چرخش اجباری مؤسسات حسابرسی و محدودیت در ارائه سایر خدمات حسابرسی: هزینهها و منافع
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیزهره اباذری 1 , فرزانه نصیرزاده 2
1 - کارشناس ارشد حسابرسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 - دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
کلید واژه: کیفیت حسابرسی, چرخش اجباری مؤسسات حسابرسی, محدودیت در ارائه سایر خدمات حسابرسی, هزینه ـ منفعت, اعتماد استفادهکنندگان,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر، مقررات متعددی با هدف حفظ استقلال و ارتقا کیفیت حسابرسی وضع شده است. چرخش اجباری مؤسسات حسابرسی و محدودیت در ارائه سایر خدمات حسابرسی از جمله این مقررات هستند. هدف این تحقیق، بررسی مقایسهای دیدگاه استفادهکنندگان در مورد رابطه بین چرخش اجباری مؤسسات حسابرسی و محدودیت در ارائه سایر خدمات حسابرسی با کیفیت حسابرسی است. همچنین، این تحقیق درصدد بررسی هزینه و منفعت مقررات مذکور میباشد. دادهها از طریق پرسشنامه، بین 135 حسابرس و 77 نفر از کارکنان شرکتهای سرمایهگذاری (مدیران مالی، مدیران سرمایهگذاری، کارشناسان ارشد، کارشناسان و تحلیلگران سرمایهگذاری) در تهران توزیع شد. نتایج حاکی از آنست که، مقررات ذکر شده، موجب بهبود کیفیت حسابرسی و بهبود اعتماد استفادهکنندگان میگردد. همچنین، طبق نتایج، اعمال مقررات مذکور بر هزینه حقالزحمه حسابرسی بی تأثیر بوده و همچنین، بین نگرش حسابرسان و کارکنان شرکتهای سرمایهگذاری نسبت به تأثیر مقررات فوق بر کیفیت حسابرسی و اعتماد استفادهکنندگان تفاوت معنیداری وجود دارد. Abstract In the recent years have been set several requirements such as Mandatory external audit firm rotation and limiting the provision of non-audit services, to improve audit independence and audit quality. The purpose of this study is to investigate requirements effects in audit quality, users confidence, audit fees and it's cost - benefits. The data was collected by questionnaire that it was adopted in previous researches. The samples include 135 auditor and 77 investors (financial managements, experts, senior experts and investment analysts) in Tehran city. The results, showed that Mandatory external audit firm rotation and limiting the provision of non-audit services improve audit quality and users confidence. But, they do not have meaningful effect on audit fees. Also, there is no significant differences on auditors and investors attitudes about above requirements effects in audit quality and users confidence. Keywords: Mandatory External Audit Firm Rotation, Limiting the Provision of Non-Audit Services, Benefits and Costs, Users’ Confidence, Audit Quality
1) آسیایی، محمدرضا، (1392)، "بررسی دیدگاه استفاده کنندگان از صورتهای مالی در خصوص تأثیر چرخش اجباری مؤسسات حسابرس بر کیفیت حسابرسی"، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد.
2) برادران حسنزاده، رسول، بادآور نهندی و اسماعیلی گنجه کتاب، (1393)، "تأثیر ساختار مالکیت بر کیفیت حسابرسی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال 6، شماره 23، صص 99-115.
3) حساس یگانه، یحیی و جعفری، (1389)، "بررسی تأثیر چرخش مؤسسات حسابرسی بر کیفیت گزارش حسابرسی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره 9، سال 3، صص 25-42.
4) حساس یگانه، یحیی و غلام زاده لداری، (1391)، "ارزیابی جامع کیفیت حسابرسی در ایران: فرصتهای تحقیقاتی"، دهمین همایش ملی حسابداری ایران دانشگاه الزهرا.
5) شلال نژاد، حسین، وحیدی الیزئی و تمیمی، (1392)، "بررسی تأثیر ارائه خدمات غیرحسابرسی بر استقلال حسابرس از دیدگاه سرمایه گذاران"، دومین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقا مباحث مدیریت، حسابداری، مهندسی صنایع در سازمانها.
6) علوی طبری، حسین و حاجی مرادخانی، (1394)، "رابطه کیفیت حسابرسی و نقد شوندگی سهام"، پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی، سال 7، شماره 27، صص 93-109.
