پیش بینی تنیدگی شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری و مهارتهای ارتباطی در پرستاران بیمارستانهای پذیرنده بیماران کرونا
محورهای موضوعی : روان شناسیمحمد محمدی پور 1 , افسانه اژدری 2
1 - دانشیار گروه روانشناسی / واحد قوچان / دانشگاه آزاد اسلامی / قوچان / ایران
2 - دانشجوی دکتری ،گروه مشاوره ،واحد بجنورد ، دانشگاه آزاد اسلامی ،بجنورد،ایران
کلید واژه: مهارتهای ارتباطی, کیفیت زندگی کاری, تنیدگی شغلی, پرستاران,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی تنیدگی شغلی بر اساس کیفیت زندگی کاری و مهارتهای ارتباطی در پرستاران بود. روش پژوهش برحسب هدف بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه پرستاران شهر تهران با جمعیت 3500 نفری بوده است که در بخش بیماران کرونایی در بیمارستان مشغول به کار بودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تنیدگی شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتونو پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام استفاده شد. نتایج رگرسیون همزمان نشان داد کیفیت زندگی کاری و مهارتهای ارتباطی میتوانند عملکرد شغلی را پیشبینی کنند. با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت کیفیت زندگی کاری و مهارتهای ارتباطی پرستاران بر میزان تنیدگی شغلی آنان تأثیرگذار است. با در نظر گرفتن قدرت پیشبینی کنندگی مهارتهای ارتباطی در رابطه با تنیدگی شغلی، میتوان چنین مهارتهایی را به پرستاران آموزش داد تا از تنیدگی و استرس شغلیشان کاسته شود.
The aim of this study was to predict job stress based on quality of work life and communication skills in nurses. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection. The statistical population of the current study included all nurses in Tehran with a population of 3500 people. For data collection, the British Institute of Health and Safety Job Stress Questionnaire , the Walton Standard Quality of Work Quality Questionnaire and the Queen Dam Communication Skills Questionnaire were used. Simultaneous regression results showed that quality of work life and communication skills can predict job performance. Conclusion: According to the findings, it can be concluded that the quality of work life and communication skills of nurses affect their job stress. By considering the predictive power of communication skills related to job stress, such skills can be taught to nurses to reduce their stress and job stress.
_||_