بررسی الگوی ساختاری رابطة فرآیند مدیریت دانش ومهارتهای مدیریتی با نقش میانجی تفکر خلاق در میان مدیران و دبیران دبیرستانهای اصفهان
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های مدیریتی، سازمانی و صنعتی، مدیریت خلاقیت و نوآوری، خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتیعلی شمسی 1 , سعید رجایی پور 2 * , رضا هویدا 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 - دانشیار دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 - دانشیار دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: "مدیریتدانش", "مهارتهای مدیریتی", " تفکرخلاق", " مدیراندبیرستان", "دبیران دوره متوسطه",
چکیده مقاله :
چکیده: زمینه:درعصردانایی،دانش ومدیریت آن یکی ازضروریات اصلی سازمان های آموزشی است .دراین فرآیند مدیران نقشی اساسی به عهده دارند. هدف: بررسی رابطه بین مهارت های سه گانه مدیریتی ومدیریت دانش بانقش میانجی تفکر خلاق در میان مدیران و دبیران نواحی شش گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-94 . روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل مدیران و دبیران دبیرستانهای متوسطه دوم میباشد. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای متناسب با حجم و برای محاسبه حجم نمونهها از فرمول کوکران و جداول مورگان استفاده شده است. 185 نفر از مدیران به پرسشنامه استاندارد تفکرخلاق تورنس باضریب پایایی88/. و370 نفر از دبیران به پرسشنامههای محقق ساخته مدیریت دانش و مهارتهای مدیریتی براساس نظریه نونوکا وتاکوچی ونظریه رابرت کاتز باضریب پایایی97/. و97/.پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روشهای آماری و مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزارهای spss ولیزرل موردتحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین مهارتهای مدیریتی و مدیریت دانش درسطح p<./05رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و از بین متغیرهای مورد مطالعه در رگرسیون بهترین پیشبینی کننده مدیریت دانش در گام اول مهارت انسانی، در گام دوم مهارت فنی و در گام سوم مهارت ادراکی بوده است. در رابطه مدیریت دانش و مهارت های مدیریتی تفکر خلاق نقش میانجی دارد. شاخصهای ارزیابی برازش مدل، مانند GFI وRMSR نشان دهندة برازش مناسب الگوی مفهومی پژوهش میباشند. نتیجهگیری: اجرای سیستم مدیریت دانش نیازمند داشتن مهارتهای مدیریتی ازسوی مدیران است.دراین فرایند ویژگی تفکر خلاق می تواند نقش میانجی ایفا نماید.
Abstract Background: in the modern world, knowledge and its management is one of the most important necessities of every educational institute where managers play vital roles. Objective:The present study has investigated the relationship between managerial skills and knowledge management mediated by creative thinking among Isfahan high school managers and teachers in the educational year, 94-95. Method:The school managers and teachers of high schools constitute the population of this research. The research enjoyed an applied and a correlational-descriptive method. The sampling was a proportional classified to size. To calculate the samples' size, Cookran formula and Morgan tables were used. 185 managers answered to Torrence's creative thinking questionnaire by 0.88 reliability and 370 teachers answered to managerial skills and knowledge management questionnaires based on Katz and Nonnka's theory by 0.97 reliability. The collected data were analyzed by Lizerel and SPSS software. Results:The results indicated that there is a significant relationship between managerial skills and knowledge management in p Conclusion: implementation of knowledge management system requires managerial skills. In this vein, creative thinking can have a mediating role. Keywords: Knowledge Management; Managerial Skills; Creative Thinking; high school managers; high school teachers