طراحی الگوی توسعه کارآفرینی در حوزه صنایع فرهنگی بومی ایران
محورهای موضوعی : مطالعات میان فرهنگیالهه فرشباف حقرو 1 , سیدرضا صالحی امیری 2 , علی اکبر رضایی 3 , سید جمال الدین طبیبی 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی ، گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت وبرنامه ریزی فرهنگی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی،، تهران ، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت وبرنامه ریزی فرهنگی ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
4 - استاد گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
کلید واژه: توسعه, کارآفرینی, کشورهای توسعه یافته, صنایع فرهنگی بومی, کارآفرینی صنایع فرهنگی بومی,
چکیده مقاله :
کارآفرینی از ابزار مهم توسعه به شمار می آید ، صنایع فرهنگی بومی به عنوان یکی از اجزا و عناصر مهم رشد اقتصادی و اشتغال زایی است. استفاده از تجربیات کشورهای موفق دنیا در این زمینه ، می تواند توسعه ی کارآفرینی صنایع فرهنگی بومی ایران را به همراه داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف توسعه کارآفرینی در حوزه صنایع فرهنگی بومی ایران ، از طریق ارائه الگو برگرفته از مطالعات تطبیقی کشورهای توسعه یافته منتخب، انجام گرفته است. این پژوهش یک مطالعه تطبیقی کمی – کیفی می باشد. کشورهای مورد مطالعه ( کانادا ، بریتانیا ، فنلاند ) با مقایسه شاخص های کارآفرینی در حوزه صنایع فرهنگی بومی کشورها و مطالعه کارآفرینی صنایع فرهنگی بومی در آن ها ، از طریق رجوع به اسناد معتبر کارآفرینی در حوزه صنایع فرهنگی ، متغیرهای مهم ابعاد مورد نظر الگوی مفهومی اولیه شناسایی شده و بر اساس آن پرسشنامه نهایی به 150 نفر از جمله کارآفرینان و اساتید دانشگاهی توزیع شده و داده های جمع آوری شده با استفاده از روش آماری (تحلیل عاملی اکتشافی ، تاییدی و معادلات ساختاری) تحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج شد. در مجموع 4 عامل بر کارآفرینی صنایع فرهنگی بومی موثر شناخته شدند که شامل سیاست های حمایتی دولت ، مدیریت آموزش نیروی انسانی، مدیریت مالی ، رقابتی کردن می باشد که از این عوامل ، سیاست های حمایتی دولت با بار عاملی 84/0 بیشترین و رقابتی کردن با 4/0 کمترین تاثیر را در کارآفرینی صنایع فرهنگی بومی داشته اند.
Entrepreneurship is one of the important tools of development, indigenous cultural industries as one of the important components and elements of economic growth and job creation. Using the experiences of successful countries in this field, can lead to the development of entrepreneurship in Iran's indigenous cultural industries. The present study aims to develop entrepreneurship in the field of indigenous cultural industries of Iran by providing a model based on comparative studies of selected developed countries. This research is a quantitative-qualitative comparative study. Study countries (Canada, UK, Finland) by comparing entrepreneurship indicators in the field of indigenous cultural industries and studying the entrepreneurship of indigenous cultural industries in them by referring to valid entrepreneurship documents in the field of cultural industries. Important variables of the desired dimensions of the initial conceptual model were identified and based on it, the final questionnaire was given to 150 people, including entrepreneurs and university professors, and the collected data were analyzed using statistical methods (exploratory factor analysis, confirmation and structural transactions). The final pattern was extracted. A total of 4 factors were identified as effective on entrepreneurship of indigenous cultural industries, including government support policies, human resource training management, financial management, competitiveness, of which government support policies with a factor load of 0.84 and competing with 0.4 had the least impact on the entrepreneurship of indigenous cultural industries. The proposed model has the greatest impact on the components of government supportive policies and financial management and the least impact on competitiveness. The proportionality of the model was confirmed. Entrepreneurship of Iranian indigenous cultural industries
انوری، شاپور(1399). شناسایی الگوی رفتاری کارآفرینان مستقل در ایران، فصلنامۀ علمی پژوهش های مدیریت راهبردی، تهران، (11)26 ،127-148
احمد پور داریان، محمود و باقری، هیبت الله ( 1398 ). کارآفرینی در قالب یک مکتب،جنگل استراتژی ، تهران، انتشارات جاجرمی.
احمد پور داریانی، محمود؛ شیخان، ناهید و رضازاده، حجت اله ( 1386 ). تجارب کارآفرینی در کشورهای منتخب، تهران، انتشارات امیر کبیر.
