ارائه الگوی بومی اجرای خط مشی های قضائی: با استفاده از کاربست تحلیل مضمون و رویکرد دلفی فازی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریترقیه کشوریان ازاد 1 , اکبر اعتباریان خوراسگانی 2 , مهربان هادی پیکانی 3 , مجتبی شاهنوشی 4
1 - مدیریت دولتی -دانشکده مدیریت - داشگاه ازاد اصفهان -شهر اصفهان - ایران
2 - گروه مدیریت،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی،شهر اصفهان،کشور ایران
3 - استادیارگروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه مدیریت دولتی، اصفهان، ایران
کلید واژه: قوه قضائیه, خط مشی, خط مشی های قضائی, دلفی فازی, اجرا, مضمون,
چکیده مقاله :
هدف: قوه قضائیه نقش قابل توجهی در فرآیند اجرای خطمشی ایفا میکند، با توجه به رسالت دستگاه قضا و شرایط حاکم بر کشور، اجرای خطمشیها در این قوه اهمیت ویژهای دارد. هدف این تحقیق، ارائه الگوی بومی اجرای خطمشیهای قضائی: با استفاده از کاربست تحلیل مضمون و تکنیک دلفی فازی است.روش پژوهش: در این پژوهش، در بخش کیفی پژوهش با استفاده ازمصاحبههای نیمه ساختار یافته عمیق با خبرگان قوه قضائیه اطلاعات لازم جمع آوری و با هدف استخراج عناصر و اجزای مدل، این اطلاعات بر اساس روش تحلیل مضمون در سه سطح پایه، سازمان دهنده و فراگیر کد گذاری شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان مسلط بر اجرای خطمشی شامل 26 نفر میشود. نمونه گیری به صورت هدفمند و برای غربالگری و اعتباریابی شبکه مضامین ازسه دور تکنیک دلفی فازی استفاده شده است.یافته ها: تحلیل دادهها در نهایت به احصای153 مضمون پایه، 36 مضمون سازمان دهنده، 8 مضمون فراگیر و شکل گیری الگوی نظری انجامید.نتایج: نتایج نشان میدهد حکمرانی شبکهای قضائی، سیاستهای اجرا، شهروندان، ویژگی شخصی قضات، ساختار اجرا، بازیگران اجرا، توانمند سازی کارکنان و مبانی فرهنگی و دینی عوامل موثر در الگویی بومی اجرای خطمشیهای قضایی در دستگاه قضا هستند.واژگان کلیدی: اجرا، خطمشی، خطمشیهای قضائی، قوه قضائیه، مضمون، دلفی فازی.
. Background: The judiciary roles a significant role in the policy implementation process, According to the mission of the judiciary and the conditions prevailing in the country, the implementation of policies in this judiciary is of particular importance. The purpose of this study is to present a Native pattern of judicial policy implementation: using the application of of Theme analysis and fuzzy Delphi approach. research method: Therefore, first in the qualitative part of the research, using in-depth semi-structured interviews with experts in the judiciary, the necessary information was collected and with the aim of extracting elements and components of the model, this information was based on Theme analysis method at three levels: basic, organizer and comprehensive Was coded. The Statistical Society of the study includes 26 experts in the field of policy implementation. Purposeful sampling has been used to screen and validate the network of themes using three rounds of fuzzy Delphi technique. . Results: Data analysis Finally to count of 153 basic themes, 36 organizing themes, 8 comprehensive themes and the formation of a theoretical model. . Conclusion: The results show that judicial network governance, executive policies, citizens, personal characteristics of judges, executive structure, executive actors, staff empowerment and cultural and religious principles are effective factors in the local pattern of judicial policy implementation in the judiciary.
الوانی، سید مهدی، شریف زاده فتاح (1394)، فرآیند خطمشیگذاری عمومی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
پوراحمدی معین، مختاریان پور مجید، حسنقلی پوریاسوری طهمورث (1397)، آسیب شناسی اجرای خطمشیهای خصوصی سازی در ایران، فصلنامه مدیریت دولتی (دانش مدیریت). صفحه 333 تا صفحه 356
رنگریز حسین، بهرام موذنی (1396)، شناسایی و اولویت بندی موانع اجرای خطمشیهای عمومی در سازمانهای دولتی با استفاده از مدلهای تصمیم گیری چند معیاره، فصلنامه خطمشی گذای عمومی در مدیریت.
دانش فرد کرم اله، اکبری ولی اله (91)، موانع اجرای طرحهای عمرانی دادگستری تهران فصلنامه رسالت مدیریت دولتی
قلی پور رحمت الله (1387). تصمیم گیری سازمانی و فرآیند خطمشیگذاری عمومی، تهران، سمت.
قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1400- 1396)» مصوب مجلس شورای اسلامی، روزنامه رسمی.
قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394-1390)، مصوب مجلس شورای اسلامی، روزنامه رسمی کشور، 28/10/1389 شماره 16470.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب1378.
قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مصوب 1373.
کمالی یحیی، شیخ زاده جوشانی صدیقه، احمدی نژاد فاطمه (1398)، اجرای سیاستهای عمومی؛ ارائه معیارهایی برای اجرای موفق سیاستها، فصلنامه علمی - پژوهشی سیاستگذاری عمومی، صفحات 275-253.
معمارزاده طهران، غلام رضا.؛ میرسپاسی، ناصر.؛ جلیلی، سودابه (1390). ارائة مدل برای ارزیابی اثربخشی اجرای خطمشی عمومی جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان، فصلنامه رسالت مدیریت دولتی19-31.
_||_Attride-Stirling, J. (2010). “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research”, Qualitative Research, Vol 1, No 3, Pp 385-405.
Brenes ER, Mena M , Molina GE. (2014). "Key success Factors for Strategy Implementation in Latin America." Journal of Business Research, 61 (6), 590-598.
Brooks, S. (1998), Public Policy in Canada: An Introduction, 3rd ed. Oxford University Press ,Toronto.
Batsuuri, G. (2016). Foreign Investment Policy Implementation Effective: A Case Study from Mongolia. Imperial Jounal of Interdisciplinary Research,2 (3), pp. 309-320.
Birkland, Thomas A. 2015. An Introduction to the Policy Process: Theories, Concepts, and Models of Public Policy Making. New York: Routledge Press.[DOI:10.4324/9781315717371]
Degroff, A. & Cargo (2009) Policy implementation: I'm policy at on for evaluation. InJ.M. ottosen phase (Ed), Know Ledge utilization, diffusion, implementation, transfer and translation: implementation for evaluation, New Direction for Evaluation124. 47-60
Dya,T.R. (2013).Understanding Public Policy. 14 Edition. New jersey: Pearson Prentice Hall.
Chompucot, M. C. (2011). Major Factors Affecting Educational Policy Implementation Effectiveness for the Three Southern most Provinces of Thailand as Perceived by School Directors. Dissertation for the
Degree of Doctor of Philosophy, National Institute of Development Administration.
Cheng, C. H., & Lin, Y. (2002). Evaluating the best main battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation. European journal of operational research, 142 (1), 174-186.
Hill, Michael and Hupe, Peter (2002) Implementing public policy, Publisher SAGE Publications London, Thousand oaks, New Delhi.
Heydenrych, p (2016) problems and challenges related to public policy implement action within the south African democratic dispensation: a theoretical exploration, dissertation submitted in fulfillment of the requirements for the degree master of its –political studies at the Potchefstroom campus of the north-west university.
Iyanda, K, A. & BELLO, S, D. (2016). Problems and Challenges of Policy Implementation for National Development. Research on Humanities and Social Sciences. 6 (15):60-65.
khandaker, shahriar and khan, Rahman (2016) “A critical insight into policy implementation and implementation performance” public policy and Administration, Vol.15, No. 4, 538-548
Kahraman, Cengiz; (2009), Fuzzy Multi-Criteria Decision Making: Theory and Applications with Recent Developments Front Cover, Volume 16 of Springer optimization and its applications, ISSN 1931-6828.
Ladner, J. (2016). Policy implementation in the public sector: A comparsion of two methods of evaluating the impact of government interventions. Journal of Organizational Ethnography, Vol.5, No.3: pp,317-332.
Marsh, D. & Allan, M. C., 2010. Toward a framework for estabilishing policy success. policy administration,88 (2), pp. 564-583.
Nyhagen G.M. Bleiklie I. Hope K. (2017) Policy Instruments in European Universities: Implementation of Higher Education Policies. In: Bleiklie I. Enders J. Lepori B. (eds) Managing Universities. Palgrave Studies in Global Higher Education. Palgrave Macmillan,
Paudel, R. (2009). A Critical Account of Policy Implementation Theories Status and Reconsideration. Nepalese Journal of Public Policy and Governance, 25 (2), pp. 36-54.
Subroto A., (2011), “Understanding Complexities in Public Policy Making Process through Policy Cycle Model: A System Dynamics Approach”, II Conference of WCSA-World Complexity Science Academy, September 26 Th – 27 Th, Palermo, Italy.
Siddique, W. (2016). Critical success factors affecting e-government policy implementation in Pakistan. E Journal of E Democracy Open Government.Vol.8 ,No.1: pp, 102-126.
Skogstad, G., 2007. policy failure, policy learning and policy development in a context of internationalization.Saskatoon, Univ.of Saskatchewan.
Spratt, Kai. (2009). Policy Implementation Barriers Analysis: Conceptual Framework and Pilot Test in Three Countries. Washington, DC: Futures Group, Health Policy Initiative, Task Order.