کاربرد کارت امتیازی متوازن در تعیین شاخص های سنجش عملکرد آموزش عالی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمهدی صادقیان سورکی 1 , رضا عقیلی 2 , یوسف رنجبر سودجانی 3
1 - دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2 - دانشگاه شیراز
3 - باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, کارت امتیازی متوازن, آموزش عالی,
چکیده مقاله :
زمینه: کارت امتیازی متوازن یکی از ابزارهای حفظ و آموزش و ارزیابی نیروی انسانی در دانشگاه است و قوت و ضعف آن مستقیماً در کارآیی و اثربخشی جامعه نمود پیدا میکند. انجام کارهاى درست و درست انجام دادن کارها، ایجاد یک رابطه تعادلى میان راهبرد (رسالتها) سازمان، از جمله دانشگاه و عملکردهایش (آموزش، پژوهش وخدمات) با توجه به تهدیدهاى رقابتى و فشارهاى روزمره وارد بر فرآیندهاى سازمان برای بهبود و کاراتر شدن و روبرو شدن با چالشهاى آینده، سازمانها را وادار کرده است. هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی چگونگی کاربرد کارت امتیازی متوازن در بهبود آموزش عالی و تعیین شاخصهای سنجش عملکرد از چهار منظر انجام شد. روش: روش مطالعه در این پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی و روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و منابع الکترونیکی بود. نتایج: بهمنظور بهبود عملکرد خود باید ابزار مدیریت استراتژیک را توسعه دهند، کاربرد ابزاری همچون کارت امتیازی متوازن شرایط را برای پیشرفت ارزیابی موسسات آموزشی عالی مهیا نموده و این امکان را فراهم مینماید که منابع را در یک روش راهبردی مناسب تخصیص داده و با یادگیری از بازار و مشتریان، در هر شرایطی فرآیندها و عملیات خود را اصلاح کرده و بهبود بخشند، تا در راستای مأموریت و هدفهایشان قدم بردارند.
Background: Balanced Scorecard is one of the tools for maintaining, training and evaluating human resources in the university, and its strength and weakness are directly reflected in the efficiency and effectiveness of the community. Performing the right things correctly, creating a balanced relationship between the organization's mission (mission), including the university, and its functions (education, research and services) with regard to competitive threats and everyday pressures affecting the organization's processes for improvement and efficiency. Facing future challenges has forced the organizations to have a high degree of excellence both in terms of strategy and processes. Objectives: The present study aimed to investigate how the Balanced Scorecard is applied to improve higher education and determine the indicators of performance measurement from four perspectives Method: The method of this study was descriptive-analytic and library and electronic information gathering method. RESULTS: develop strategic management tools in order to improve their performance, providing tools such as a balanced scorecard for improving the evaluation of higher education institutions and providing this opportunity. Allocate resources in an appropriate strategic way and, by learning from the market and customers, refine and improve their processes and operations in all circumstances in order to follow their mission and goals.
_||_