اثربخشی آموزش مهارت های محاسبات دارویی بر نحوه عملکرد دارویی(تغییرآگاهی)پرستاران شاغل در بخشهای ویژه
محورهای موضوعی : روانشناسی زوجینسمیه طالبی 1 , سکینه پورحسین فوکولایی 2 , هادی درویش خضری 3 , کلثوم اکبرنتاج 4 , حمیرا اکبرزاده 5 , حمیرا طهماسبی 6
1 - (نویسنده مسئول)، مربی، گروه پرستاری، دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران Tel: 09113528324, Email: somayyehtalebi1393@gmail.com
2 - مربی، گروه پرستاری، دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
3 - مرکز تحقیقات تالاسمی ، پژوهشکده هموگلوبینوپاتی ، دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، ساری ، ایران
4 - استادیار، گروه پرستاری، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران akbar2536@gmail.com
5 - مربی، گروه پرستاری، دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
6 - مربی ،گروه پرستاری، دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.
کلید واژه: آموزش مهارتهای دارویی, خطای دارویی, عملکرد پرستاران, محاسبات دارویی,
چکیده مقاله :
چکیده : مقدمه: با توجه به اهمیت مهارت پرستاران در مورد دادن دارو در بخش های ویژه و مشکلات مربوط به آن هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثيرمداخله مهارت های محاسبات دارویی بر عملکرد پرستاران شاغل در بخش های ویژه بود. روش پژوهش: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود که جامعه مورد مطالعه را پرستاران شاغل در بخش های ویژه بيمارستان فاطمه الزهرا شهر ساری تشکیل دادند و 45 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. به این ترتیب که پرستارانی که در بخش های ویژه در شیفتهای صبح و عصر وشب در طول هفته در بیمارستان منتخب شاغل و دارای معيار های ورود به پژوهش بوده اند در یک گروه قبل و بعد از مداخله مورد بررسی قرار گرفت، که به مدت دو ماه بطول انجامید. داده های این پژوهش از طريق يک پرسشنامه دو قسمتی برای پرستاران واجد شرايط ورود به پژوهش جهت سنجش مهارت آنها در محاسبات دارویی مورد استفاده قرار گرفت. قسمت اول پرسشنامه شامل 9 سوال در مورد مشخصات دموگرافیک واحد های مورد پژوهش بود و قسمت دوم شامل 18 سوال مربوط به مهارت های شناختی محاسبات دارویی بوده است .ابزار جمع¬آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود .اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی زوجی و آلفای کرونباخ مورد بررسي و تجزيه تحليل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها میانگین (± انحراف معیار) و میانه به ترتیب برابر با 6/15 (± 3/1) و 16 سوال را نشان داد. آزمون آماری paired t-test افزایش معنی داری را در تعداد پاسخ های صحیح بعد از آزمون در مقایسه با تعداد پاسخ های صحیح قبل از آزمون نشان داد (Mean Difference: 5.91، 95% CI= 5.15 - 6.68؛ p-value: <0.0001). میانگین نمرات کسب شده از پیش آزمون از20% به میانگین 100% در پرسشنامه بعد از مداخله افزایش یافته است . نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که پرستاران اطلاعات و مهارتهای محاسباتی دارویی کافی را ندارند و به مسئولین پیشنهاد می شود که کارگاه های آمورشی برای آنها برگزار گردد.
Abstract: Introduction: drug administration is one of the most important duty of a nurse. Some of the reasons for incomplete implementation of pharmaceutical calculations are poor skill and lack of proper training in pharmaceutical calculations in universities. The aim of this study was to investigate the effect of drug calculation skills education on the performance of nurses working in the Intensive Care Units. Methods: This study was a semi-experimental type, and the studied population consisted of nurses working in the special departments of Fatemeh Al-Zahra Hospital in Sari city, and 45 people were randomly selected. In this way, the nurses who worked in the special departments in the morning, evening and night shifts during the week in the selected hospital and met the criteria for entering the research were examined in one group before and after the intervention, which lasted for two months. It lasted the data of this research was used through a two-part questionnaire for qualified nurses to measure their skill in pharmaceutical calculations. The first part of the questionnaire included 9 questions about the demographic characteristics of the research units, and the second part included 18 questions related to the cognitive skills of pharmaceutical calculation. The data collection tool was a researcher-made questionnaire with a pre-test and post-test design. The data was collected using SPSS software and descriptive statistics (to determine the mean, standard deviation) and inferential (paired t) and Cronbach's alpha. It was examined and analyzed. Results: Mean (standard deviation) and median were equal to 15.6 (± 1.3) and 16 questions, respectively. Paired t-test showed a significant increase in the number of correct answers after the test compared to the number of correct answers before the test (Mean Difference: 5.91, 95% CI = 5.15 - 6.68; p-value: <0.0001). The mean scores obtained from the pre-test increased from 20% to the mean of 100% in the questionnaire after the intervention. Conclusion: The results show that nurses do not have sufficient information and calculational skills of medicine and the authorities are suggested to hold training workshops for them.
