تأثیر رسانه ها بر ترویج گردشگری غذایی در شهرستان بجنورد؛ در مراحل پیش از سفر، هنگام سفر و پس از آن
محورهای موضوعی : مقالات تحلیلی جغرافیایی و محيطيجعفر بهاری 1 , شهلا بهاری 2 , سمیرا محمدی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری،دانشگاه علم و فرهنگ،تهرانفایران
2 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران
3 - دانش آموخته دکتری مدیریت گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امروزه گردشگري غذا به يکي از گونه هاي گردشگري تبديل شده است که کشورهاي بسياري به اهميت آن به عنوان يکي از منابع جذب گردشگر پي برده اند. تحقیق حاضر با هدف تأثیر رسانه ها بر ترویج گردشگری غذایی در شهرستان بجنورد؛ در مراحل پیش از سفر، هنگام سفر و پس از آن در نوروز۱۳۹۸ صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق کلیه گردشگران بازدید کننده از شهرستان بجنورد در نوروز۱۳۹۸ در نظر گرفته شده است. داده های مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونه گيري تصادفي دردسترس از گردشگران بازدید کننده از شهرستان بجنورد و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها توصیفی و از نوع پیمایشی است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart pls به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تأثیر رسانه در ترویج گردشگری غذایی در مراحل پیش از سفر، هنگام سفر و پس از آن تأیید شد.
بیچرانلو، عبداالله، طالبیان، حامد، زند وکیلی، سارا (۱۳۹۴)، بازنمایی حریم خصوصی در رسانه های اجتماعی: مردم نگاري کاربران ایرانی فیس بوك، مطالعات رسانه های نوین، سال اول، شماره۱، صص ۶۹-۹۹.
رضاقلی زاده، بهنام (۱۳۸۹)، مروري بر اثرات رسانه ها بر گردشگري، فصلنامه پژوهش هاي ارتباطي، سال هفدهم، شمار۴، صص ۱۵۹-۱۸۵.
شیخ، رضا، شامبیاتی، هانیه (۱۳۹۴)،تحلیل محتواي شبکه هاي اجتماعی مجازي با رویکرد نتنوگرافی بر اساس اطلاعات ناقص، مطالعات رسانه هاي نوین، سال اول، شماره۴، صص ۱۷۹-۲۰۳.
کروبی، مهدی، فکری زاد، نازنین (۱۳۹۶)،نقش رسانه ها در ترویج گردشگری غذایی در شهرستان رشت، فصلنامه علمی- ترویجی جامعه، فرهنگ و رسانه، سال ششم، شماره۲۳، صص ۱۲۷-۱۵۰.
کروبی، مهدی، باقری، فاطمه (۱۳۹۷)،نقش رسانه های ارتباطی در ایجاد نگرش پایداری در صنعت گردشگری، فصلنامه گردشگری علم و فرهنگ، سال پنجم، شماره۱۰، صص ۵۳-۷۷.
کروبی، مهدی(1390)، رسانه های ارتباط جمعی و انتخاب مقصد گردشگری، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 7، شماره 20، صص 111- 136.
بهاری، جعفر، صالحی، صادق، بذله، مرجان (1397)، تأثیر تعهد مدیریت در کیفیت خدمات بر رضایت شغلی کارکنان در صنعت هتل داری مورد مطالعه: هتل های پنج ستاره شهر تبریز، دو فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اجتماعی گردشگری، سال 6، شماره 11، صص 27- 56. مومنی، منصور (۱۳۸۷)،تحلیل های آماری با استفاده از SPSS ،تهران: کتاب نو.
کوهی، الهام، میبودی، حسین، طالشی، مصطفی، کوهی،الهه (۱۳۹۲)، نقش رسانه های ارتباط جمعی در توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری پایدار (مطالعه موردی: شهرستان آمل) ، فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، سال دوم، شماره اول، صص ۱۹- ۳۰.
سعدیان، عبدالحسین «سرزمین و مردم ایران»، تهران، انتشارات علم و زندگی، ۱۳۶۹.
سیدی¬زاده، احسان، عباسیان، علی اکبر «بجنورد گذرگاه شمالی خراسان»، مشهد، انتشارات اردشیر،۱۳۷۲.
پاپلی یزدی، محمدحسین «کوچ نشینی در شمال خراسان»، ترجمه: اصغر کریمی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، ۱۳۷۱.