7) علوی طبری، حسین و عارف منش، (1392)، "بررسی رابطه تخصص صنعت حسابرس و تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله دانش حسابداری، سال 4، شماره 14، صص 7-26.
8) مجتهدزاده، ویدا و آقایی، (1383)، "عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی مستقل از دیدگاه حسابرسان مستقل و استفاده کنندگان"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، سال 11، شماره 38، صص 53-76.
9) مرادزاده فرد، مهدی، عدیلی و ابراهیمیان، (1391)، "کیفیت حسابرسی، کیفیت سود و هزینه حقوق صاحبان سهام"، پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی، سال 4، شماره 14، صص 91-110.
10) مرادی، مهدی و پورحسینی، (1388)، "بررسی برخی ویژگیهای مالی و غیر مالی و مدت زمان اجرا و تکمیل عملیات حسابرسی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، تحقیقات حسابداری، سال 1، شماره 1، صص 168-185.
11) مشایخ، شهناز و میمنت آبادی، (1393)، "افشای حسابداری، کیفیت حسابداری، محافظه کاری شرطی و غیر شرطی"، پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی، سال 6، شماره 24، صص 53-70.
12) نوروش، ایرج و رمضانی، (1389)، "بررسی عوامل مؤثر بر استقلال حسابرس از دیدگاه حسابرسان مستقل و استفاده کنندگان خدمات حسابرسی"، فصلنامه حسابداری مالی، سال 2، شماره 7، صص 1-22.
13) نوری فرد، یداله و فیض پور اقدم، (1391)، "اثر خدمات غیر حسابرسی مؤسسات حسابرسی"، بر نوع گزارش حسابرس، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال 1، شماره 2، صص 1-13.
14) نیکبخت، محمدرضا و مهربانی، (1385)، "بررسی اثر خدمات و میزان حقالزحمه های غیر حسابرسی مؤسسات حسابرسی بر استقلال حسابرس"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، سال 13، شماره 44، صص 129-147.
15) Almutairi, A.R., Kimberly, & Terrance, (2009), “Auditor Tenure, Auditor Specialization, and Information Asymmetry”, Managerial Auditing Journal, Vol. 24, No. 7, pp. 600-623.
16) Aschauer, E & Quick, (2018), “Mandatory Audit Firm Rotation and Prohibition of Audit Firm‐Provided Tax Services: Evidence from Investment Consultants’ Perceptions”, International Journal of Auditing, Vol. 22, No. 2, PP. 131-149.
17) Aziz, U-F & Omoteso, (2014), “Reinforcing Users’ Confidence in Statutory Audit During a Post-Crisis Period”, Journal of Applied Accounting Research, Vol. 15, No. 3, PP. 308-322.
18) Baker, C. R., Bedard & Prat dit Hauret, (2014), “The Regulation of Statutory Auditing: An Institutional Theory Approach”, Managerial Auditing Journal, Vol. 29, No. 5, PP. 371-394.
19) Beattie, V., Fearnley & Hines, (2013), “Perceptions of Factors Affecting Audit Quality in the Post-SOX UK Regulatory Environment”, Accounting and Business Research, Vol. 43, No. 1, PP. 56–81.
20) Bell, T.B., Causholli & Knechel, (2015), “Audit Firm Tenure, Non-audit Services and Internal Assessments of Audit Quality”, journal of Accounting Research, PP. 1-69, doi: 10.1111/1475-679X.12078
21) Cameran, M., Di Vincenzo & Merlotti, (2005), “The Audit Firm Rotation: A Review of the Literature”, Working Papers Series of School of Management, Bacconi University, Milan.
22) Carcello, J.V., Hermanson & McGrath, (1992), “Audit Quality Attributes: The Perception of Audit Partners, Preparers and Financial Statement Users”, Auditing: a journal of practice and theory, Vol. 11, No. 1, PP. 1-15.
23) Carpenter, T. D., & Reimers, (2013), “Professional Skepticism: The Effects of a Partner’s Influence and the Level of Fraud Indicators on Auditors’ Fraud Judgments and Actions”, Behavioral Research in Auditing, Vol. 25, No. 2, PP. 45–69.
