19 sports managers and professors (Consisting of PhD professors, world and Asian champions, national team coaches, top-level sports directors and sports book authors) who have been interviewed as an expert group. Selected, information gathered through interviews Then, coding and analysis were performed and using the content analysis method, the model was presented and finally, using a questionnaire with a probable sample of 385 people, using both SPSS and SmartPLS software, the presented model was tested. Findings show that, in the form of ethical policy-making in sports, formulation of policy strategies with a value of 0.738, targeted interactions with a value of 0.734, ethnic diversity and synergistic potentials with a value of 0.707, knowledge mobilization And information with a value of 0.707, content of ethical policy with a value of 0.706, sports ethical applied centers with a value of 0.688, are effective and play an important role, respectively.
_||_