صبار، شاهو، هیان، دوان(۱۳۹۴)، عوامل مرتبط با میزان اعتماد مخاطبان به رسانه هاي نوین و سنتی (نگاهی به نوع رسانه، محتواي پیام و ویژگی هاي مخاطب)، مطالعات رسانه هاي نوین، سال اول، شماره۴، صص ۲۰۵-۲۴۷.
شعبان، داریوش(۱۳۹۲)،نحوه انعکاس مطالب گردشگری در مطبوعات محلی شهرستان خرمآباد (تحلیل محتوای پنج نشریه منتشره شهرستان خرمآباد) ، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: عباس اسدی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
رنجبریان، بهرام ، زاهدي، محمد(۱۳۸۸)،خدمات صنعت گردشگري، اصفهان: چهارباغ.
ضیایی، محمود، تراب احمدي، مژگان(۱۳۹۱)، شناخت صنعت گردشگري با رویکرد سیستمی، تهران: علوم اجتماعی.
ضرغام بروجنی، حمید، حیدری، اصغر(۱۳۹۵)،تاثير رسانه هاي نوين بر توسعه استراتژي هاي گردشگري در راستاي اهداف سند چشم انداز بيست ساله کشور افق (۱۴۰۴)، فصلنامه میراث و گردشگری، سال اول، شماره ۲، صص ۱۳- ۲۵.
نصر الهی، اکبر، شریفی، فرزانه، حقیقی، محمدرضا(۱۳۹۳)،نقش رسانههای تخصصی حوزه حمل و نقل در توسعه گردشگری ملی، فصلنامه مطالعات رسانه ای، سال نهم، شماره ۴، صص ۱۳۷- ۱۵۰.
میناتزی، روبرتا (۱۳۹۵)، بازاریابی رسانه های اجتماعی در گردشگری و مهمان نوازی، مترجم محسن نظری و مهدی طباطبایی، تهران: انتشارات مهکامه.
اسمیت، ملانی، مکلئود، نیکولا، و روبرتسون، مارگارت (۱۳۹۱)، مفاهیم کلیدي در مطالعات گردشگري، ترجمه جعفر باپیري، تهران: مهکامه.
خاکی، غلامرضا (۱۳۹۰). " روش تحقیق با رویکردي به پایان نامه نویسی "، تهران، انتشارات بازتاب.
جعفری مهر آبادی، مریم، اکبری، مجید، عطایی، فرزانه، رازقی چمازکتی، فرزانه (۱۳۹۶)،مدل یابی ساختاری-تفسیری عوامل موثر بر توسعه گردشگری غذا (مطالعه موردی: شهر رشت)، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی، سال دوازدهم، شماره ۳، صص ۶۸۱- ۶۹۸.
Amaro, S., Duarte, P., and Henriques, C. (2016). Travelers’ Use of Social Media: A clustering Approach, Annals of Tourism Research, No. 59: 1-15.
Anderson, C. K. (2012), The impact of social media on lodging performance ,Cornell Hosp Rep 12 (5). Pp:4-12.
Ayeh, J.K., Leung, D., Au, N. and Law, R. (2012). Perceptions and strategies of hospitality and tourism practitioners on social media: An exploratory study. In Fuchs, M., Ricci, F. and Cantoni, L. (Eds.), Information and Communication Technologies in Tourism, Wien: Springer-Verlag.
Bodil Stilling, B., & Therkelsen, A.(2010). Food and Tourism: Michelin, Moussaka and McDonald’s, Aalborg University Denmark, TRU Progress.
Burmann, C. & Kirchgeorg, M. (2016). Managing Negative Word-of Mouth on Social Media Platforms; the Effect of Hotel Management Responses on Observers’ Purchase Intention, Wiesbaden: Springer Fachmedien.
Butler, R. W. (1990). The Influence of the Media in Shaping International Tourist Patterns. Tourism Recreation Research, 15(2), pp:46–53. Christou, Evangelos & Nella, Athina (2012), Web 2.0 and pricing transparency in hotel services, In: Singala M, Christou E, ' Gretzel U (eds) Social media in Travel, tourism and hospitality, Theory, Practice and cases, Ashgate, Surrey. pp: 316.
