تعیین نقش برند بر رابطه بین فرهنگ مصرف کننده و تبلیغات دهان به دهان
محورهای موضوعی : بازاریابی
1 - استادیارگروه مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین المللی خرمشهر
کلید واژه: معادلات ساختاری, نام تجاری, تبلیغات دهان به دهان, فرهنگ مصرف کننده,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تعیین نقش برند بر رابطه بین فرهنگ مصرف کننده و تبلیغات دهان به دهان است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع پیمایشی است. شیوه گردآوری داده، پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه ای صورت گرفت که روایی و پایایی آن به تایید رسید. جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی است و بدین منظور از پرسشنامه استاندارد برای سنجش متغیرها استفاده شده است. جامعة آماری تحقیق، مشتریان فروشگاه های متوسط و بزرگ در استان خوزستان بودند که بر این اساس، نمونه ای مشتمل بر 384 نفر از مشتریان با احتساب جامعه نامعین و با توجه به فرمول کوکران بدست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده های تحقیق نیز از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد فرهنگ مصرف کننده بر تبلیغات دهان به دهان در فروشگاههای متوسط و بزرگ تاثیر دارد. فرهنگ مصرف کننده بر برند فروشگاههای متوسط و بزرگ تاثیر دارد. برند بر رابطه بین فرهنگ مصرف کننده و تبلیغات دهان به دهان در فروشگاههای متوسط و بزرگ تاثیر دارد.
The purpose of this research is to determine the role of brand on the relationship between consumer culture and word-of-mouth advertising. The current research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of survey type. The method of data collection was a survey and using a questionnaire tool, whose validity and reliability were confirmed. The collection of information is library and field, and for this purpose, a standard questionnaire was used to measure the variables. The statistical population of the research was the customers of medium and large stores in Khuzestan province, on the basis of which, a sample of 384 customers was obtained, including the indefinite population and according to Cochran's formula. The structural equation model has also been used to analyze the research data. The results obtained from the research showed that consumer culture has an effect on word-of-mouth advertising in medium and large stores. Consumer culture has an effect on the brand of medium and large stores. Brand influences the relationship between consumer culture and word-of-mouth advertising in medium and large stores.
_||_