مقایسه تحلیلی قشم وآنتالیا به منظور ارائه راهبردهای توسعه گردشگری
محورهای موضوعی : مدیریت سواحل
1 - کارشناس شهرداری تویسرکان
2 - مدرس دانشگاه پیام نور ایران
کلید واژه: سواحل آنتالیا, گردشگری, مناطق آزاد, سواحل قشم, مدل SOWT,
چکیده مقاله :
گردشگری مجموع پدیده ها وارتباطات ناشی از کنش متقابل میان گردشگران، سرمایه، دولتها وجوامع میزبان، دانشگاهها وسازمان های غیر دولتی، درفرایند جذب، حمل ونقل، پذیرایی وکنترل گردشگران ودیگر بازدید کنندگان است. در طول 6دهه گذشته صنعت توریسم توسعه وتنوع مداومی را تجربه کرده است، که به یکی از بزرگترین وسریع ترین بخش های رشد اقتصادی در جهان تبدیل شده است. کشور ترکیه توانست در سال 2011 مقام ششم دنیا را درزمینه گردشگری به خود اختصاص بدهد به طوری فقط گردشگر روس وارد شده به ترکیه درسال 2011 بیش از 3 میلیون نفر بوده است، درحالی که کشور ما با وجود پتانسیل ها و جنبه های گوناگون جذب گردشگر هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود در سطح منطقه وحتی جهانی برسد. سواحل ومنطقه آزاد آنتالیا (ترکیه) در سال 2011 توانسته حدود 9 میلیون گردشگر را به سوی خود جذب کند، در حالی قشم علیرغم تمام قوت ها در زمینه گردشگر برخوردار می باشد، نتوانسته در جذب گردشگر موفق شود. هدف این پژوهش مقایسه تحلیلی قشم وآنتالیا به منظور ارائه راهبردهای توسعه گردشگری بوده است. روش تحقیق توصیفی _تحلیلی ومبتنی بر مدل SOWT و مطالعات اسنادی وکتابخانه ای وسایت ها و مجلات معتبر و میدانی است.
Tourism is the sum of the phenomena and interactions resulting from the interaction between tourists, capital, governments and host communities, universities and non-governmental organizations, in the process of attracting, transporting, accommodating and controlling tourists and other visitors. Over the past 6 decades, the tourism industry has experienced continuous development and diversification, which has become one of the largest and fastest growing sectors of economic growth in the world. Turkey was ranked sixth in the world in tourism in 2011, so the number of Russian tourists entering Turkey was more than 3 million in 2011 alone, despite our potential for attracting tourists. It has yet to achieve its true status at the regional or even global level. Antalya Free Beaches (Turkey) attracted about 9 million tourists in 2011, while Qeshm, despite all its strengths in the field of tourism, failed to attract tourists. The purpose of this study was to compare analytical analysis of Qeshm and Antalya in order to present tourism development strategies. The research method is descriptive-analytical and reliant on SOWT model and library and documentary studies and field and authoritative field and journals.