مدل فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سبکهای رهبری (تحولگرا یا نوآورانه و عملگرا)، تعهد سازمانی و توانمندسازی
محورهای موضوعی : خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتی- مدیریت خلاقیت و نوآوریاحمد امیدی فر 1 , فتاح ناظم 2 * , افسانه صابر 3
1 - گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
کلید واژه: "تعهد سازمانی", "توانمندسازی", "سبکهای رهبری(تحول گرا یا نوآورانه-عمل گرا)", "فرهنگ سازمانی ",
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش ارائه مدل فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سبک های رهبری (عمل گرا، تحول گرا)، تعهد سازمانی و توانمندسازی بود. روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای استان تهران به تعداد 5800 نفر بود و نمونه با استفاده از جدول گرجسی و مورگان به تعداد 360 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای طبقه ای انتخاب و به وسیله پرسشنامه های استاندارد فرهنگ سازمانی رابینز (1999)، سبک های رهبری (عمل گرا، تحول گرا) باس و اولیو (1985)، تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) و توانمندسازی اسپریتزر (1997) مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل داده ها با روش تحلیل عاملی (تأییدی، اکتشافی) و مدل یابی معادلات ساختاری و آزمون تی نشان داد که مؤلفه های فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی به ترتیب اولویت شامل خلاقیت و نوآوری (84/0)، خطرپذیری (84/0)، توجه به جزئیات (89/0)، توجه به ره آورد(87/0)، توجه به اعضاء(91/0)، نتایج تصمیمات(81/0)، توجه به سیستم (82/0)، جاه طلبی(87/0)، پایداری(90/0)، می باشند. همچنین وضعیت ابعاد شناسایی شده فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی در حالت بالاتر از میانگین قرار دارد. علاوه بر این، مؤلفه های سبک های رهبری با ضریب مسیر(84/0)، تعهد سازمانی(91/0)، توانمندسازی (82/0)، تاثیر معناداری با اجرای مدل فرهنگ سازمانی دارند. از طرف دیگر، در وضعیت موجود، سطح معناداری در همه متغیرها در وضعیت مطلوبی قرار دارد. نتیجه گیری: بر اساس مؤلفه های شناسایی شده مدل فرهنگ سازمانی ارائه شد و برازش آن با استفاده از شاخص های مطلق، نسبی و تعدیل یافته مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج حاکی از برازش آن داشت.
The purpose of this study is to present an organizational culture model at the Free Islamic University based on leadership styles (act oriented, transformational), organizational commitment, empowerment. this study is applicable in terms of data collection method, in terms of data collection method descriptive - survey in terms of data type data and the statistical population is quantitative, including all employees working at the Islamic Azad quantitative sample size was determined as sample using Cochran formula. the data were collected by a random sampling method. data were collected by a researcher - made questionnaire of organizational culture with emphasis on three standard questionnaires of leadership styles (pragmatic, transformational), organizational commitment and empowerment. quantitative data were analyzed using descriptive statistics including frequency, percentage, mean, standard deviation, tables, figures and graphs. in the inferential part, factor analysis (confirmatory, exploration) and structural equation modeling (sem) and t - test were used. the results showed that organizational culture elements in the free Islamic university, respectively, include creativity and innovation (84), risk to partial (89), attention to (87), Paying attention to the members (81), attention (82), ambition (87), ambition (87), stability (0), stability (90). the results of the study showed that the status of the identified dimensions of organizational culture at the free Islamic university is in higher order than the mean. in addition, the results of the study showed that organizational commitment elements with path coefficient (84), organizational commitment (0), empowerment (82 / 82), meaningful effect on organizational culture model implementation. On the other hand, in the present situation, the level of meaning is in all variables in a desirable state. based on the identified components of the organizational culture model, its fitness was evaluated by using categorical, comparative, and adjusted indexes which showed the fitness results.