24) Chan, L., Chen., Janakiraman & Radhakrishnan, (2012), “Reexamining the Relationship Between Audit and Non-audit Fees: Dealing with Weak Instruments in Two-Stage Least Squares Estimation”, Journal of Accounting, Auditing & Finance, Vol. 27, No. 3, PP. 299-324.
25) Daniels, B. W., & Booker, (2011), “The Effects of Audit Firm Rotation on Perceived Auditor Independence and Audit Quality”, Research in Accounting Regulation, Vol. 23, No. 1, PP. 78–82.
26) Dao, M & Pham, (2014), “Audit Tenure, Auditor Specialization and Audit Report Lag”, Managerial Auditing Journal, Vol. 29, No. 6, PP. 490 - 512.
27) Dart, E., (2011), “UK Investors’ Perceptions of Auditor Independence”, British Accounting Review, Vol. 43, No. 3, PP. 173-185.
28) Davis, L.R., Soo,. & Trompter, (2009), “Auditor Tenure and the Ability to Meet or Beat Earnings Forecasts”, Contemporary Accounting Journal, Vol. 26, No. 2, PP. 517-554.
29) De Angelo, L.E, (1981), “Auditor Size and Audit Quality”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 3, No. 3, PP. 183-199.
30) Ebimobowei, A. & Keretu, (2011), “Mandatory Rotation of Auditors on Audit Quality, Costs and Independence in South-South, Nigeria”, International Business Management, Vol. 5, No. 3, PP. 166–172.
31) Edwards, J. B, (2014), “The Battle Over Mandatory Audit Firm Rotation”, The Journal of Corporate Accounting & Finance, Published online in Wiley Online Library, PP. 3-10, DOI 10.1002/jcaf.21948.
32) Fleming, D,. Hee & Romanus, (2014), “Auditor Industry Specialization and Audit Fees Surrounding Section 404 Implementation”, Review of Accounting and Finance Vol. 13, No. 4, PP. 353-370.
33) Fontaine, R., Khemakhem., & Herda, (2015), “Audit Committee Perspectives on Mandatory Audit Firm Rotation: Evidence from Canada”, Journal of Management & Governance, PP. 1-18. 10.1007/s10997-015-9308-2
34) Frankel, R., Johnson & Nelson, (2002), “The Relation Between Auditors’ Fees for Non-Audit Services and Earnings Quality”, The Accounting Review, Vol. 77 Supplement, PP. 71–105.
35) Ghosh, A. & Moon, (2005), “Auditor Tenure and Perceptions of Audit Quality”, American Accounting Association, Vol. 80, No. 2, PP. 585-612.
36) Habib, A, (2011), “Audit Firm Industry Specialization and Audit Outcomes: Insights from Academic Literature”, Research in Accounting Regulation, Vol. 23, No. 2, PP. 114-129.
37) Hay, D., Knechel & Li, (2006), “Non-Audit Services and Auditor Independence: New Zealand Evidence”, Journal of Business Finance & accounting, vol. 33, No. 5-6, PP. 715-734.
38) Hussey, R., & Lan, (2001), “An Examination of Auditor Independence Issues from the Perspectives of U.K. Finance Directors”, Journal of Business Ethics, Vol. 32, No. 2, PP. 169–178.
39) Ianniello, G, (2012), “Non-Audit Services and Auditor Independence in the 2007 Italian Regulatory Environment”, International Journal of Auditing, Vol. 16, No. 2, PP. 147–164.
40) Jin, J.Y., Kanagaretnam,. & Lobo, (2011), “Ability of Accounting and Audit Quality Variables to Predict Bank Failure During the Financial Crisis”, Journal of Banking & Finance, Vol. 35, No. 11, PP. 2811-2819.
41) Joe, J, (2007), “Do Auditor Provided Non-Audit Services Improve Audit Effectiveness?”, Contemporary Accounting Research CAAA, Vol. 24, No. 2, PP. 467–487.
42) Kang, S.M., Hwang & Hur, (2018), “Non‐Audit Services and Auditor Independence Depending on Client Performance”, Australian Accounting Review, Online Version of Record before inclusion in an issue, https://doi.org/10.1111/auar.12243.
43) Kaplan, S., & Mauldin, (2008), “Auditor Rotation and the Appearance of Independence: Evidence from Non-Professional Investors”, Journal of Accounting and Public Policy, Vol. 27, No. 2, PP. 177–192.
