بررسی تحولات آموزشی وفرهنگی مازندران در دوره پهلوی اول
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهیامیرعلی رحیمی 1 , فیضاله بوشاسبگوشه 2 , سیدعلیرضا ابطحی 3
1 - گروه تاریخ, واحد نجف آباد, دانشگاه آزاد اسلامی, نجف آباد, ایران.
2 - گروه تاریخ, واحد نجف آباد, دانشگاه آزاد اسلامی, نجف آباد, ایران.
3 - گروه تاریخ, واحد نجف آباد, دانشگاه آزاد اسلامی, نجف آباد, ایران.
کلید واژه: فرهنگ, آموزش, مازندران, رضاشاه, مدرسه, وزارت معارف واوقاف,
چکیده مقاله :
از جمله اقداماتی که در راستای سیاست مدرن سازی در دوره پهلوی اول صورت گرفت،اقدام به تأسیس مدارس به شکل وشمایل مدرن و امروزی بوده است.دغدغه های شخص رضاشاه در سامان بخشی به وضعیت آموزش وفاصله گرفتن از آموزش سنتی که بیشتر توسط روحانیون در مکتب خانه ها که بیشتر بر علوم دینی نیز تأکید می شده است وهمچنین هرچه بیشتر شبیه شدن به سبک اروپاییان از جمله عوامل اصلی این تحولات آموزشی و فرهنگی بوده است. رضاشاه علاوه بر تأسیس مدارس بسیار در مازندران، با تأسیس فرهنگستان زبان وادبیات فارسی، منشاء تغییر و تحولات زیادی،خصوصاً در زمینه اسامی شهرهایاستان گردید.به نوعی می توان گفت، منطقه مازندران که زاد بوم شخص شاه بوده وبه نوعی بعد از تهران در جایگاه دوم اصلاحات رضا شاهی قرار داشت،تحولات آموزشی وفرهنگی نسبتاً زیادی را در این دوره تجربه کرده است واقدامات فرهنگی صورت گرفته در این استان هم چون تغییرات در نظام آموزشی وتأسیس مدارس جدید نیز قابل توجه بود و اگر بودجه کافی برای توسعه وحفظ کادر آموزشی اختصاص می یافت امکان بهره مندی بیشتر شهرهای این استان از آموزش جدید علاوه بر ساری، آمل، بابل وشاهی، فراهم می شد. این مقاله برای نمایش وضعیت آموزشی وتحولات فرهنگی مازندران در دوره پهلوی اول از منابع دست اول هم چون اسناد منتشر نشده، نشریات ویادداشت های رضاشاه استفاده نموده است.
One of the initiatives under the modernization policy of the first Pahlavi era was the establishment of modern schools. The main drive for these educational and cultural changes was Reza Shah’s own interest for evolving the education from its traditional form, in which religious clerks were mostly engaged in teaching with the emphasis on religious knowledge, to the European style. In addition to establishing a lot of schools in Mazandaran, Reza Shah founded The Academy of Persian Language and Literature which started to make a lot of changes in the names of many cities. Indeed, it can be said that Mazandaran Province underwent dramatic educational and cultural changes in this period given the fact that it was Reza Shah’s hometown and was the second most widely reformed region after Tehran. The cultural initiatives in this province including the changes in educational system and establishment of new schools are notable too. If adequate budget was devoted to the development and preservation of educational staff, other cities in the province than Sari, Amol, Babol and Shahi could have enjoyed the new form of education. The present study uses first-hand sources including unpublished documents, journals and Reza Shah’s personal notes to present the status of educational and cultural changes in Mazandaran during the first Pahlavi era.