References:
1.Di Simone E, Giannetta N, Auddino F, Cicotto A, Grilli D, Di Muzio M. Medication Errors in the Emergency Department: Knowledge, Attitude, Behavior, and Training Needs of Nurses. Indian J Crit Care Med. 2018;22(5):346-52. doi: 10.4103/ijccm.IJCCM_63_18.
Farzi S, Alimohammadi N, Moladoost A. Medication errors by the intensive care units' nurses and the Preventive Strategies. Anesthesiology and Pain. 2016;6(4):33-45. URL: http://jap.iums.ac.ir/article-1-5231-en.html.
Jember A, Hailu M, Messele A, Demeke T, Hassen M. Proportion of medication error reporting a nd associated factors among nurses: a cross sectional study. BMC nursing. 2018;17(1):9. DOI:10.1186/s12912-018-0280-4.
Dirik HF, Samur M, Seren Intepeler S, Hewison A. Nurses’ identification and reporting of medication errors. J Clin Nurs. 2019;28(5-6):931-8. https://doi.org/10.1111/jocn.14716.
Kim KS, KWON SH, KIM JA, Cho S. Nurses’ perceptions of medication errors and their contributing factors in South Korea. Journal of nursing management. 2011;19(3):346-53. https://doi.org/10.1111/j.1365-2834.2011.01249.
Wright K. Do calculation errors by nurses cause medication errors in clinical practice? A literature review. Nurse education today. 2010;30(1):85-97. DOI:10.1016/j.nedt.2009.06.009.
Clark LA. A study of the relationship between student nurse characteristics and calculation abilit]; 2009 Available from: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2009.06.009.
Coyne E, Needham J, Rands H. Enhancing student nurses' medication calculation knowledge; integrating theoretical knowledge into practice. Nurse Educ Today. 2012; 8. [Epub ahead of print]. DOI:10.1016/j.nedt.2012.04.006.
Abedi HA (Ph.D) - Ghavi MR (MSc.) - Mannani R (Ph.D). Empowerment of Nurses Drug Calculations. 9 January 2014. URL: http://ijnr.ir/article-1-1334-en.html.
Yousefiasl M, naderi R, Baghaei R, khalkhali H R, cheraghi R. The relationship between ethnical commitment and medication error among nurses in centers affilated to urmia university of medical sciences in 2018- 9. Nursing and Midwifery Journal 2020; 17 (11) :878-88. URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4009-en.html.
Hogan CA. Pediatric Patient Safety: Factors pediatric nurses identify as contributing to medication administration errors: Loyola University Chicago; 2006. DOI:https://doi.org/10.22100/jkh.v7i1.64
Cleary-Holdforth J, Leufer T. Thestrategic role of education in the prevention of medication errors in nursing: Part 2. Nurse Educ Practice 2013;13(3): 217-20. DOI: 10.1016/j.nepr.2013.01.012.
Kim MS, Kim CH. Canonical correlations between individual self-efficacy/organizational bottom-up approach and perceived barriers to reporting medication errors: a multicenter study BMC Health Serv Res. 2019;19(1). DOI:10.1186/s12913-019-4194-y
Deitzen DM. Mathematical calculation ability of registered nurse. [cited 2007 Dec 10]; 2008 Available from: http://proquest.umi.com/pqdweb?index=0&did=743238771&SrchMode=1&sid=1&Fmt=6&VInst=PRD&VType=PQD&RQT=309&VName=PQD&TS=1197361302&clientId=48024 O.
Glaister K. The presence of mathematics and computer anxiety in nursing students and their effects on medication dosage calculations. Nurse Education Today. 2007;27(4):341-7. DOI:10.1016/j.nedt.2006.05.015
Miracle VA. Medication errors. Dimensions of Critical Care Nursing, 2009: 51-80.
17.Robyn Fairhall.et al. Numeracy skills of nursing students. Nurse Education Today, 2011; 20 (2):815-818. DOI:10.1016/j.nepr.2005.12.002
khajeali n, baghaei r. Comparison of pharmacological knowledge and skills in pharmaceutical calculations in nurses of general and ICU wards in educational hospitals in Ahvaz. Quarterly Journal of Nersing Management. 2014;2(4):48-55. URL: http://ijnv.ir/article-1-146-en.html.
Alteren J, Hermstad M, White J, Jordan S. Conflicting priorities: observation of medicine administration. J Clin Nurs.2018;27(19-20):3613-21. DOI:10.1111/jocn.14518.