بازی»های «پدریان» و «پسریان» در تاریخ بیهقی براساس نظریة «بازیهای» اریک برن»
محورهای موضوعی : زبان و ادب فارسیپروانه عادل زاده 1 , نسرین عمران نژاد 2 , کامران پاشائی فخری ( نویسنده مسئول) 3
1 - گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی / دانشکده زبان و ادبیات فارسی / دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز / ایران
2 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، ایران
3 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: پدریان و پسریان, بازیهای روانی, اریک برن, تاریخ بیهقی,
چکیده مقاله :
ادبیات و هنر وظایفی دارد که اگر آن وظیفه را انجام دهد، مفهومی کارآمد پیدا می-کند و آن عبارت است از تحلیل رفتار انسان و اجتماع و نشان دادن راهکارهای مثبت به سوی جذب زیباییها. از این منظر، ضرورت تحقیق در ادبیات بین رشتهای بیشازبیش احساس میشود. اریک برن بنیانگذار تحلیل رفتار متقابل بازی را روانشناسی روابط انسانی معرفی می کند و در نظریه بازیها از کتمان خشم را به تمبرخشم با اصطلاح نام میبرد که داد و ستدهای روانی در طول زندگی انسانها منبعث از این نظریه است. این پژوهشبازیهای پدریان و پسریان را در تاریخ بیهقی براساس نظریة بازیهای اریک برن به شیوه توصیفی – تحلیلی کاویده است. یافتهها نشان میدهد که افشای انگیزههای بازیگران، نقش مهم بازیها در شناسایی شخصیتها است. بیش از نیمی از انگیزه های پنهان شخصیت ها برای شروع یک رابطه، داشتن هدف انتقام جویانه و تبهکارانه است و افراد بیشتر در نقش های قربانی و آزارگر و در بسامد کمی به صورت ناجی ظاهر می شوند.
Literature and art have some duties. By discharging of which, they can achieve an efficient concept, and these duties include to analyze human s as communities behaviors and to provide some influent approaching toward beauties attraction. From this point of view, the necessity of searching in the interdisciplinary literature is perfectly felt. Eric Burn, founder of transactional analysis, introduced “Games” as psychology of human’s relationship: he interpreted. Anger cover As anger stamp In his “Games” theory. From which psychological reactions during human’s life are emanated. Present study has considered the “Games” of “Father's" men” and “Son's" men”in Beyhaghis History based on Eric Burns “Games” in descriptive. Analytical method. Exposing actors' motivations is the important role played by characters in identifying characters Obtained results demonstrated that more than half of hidden motivation of characters for initiating a relationship is to have the criminal and revenge purpose. And individuals appears as victims and annoying persons more than saviors
_||_