نقش واسطه ای شادکامی: رابطه بین کمالگرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی در طلاب شهر بابـل
محورهای موضوعی : روان شناسیمحمدحسین زیوری اظهر 1 , ارسلان خان محمدی 2 , علی اصغر عباسی اسفجیر 3 , بابک حسین زاده 4
1 - دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحدآمل، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
کلید واژه: شادکامی, کمال گرایی, واژگان کلیدی: اضطراب پیشرفت تحصیلی, طلاب,
چکیده مقاله :
چکیدهپژوهش حاضر با هدف نقش واسطهای شادکامی: رابطه بین کمالگرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی در طلاب شهر بابـل انجام شد. روش روش پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه طلاب پسر شهر بابل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 220 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامههای هوش معنوی (SIQ ) عبدالله زاده، کشمیری و عرب عامری (1387)، پرسشنامه شادکامی (HQ) آرگیل و لو (1989) و پرسشنامه اضطراب پیشرفت تحصیلی (AAAQ) آلپرت و هار (1960) ارزیابی شدند. از روش مدل یابی معادلات ساختاری برای تجزیه وتحلیل دادههای استفاده شد. یافتهها نشان داد که هوش معنوی و شادکامی در ارتباط بین کمالگرایی و اضطراب پیشرفت تحصیلی نقش میانجی دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با کاهش کمالگرایی و افزایش شادکامی میتوان اضطراب پیشرفت تحصیلی را در طلاب کاهش داد.واژگان کلیدی: اضطراب پیشرفت تحصیلی، شادکامی، کمالگرایی، طلاب.. . . . .
AbstractThis study investigated the The mediating role of happiness: the relationship between perfectionism and anxiety academic achievement in seminary students of Babol. Structural Equation Modeling was used for the analysis and interpretation of the data. A total of seminary students (220 boys) were selected by convenience sampling. Perfectionism, Academic Achievement Anxiety, Academic Procrastination Scale(Solomon & Rohblum) and Happiness Questionnaires were used to collect data. Results showed that happiness had mediator role in relationship between perfectionism on academic achievement anxiety. So with decrease of perfectionism and increase of happiness can decrease academic achievement anxiety in seminary students and improve their academic achievement.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
_||_