تاثیر سوگیریهای شهودی بر تصمیمات سرمایه گذاری و کارایی ادراک شده بازار در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداریمحمد سیرانی 1 , محرم رزمجویی 2 , راحله ثمری 3
1 - دانشکده مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران.
2 - دانشکده مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران
3 - دانشکده مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران
کلید واژه: کارایی بازار, اتکا و تعدیل, نماگری, آشناگرایی, کلید واژه: فرا اعتمادی,
چکیده مقاله :
بعد از بحران جهانی 2008 و نوسانات شدید بازارهای مالی در سراسر جهان، در حوزه مالی رفتاری، مطالعه رفتار سرمایهگذاران بیشتر مورد توجه واقع شد. یکی از عوامل کلیدی تعیین کننده حرکات بازار احساسات سرمایهگذاران است. حوزه مالی رفتاری، که چگونگی و کیفیت رفتار در حوزه مالی را مطالعه میکند. در این زمینه، مطالعه نقش احساساتی مانند ترس، طمع، انتظار و همینطور تاثیر ذهن ناخودآگاه و باورها در شکل دادن به تصمیمات سرمایهگذاری و تاثیر آن بر کارایی بازار مهم به نظر میرسد.این پژوهش به دنبال یافتن تأثیر مهمترین مفاهیم مالی رفتاری (یا سوگیریهای شناختی) مثل فرا اعتمادی، نماگری، آشناگرایی و اتکا بر تصمیمگیری سرمایهگذاران فردی و کارایی بازار در بورس تهران است.دادههای اولیه برای آزمون مدل پژوهش با توزیع یک پرسشنامه ساختاریافته در بین 400 سرمایهگذار فردی فعال در بورس اوراق بهادار تهران جمعآوری شد و دادههای 386 سرمایهگذار مبنای پردازش قرار گرفت. همچنین برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری یا روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتههای این پژوهش مبین این است که رابطه مثبت و معناداری بین سوگیریهای فرا اعتمادی و نماگری با کارایی ادراک شده بازار و تصمیمات سرمایهگذاران وجود دارد، همچنین رابطه منفی و معناداری بین آشناگرایی با کارایی بازار و تصمیمات سرمایهگذاران وجود دارد، اما معناداری رابطه این دو متغیر با سوگیری اتکا مورد تایید واقع نشد.
After the global crisis of 2008 and the severe fluctuations of financial markets around the world, the study of investor behavior has received more attention in the field of behavioral finance, and investors' emotions have been one of the key factors determining market movements. Behavioral finance is an evolving field that studies how and what. In this context, it seems important to study the role of emotions such as fear, greed, expectation, as well as the impact of the unconscious mind and beliefs in shaping investment decisions and its impact on market efficiency. This thesis seeks to find an important impact. The most behavioral financial concepts (or cognitive biases) such as overconfidence, stereotypes, familiarity and reliance on individual investors' decisions and market efficiency in Tehran Stock Exchange.The primary data for testing the research model was collected by distributing a structured questionnaire among 400 individual investors active in the Tehran Stock Exchange, and the data of 386 investors was used as the basis for processing. Also, structural equation modeling or partial least squares method was used for data analysis.The findings of this research show that there is a positive and significant relationship between overconfidence biases and representation with the perceived efficiency of the market and investors' decisions, as well as a negative and significant relationship between familiarity with market efficiency and investors' decisions. Yes, but the significance of the relationship between these two variables with reliance bias was not confirmed.
_||_