تربتی، سروناز ( 1396 ). تحلیل نشانه شناختی موانع تحقق اقتصاد مقاومتی و ارائۀ راهکارها، فصلنامۀ مطالعات میان فرهنگی، تهران، 12 (32)، .34 -9
حضرتی صومعه ، زهرا و قاسمعلی، مژگان ( 1395 ). بررسی تطبیقی عناصر فرهنگی مؤثر بر توسعۀ اقتصادی– اجتماعی ایران و کرة جنوبی با تأکید بر ادیان رایج در این دو کشور، فصلنامۀ مطالعات میان فرهنگی، تهران،11 (26) . 80-41
دهدهجانی، جواد ( 1398 ). نقش آموزش در توسعۀ کارآفرینی صنایع دستی ایران، نشریۀ علمی پژوهشی مطالعات هنر اسلامی، تهران، 15(33)، 163-148
رحمان نیا، مریم و فکور ثقیه، امیرمحمد ( 1395 ). دلایل شکست کسب و کارهای کارآفرین و نوپا و ارائۀ راهکارها برای توسعۀ کارآفرینی، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و کارآفرینی، تهران.
شاطریان، محسن، نصرآبادی، زهرا و منصوریان، فاطمه ( 1396 ). تحلیل موانع کارآفرینی زنان روستایی در شهرستان کاشان، فصلنامۀ اقتصاد فضا و توسعه روستایی، تهران (21)6 .196 -186
عزتی، یونس، حقیقیان، منصور و موذنی، احمد ( 1397 ).مطالعۀ جامعه شناختی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی با توسعۀ فرهنگی، فصلنامۀ مطالعات میان فرهنگی،تهران، ،14(38)، 37-64
قانون بودجۀ سال 1397 کل کشور، مصوب سال 1396 مجلس شورای اسلامی.
کاظمی، مهدی، رضا کمالیان، امین و طالبی زاده ، محدثه ( 1391 ). کارآفرینی فرهنگی و صنایع خلاق، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، بابلسر، 174977 / https://civilica.com/doc/
کیقبادی، مرضیه، فخرایی، مرضیه، علوی، سیده سارا و زواری، سید عبدالمجید (1387 ). از صنایع فرهنگی تا صنایع خلاق، مرور ادبیات موضوع، همراه با نگاهی به وضعیت صنایع فرهنگی در کشور های پنج قارة جهان، قم، ادارة کل تبلیغات اسلامی قم.
محمدی، اسفندیار، شرفی، وحید، صیدیوسفی، معصومه و صیدیوسفی، ناهید (397 ). شناسایی الگوهای ذهنی کارآفرینان نسبت به کارآفرینی فرهنگی با استفاده از روش کیو، فصلنامۀ توسعۀ کارآفرینی، تهران، ( 3) 11. 500-481 .
مقیمی، محمد، زارعی، حسن و جندقی، غلامرضا ( 1395 ). مطالعۀ رابطۀ بین فرهنگ سازمانی کارآفرینانه و جهت گیری کارآفرینانه: مطالعه شرکت های کوچک و متوسط، فصلنامۀ پژوهش های مدیریت عمومی، سیستان و بلوچستان، 6(21)، 78-49
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت طرح و برنامه ریزی و تحول اداری (1395 ). سند توسعۀ بخش فرهنگ در برنامۀ ششم توسعۀ اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، سال های 1396 - 1400
Arzubiaga, U., Kotlar, J., De Massis, A., Maseda, A & Iturralde, T (2018). Entrepreneurial orientation and innovation in family SMEs: unveiling the (actual) impact of the Board of Directors. Journal of Business Venturing, 23: 199-206
Ageson, T.H (2012). Cultural entrepreneurs : producing cultural value and wealth. Cultures and Globalization: the cultural Economy,2,92.
Fatou, J (2011). Reconsidering cultural entrepreneurship: hip hop music economy and social change in senegal,francophone west africa. London school of economics and political science
Global Entrepreneurship Monitor (2017). Global Report 2016/17, Global Entrepreneurship Research Association,
www.gemconsortium.org
(KEA) European Affairs (2006).the Economy Of culture in erope, study prepared for the european commission directorate – General for Education and culture
Klamer, A (2012). Cultural entrepreneurship, The Reviwe of Austrian Economics , 24(2):141-156
Lindsay ,N.J(2005). Toward A Cultral Model of indigenous entrepreneurial Attitude. Academy of marketing science Reveiew. 2005; 1-17
Mathew, V (2010). Woman enterpreneurship in Midel East : Understanding barriers and use of ICT for entrepreneurship development International Entrepreneurship Management Journal , 6:163-181
Shindina, Tatyana., Lysenko, Yevgeniy & Orlova, Nina (2015). Entrepreneurs’ Training in Innovation-Oriented Society. Social and Behavioral Sciences, 214:1098-1108
Schumpeter, J (1997). Capitalism, Socialism and Democracy. New York: Harper
Schumpeter, J (1996). the Moderting Impact of industry Technological Opporthnities, in calvin A. kent, Donald L. sexton, karl H. Vesper, Encyclopedia of Entrepreneurship, Academy of Management Journal.
_||_