Croy, W. G. (2010), Planning for Film Tourism: Active Destination Image Management, Journal Tourism and Hospitality Planning & Development, 7(1). pp: 21-30.
Choi, S., Lehto, X.Y., Morrison, A.M. and Jang, S.C.S. (2012). Structure of Travel Planning Processes and Information Use Patterns, Journal of Travel Research, 51(1): 26-40.
Chung, N. and Koo, C. (2015). the Use of Social Media in Travel Information Search, Telematics and Informatics, No. 32: 215-229.
Chung, N. and Han, H. (2016). The Relationship among Tourists' Persuasion, Attachment and Change, Technological Forecasting & Social Change, http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S004016251630275X
Fotis, J., Buhalis, D. and Rossides, N. (2012). Social Media Use and Impact during the Holiday Travel Planning Process, Information and Communication Technologies in Tourism, Vienna: Springer.
Failte I.(2010). National Food Tourism Implementation Framework 2011- 2013, National TourismDevelopmentAuthority,from www.failteireland.ie/FailteIreland/.../FoodTourismImpleme.
Jennings, G. R. (2006), percepthions on quality tourism experience In: Jennings G.R., Nickerson N. P. (Eds.), Quality Tourism Experiences, Amsterdam: Elsavier Butterworth Heinemann, Oxford. pp: 252.
Hall, C. M. & Mitchell, R.(2005). Gastronomic tourism: Comparing Food and Wine tourism experiences, in M. Novelli(ed), Niche Tourism: Contemporary Issuse, Trend and Cases, Oxford: Butterworth-Heinemann: 73-88.
Henderson, J C.(2009). Food tourism reviewed, British Food Journal, 11(4): 317-326. Jeng, J. and Fesenmaier, D. (2002). Conceptualizing the travel decision making hierarchy: A review of recent developments, Tourism Analysis, 7(1): 15–32.
Guzman, T. L., & Sánchez-Cañizares, S.(2012). Gastronomy, Tourism and Destination Differentiation: A Case Study in Spain, Review of Economics & Finance, Article ID: 1923-7529-201201-63-0, PP: 63-72.
Kim, Y. G., Eves , A. & Scarles, C.(2009a). Building a Model of Local Food Consumption on Trips and Holidays: A Grounded Theory Approach, International Journal of Hospitality Management, 28(4): 423‐431.
Kim, Y. , Yuan,J., Goh, B. K. & Antun, A.M.(2009b): Web Marketing in Food Tourism: A Content Analysis of Web Sites in West Texas, Journal of Culinary Science and Technology, 7(1): 52‐64.
Kemp, S. (2016). Digital in 2016. Retrieved from http://wearesocial.com/uk/specialreports/ digital-in-2016.
Long, L. M.(2004). Culinary Tourism: A Folkloristic Perspective on Eating and Otherness. In L. M. Long(Eds.) Culinary Tourism, Kentucky, The University Press of Kentucky.
Minazzi, R. (2015). Social Media Marketing in Tourism and Hospitality, New York Dordrecht London: Springer Cham Heidelberg.
Munar, A. M. Jacobsen, JKS. (2014), Motivations for sharing tourism experiences through social media, Tourism Management, 43,pp: 46-54.
Pearce, P. L. (2005). Tourist Behavior: Themes and Conceptual Schemes, UK: Channel View Publications. Rudez, H.N. and Vodeb, K. (2015). Students’ Use of Social Media during the Travel Process, Tourism and Hospitality Management, 21(2): 179-190.
Shenoy, S. S.(2005). Food Tourism and the Culinary Tourist, Unpublished PhD thesis, USA:Clemson University.
White, L. (2010). "Facebook, friends and photos: A snapshot into social networking for generating travel ideas". En Sharda, N. (ed.). Tourism informatics: Visual travel recommender systems, social communities and user interface design. Hershey, PA: IGI Global, 115-129.
Xiang, Z., Wang, D., O’Leary, J. T., & Fesenmaier, D. R. (2014). Adapting to the Internet: Trends in Travelers’ Use of the Web for Trip Planning, Journal of Travel Research, 54(4), 511–527. doi:10.1177/0047287514522883.
Yurtseven, H. R., & Ozan, K.(2011). Local Food in Local Menus: The Case of Gokceada, Tourismos, An Internatinal Multidisciplinary Journal of Tourism, 6(2): 263-275.