تبیین و اعتبارسنجی عوامل پیشبینیکننده عملکرد خلاق منابع انسانی در شرکتهای دانش بنیان
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتی- مدیریت خلاقیت و نوآوریرضا سپهوند 1 , فاضل سیدی 2 , مریم مؤمنی 3
1 - استاد، دانشکده مدیریت و علوم اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
2 - دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و علوم اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
کلید واژه: خودکارآمدی خلاق, شرکتهای دانشبنیان, عملکرد خلاق, فروتنی رهبر, امنیت روانشناختی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین و اعتبارسنجی عوامل اثرگذار بر عملکرد خلاق منابع انسانی در شرکتهای دانشبنیان است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر پیشفرضهای فلسفی اثباتگرا، از حیث رویکرد کمی و از حیث استراتژی توصیفی- پیمایشی است. همچنین پژوهش موجود از منظر مخاطبشناسی، کاربردی و از لحاظ جمعآوری داده پژوهشی میدانی است. برای سنجش متغیرهای پژوهش، فروتنی رهبر، عملکرد خلاق، امنیت روانشناختی و خودکارآمدی خلاق به ترتیب از پرسشنامههای استاندارد کیان و همکاران (2020)، سان و همکاران (2020)، احمد و همکاران (2018) و وانگ و همکاران (2018) استفاده گردید. روایی و پایایی پرسشنامهها بهترتیب از طریق روایی صوری و آلفای کرونباخ، پایایی اسپیرمن، پایایی ترکیبی و پایایی اشتراکی تأیید گردید. جامعه آماری شامل شرکتهای دانشبنیان استان لرستان میباشند که 130 نفر از کارکنان آنها بهعنوان جامعه هدف پژوهش انتخاب شدهاند. دادهها از طریق الگوریتم مدلسازی معادلات ساختاری واریانسمحور تحلیل و اعتبارسنجی گردید. یافتهها: تحلیل نتایج در سطح اطمینان 95% بیانگر تأثیر مثبت و معنادار فروتنی رهبر بر عملکرد خلاق، فروتنی رهبر بر امنیت روانشناختی، امنیت روانشناختی بر عملکرد خلاق، فروتنی رهبر بر خودکارآمدی خلاق و خودکارآمدی خلاق بر عملکرد خلاق میباشد. بهعلاوه، تحلیل مسیرهای غیر-مستقیم گویای نقش میانجی امنیت روانشناختی و خودکارآمدی خلاق در تأثیر فروتنی رهبر بر عملکرد خلاق است. نتیجهگیری: سنجش و اعتبارسنجی تجربی پژوهش نشان میدهد، فروتنی رهبر از طریق امنیت روانشناختی و خودکارآمدی خلاق بهعنوان عوامل پیشبینیکننده واریانس عملکرد خلاق منابع انسانی در شرکتهای دانشبنیان میباشد. همچنین پژوهش حاضر میتواند به غنای ادبیات در حوزه عملکرد خلاق منابع انسانی بیفزاید.
Purpose: The purpose of the current research is to explain and investigate the the factors affecting the creative performance of human resource in knowledge-based companies.Methodology: The current research is positivism in terms of philosophical assumptions, in terms of quantitative approach, in terms of descriptive-survey strategy. also, the pratical from the perspective of audience research, and in terms of data collection, it is a field research. Standard questionnaires of Qian et al (2020), Sun et al (2020), Ahmad et al (2018) and Wang et al (2018) were used to measure the variables of leader humility, creative performance, Psychological security and creative self-efficacy. The validity and reliability of the questionnaires were confirmed through face validity and cronbach's alpha, Spearman's reliability, composite reliability and share reliability respectively. The statistical population of the research includes the knowledge-based companies of Lorestan province, whose 130 employees have been selected as the target population of the research. The data were analyzed and validated through the variance-based structral equation modeling algorithm.Findings: The analysis of the results at the %95 confidence level shows a positive and significant effect of leader humility on creative performance, leader humility on psychological security, psychological security on creative performance leader humility on creative self-efficacy and creative self-efficacy on creative performance. The analysis of indirect paths shows the mediating role of psychological security and creative self-efficacy in the influence of leader humility on creative performance.Conclusion: The empirical measurement and validation of the research shows that the leader humility through psychological security and creative self-efficacy as predictive factors of the variance of the creative performance of human resources in knowledge-based companies. Also, the current research can add to the rich literature the field of creative oerformance of human resources.
_||_