بررسی نقش میانجی تعهد و اعتماد مشتریان در رابطه بین ادراک از مسئولیت اجتماعی شرکت و نیات رفتاری مشتریان
محورهای موضوعی : بازاریابیریحانه خیزاب 1 , مریم رستمی جام خانه 2 , مجید نصیری 3 , راضیه خیزاب 4
1 - دانشجوی دکتری، مدیت بازاریابی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول
3 - گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه بانکداری و کنترل مالی، دانشگاه اتو فردریش بامبرگ، بامبرگ، آلمان
کلید واژه: اعتماد مشتری, تعهد مشتری, نیات رفتاری, ادراک از مسئولیت اجتماعی شرکت,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ادراک از مسئولیت اجتماعی شرکت و نیات رفتاری مشتریان با توجه به نقش میانجی تعهد و اعتماد مشتریان در میان مشتریان برند کاله در استان مازندران بوده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و روش تحقیق این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان برند کاله در استان مازندران میباشد که تعداد آنها نامعین در نظر گرفته شده است. نمونه آماری تحقیق بر مبنای جدول کرجسی و مورگان برابر 384 نفر از مشتریان میباشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده است. جهت ابزار جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. مدل مطالعه با رویکرد معادلات ساختاری طرح ریزی و با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مدلسازی شد. نتایج تحقیق معنادار بودن تمامی فرضیهها را نشان داد و به طور کلی فرضیههای تحقیق مورد تأیید قرار گرفت. بعبارت دیگر، نتایج نشان داد که بین ادراک از مسئولیت اجتماعی شرکت و نیات رفتاری مشتریان با توجه به نقش میانجی تعهد و اعتماد مشتریان در میان مشتریان برند کاله در استان مازندران رابطه معناداری وجو دارد.
The aim of the research was to investigate the relationship between the perception of the corporate social responsibility and the customers' behavioral intentions with regard to the mediating role of customer commitment and trust among customers of the Kale brand in Mazandaran province. This research is descriptive in terms of purpose, application and research method of correlational type. The statistical population of the research is all customers of Kale brand in Mazandaran province, whose number is considered indefinite. The statistical sample of the research is based on the table of Karjesi and Morgan equal to 384 customers, which was selected by available sampling method. A standard questionnaire was used as a data collection tool. The study model was designed with structural equation approach and modeled using SmartPLS software. The research results showed the significance of all the hypotheses and the research hypotheses were generally confirmed. In other words, the results showed that there is a significant relationship between the perception of the corporate social responsibility and the customers' behavioral intentions with regard to the mediating role of customer commitment and trust among customers of the Kale brand in Mazandaran province.
_||_