نقش مکانیزم های مدیریت دانش جهت بهبود نوآوری در دانشگاههای دولتی شهر تهران
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های مدیریتی، سازمانی و صنعتی، مدیریت خلاقیت و نوآوری، خلاقیت شناسی سازمانی و مدیریتیسید جلال موسوی خطیر 1 * , ابوالقاسم نادری 2 , خدایار ابیلی 3
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - استاد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: نوآوری, مدیریت دانش, دانشگاه,
چکیده مقاله :
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان رابطهی مکانیزمهای مدیریت دانش بر نوآوری در دانشگاهها بود. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی است. از این رو جامعه آماری کارکنان و مدیران دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری مرحلهای خوشهای و طبقهای تصادفی ابتدا از بین 10 دانشگاه دولتی شهر تهران، در هر خوشه تعدادی از دانشگاههای در آن خوشه انتخاب و پرسشنامه تحقیق به تعداد 364 عدد بین پاسخگویان توزیع شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تی تک گروهی ، ضریب همبستگی و معادله رگرسیون چندگانه گامبهگام استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که، میانگین نمره کل زیرساختهای مدیریت دانش (29/2) از مقدار میانگین نظری (3) پایینتر است. ضمن آنکه، مقدار میانگین نوآوری فنی (37/2)، نوآوری اجرایی (17/2) و میانگین نمره کل نوآوری (27/2) از مقدار میانگین نظری (3) پایینتر است. همچنین، بررسی نتایج نشان میدهد که بین زیرساخت مدیریت دانش و نوآوری فنی با مقدار (431/.)، نوآوری اجرایی با مقدار (591/.) و نوآوری کلی با مقدار(616/.) نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همینطور با توجه به میزانR² بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که توانمند ساز فرهنگسازمانی در حدود 9/33 درصد از واریانس متغیر نوآوری دانشگاهی را در گام اول تبیین میکند. نتیجهگیری: جایگاه زیرساخت های مدیریت دانش و نوآوری(فنی و اجرایی) در دانشگاههای دولتی شهر تهران ، پایین تر از سطح متوسط میباشد. همچنین بین زیرساخت های مدیریت دانش؛ فرهنگسازمانی و ساختار سازمانی با نوآوری(فنی و اجرایی) رابطه مثبت و معنادار، و بین فناوری اطلاعات با نوآوری(فنی و اجرایی) رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج به دست از آمده از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که، از میان سه مکانیزم توانمند ساز فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی و فرهنگسازمانی؛ فرهنگسازمانی و ساختار به ترتیب بیشترین سهم را در استقرار نوآوری داشتهاند.
Purpose: The general aim of this research is to examine the effectiveness of Knowledge management on innovation in the university. Method: Research method is descriptive. The population of employees and managers of public universities in Tehran. 10universities were selected in Tehran. A questionnaire survey was distributed to 364 respondents. Results: Results showed that the dimensions of the Knowledge management (Information technology, organizational structure and Organizational Culture) and innovation (Technical and Administrative) in public universities in Tehran is lower than average. The results show a significant relationship between the dimensions of Knowledge management and innovation. Between dimensions of the Knowledge management " Organizational Culture " more predictive power in improving innovation in the public universities in Tehran.