جایگاه زیست پذیری شهری در برنامه¬ریزی شهری (مورد مطالعه:¬ شهر¬های خرم¬آباد، الشتر،کوهدشت در استان لرستان)
محورهای موضوعی : شهرهای پایدارمحسن رضایی 1 , علی شیخ اعظمی 2 , مجید ولی شریعت پناهی 3 , نصرالله فلاح تبار 4
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیارگروه جغرافیا، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. *(مسوول مکاتبات)
3 - دانشیارگروه جغرافیا، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - دانشیارگروه جغرافیا، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: توسعه پایدار شهری, ¬زیست¬پذیری شهری, استان لرستان, خرم¬آباد, کوهدشت, الشتر.,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: مقاله حاضر با هدف بررسی برنامه¬ریزی شهری و ارتباط آن با زیست¬پذیری شهری سه شهر خرم آباد، الشتر، کوهدشت واقع در استان لرستان ارائه شده است. رویکرد اکتشافی تحقیق، به سوال تحقیق اکتفا کرده و به دنبال پاسخگویی به این سوال اصلی است که آیا شهر خرم آباد نسبت به شهرهای کوهدشت و الشتر در آینده به اهداف توسعه پایدار دست پیدا می¬¬کند؟ روش بررسی: روش تحقیق در پژوهش حاضر، توصیفی – تحلیلی واکتشافی است و ¬تکنیک گردآوری آمار و اطلاعات، با استفاده از روش¬های کتابخانه¬ایی¬، استفاده از جداول آماری نتایج سرشماری¬ها¬ی نفوس و مسکن و طرح جامع شهری و مطالعات میدانی انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از مدل سلسله مراتبیAHP) )، مدل TOPSIS)¬ ) و سیستم اطلاعات جغرافیای (Arc GIS)¬ و آزمون آماری t انجام شده است. یافته¬ها: تجزیه و تحلیل داده¬های این پژوهش و یا همان یافته¬های تحقیق شامل دو بخش است: بخش اول، مربوط به مطالعه تطبیقی سطح زیست پذیری شهرها در راستای توسعه پایدار شهری که مورد مطالعه، شهرهای خرم آباد، کوهدشت و الشتر استان لرستان، از منظر کارشناسان است. بخش دوم، زیست پذیری اقتصادی، اجتماعی و محیطی سه شهر را از منظر شهروندان بررسی می کند. به عنوان نتیجه پژوهش می¬توان گفت زیست پذیری اقتصادی، اجتماعی و محیطی، سه شهر خرم آباد، کوهدشت و الشتر با میانگین جامعه، تفاوت معنی¬داری دارد. همچنین مقدار میانگین نمونه های مورد مطالعه از مقدار استاندارد بیشتر است. به ترتیب مقدار ارزشی یا مقدار استاندارد برای شهر های خرم آباد 456/0، کوهدشت 638/0و الشتر 181/0، با مقدار میانگین تفاوت دارد. بحث و نتیجه¬گیری: بنابراين سطح زیست پذیری شهر خرم آباد، کوهدشت و الشتر برای دسترسی به اهداف توسعه پایدار در آینده بر اساس روش ارزیابی متوازن ( B S C) در سطح بالایی استقرار یافته است.
Background and Objective: The present article is presented with the aim of investigating urban planning and its relationship with urban livability in three cities of Khorram Abad, Al-Shatar, and Kohdasht located in Lorestan province. The exploratory approach of the research is limited to the research question and seeks to answer the main question, whether the city of Khorramabad will achieve the goals of sustainable development in the future compared to the cities of Kohdasht and Al-Shatar? Material and Methodology: The research method in the present study is descriptive-analytical and exploratory, and the technique of collecting statistics and information, using library methods, using statistical tables of the results of population and housing censuses, urban master plan and field studies. Data analysis has been done using AHP hierarchical model, TOPSIS model and Geographical Information System (Arc GIS) and statistical t-test. Findings: The analysis of the data of this research or the findings of the research consists of two parts: the first part, related to the comparative study of the livability level of the cities in line with the sustainable development of the city under study, the cities of Khorram Abad, Kohdasht and Al Shatar of Lorestan province, from the point of view experts. The second part examines the economic, social and environmental viability of the three cities from the perspective of citizens. In all cases, the community exists in the three cities of Khorramabad, Kohdasht and Al-Shatar. On the other hand, due to the fact that the average of the studied samples is somewhat higher than the value or the standard value (somewhat option=¬3), Khorram Abad: (average difference = 0.456) Kohdasht: (average difference = 0.638) Al-Shatar: (average difference = 0.181). Discussion and Conclusion: Therefore, the livability level of Khorramabad, Kohdasht and Al-Shatar cities has been established at a high level in order to reach the goals of sustainable development in the future based on the balanced assessment method (BSC).
1. Appleyard B. Creating Shared and Livable Streets in the US: An International Case Study for Creating Equitable Streets in an Auto-Dominated Context, 2015. Journal of Transport & Health. 2(2):571-577.
2. Ruth M. & Franklin R. S. Livability for all? Conceptual limits and practical implications. 2014. Applied Geography, Vol.49, pp.18-23.
3. Steuteville, R. (2016). What is a livable Community, Anyway? Pubic Square, Congress for New Urbanism (www.cnu.org). at www.cnu.org/publicsquare/2016/10/25/what- livablecommunityanyway.
4. Saraei, M.H., Yarahmadi, M, 2022. Identification and Evaluation of Livability Components in Urban Areas (A Case Study: Esfarayen City), Geography and Environmental Sustainability, Vol. 12, No.4, 23-35. (In Persian)
5. Sasanpour F., Tawalai S., Jafari Asadabadi H.2015, Measurement and evaluation of urban livability in the twenty-two districts of Tehran metropolis, Regional Planning Quarterly, Volume 5, Number 18, 27-42. (In Persian)
6. Bandarabad, A., Ahamadinezhad, F, 2014. Assessment of quality of life with emphasis on the principles of habitable cities in the region 22 of Tehran. Journal of Research and Urban Planning, Vol. 5, No.16, 55-74. (In Persian)
7. Allison. E., Peters, L., 2011. Historic Preservation and the Livable City. John Wiley & Sons, Architecture, 272 pages.
8. Leby, J.L., Hashim, A.H., 2012. Livability Dimensions and Attributes: Their Relative Importance in the Eyes of Neighborhood Residents. Journal of Construction in Developing Countries, 12(1), 76–31.