44) Klumpes, P., Komarev & Eleftheriou, (2015), “The Pricing of Audit and Non-Audit Services in a Regulated Environment: a Longitudinal Study of the UK Life Insurance Industry”, Accounting and Business Research, Vol. 46, No.3, PP. 278-302.
45) Koh, K., Rajgopal,. & Srinivasan, (2013), “Non-Audit Services and Financial Reporting Quality: Evidence from 1978 to 1980”, Vol. 18, No. 1, PP. 1-33.
46) Kowaleski, Z.T., Mayhew & Tegeler, (2018), “The Impact of Consulting Services on Audit Quality: An Experimental Approach”, Journal of Accounting Research, Vol. 56, No. 2, PP. 673-711.
47) Lambe, A, (2010), “Lessons from the Crisis Profession Engages in the Debate on the Future of Audit”, Accountancy Ireland, Vol. 42, No. 4, PP. 7-8.
48) Lee, CH., Welker,. & Wang, (2013), “An Experimental Investigation of Professional Skepticism in Audit Interviews”, International Journal of Auditing, Vol. 17, No. 2, PP. 213-226.
49) Liempd, D. V,. Quick & Warming‐Rasmussen, (2018), “Auditor‐Provided Non-audit services: Post‐EU‐Regulation Evidence from Denmark”, International Journal of Auditing, Online Version of Record before inclusion in an issue, https://doi.org/10.1111/ijau.12131.
50) Lim, C.-Y. & Tan, (2010), “Does Auditor Tenure Improve Audit Quality? Moderating Effects of Industry Specialization and Fee Dependence”, Contemporary Accounting Research, Vol. 27, No. 3, PP. 923-957.
51) Lu, T, (2005), “Does Opinion Shopping Impair Auditor Independence and Audit Quality?”, Journal of Accounting Research, Vol. 44, No. 3, PP. 561-583.
52) Mattessich, (1995), “Conditional-Normative Accounting Methodology: Incorporating Value Judgements and Means-End Relations of an Applied Science”, Accounting, Organizations & Society, Vol. 20, No. 4, PP. 259–284.
53) Mohamed, D.M & Habib, (2013), “Auditor Independence, Audit Quality and the Mandatory Auditor Rotation in Egypt, Education, Business and Society”, Contemporary Middle Eastern Issues, Vol. 6 No. 2, PP. 116-144.
54) Nagy, L.A, (2005), “Mandatory Audit Firm Turnover, Financial Reporting Quality and Client Bargaining Power: The Case of Arthur Andersen”, Accounting Horizons, Vol. 19, No. 2, PP. 51-69.
55) Quick, R. & Warming-Rasmussen, (2009), “Auditor Independence and the Provision of Non-Audit Services: Perceptions by German Investors”, International Journal of Auditing, Vol. 13, No. 2, PP. 141-162.
56) Quick, R., Sattler & Wiemann, (2013), “Agency Conflicts and the Demand for Non-Audit Services”, Managerial Auditing Journal, Vol. 28, No. 4, PP. 323-344.
57) Ratzinger‐Sakel, N. V.S. & Schonberger, (2018), “The Impact of Auditor Brand Name on Auditor Remuneration in a Large Private Client Segment”, International Journal of Auditing, Vol.22, No. 3, PP. 536-553.
58) Ratzinger-sakel, N.V.S. & Schonberger, (2015), “Restricting Non-Audit Services in Europe – The Potential (Lack of) Impact of a Blacklist and a Fee Cap on Auditor Independence and Audit Quality”, Accounting in Europe, Vol. 12, No. 1, PP. 61–86.
59) Ruddock, C, (2004), “Non-Audit Services and Earnings Conservatism: Is Auditor Independence Impaired?”, Contemporary Accounting Research CAAA. Vol. 23, No. 3, PP. 701–746.
60) Ruhnke, K & Schmidt, (2014), “Changing the Institutional Framework of Statutory Audit: Internal Stakeholders' Perceptions of the Associated Benefit and Costs”, European Accounting Review, pp. 1-21. DOI: 10.1080/09638180.2014.939683
61) Sharma, D.S., Boo & Sharma, (2008), “The Impact of Non-Mandatory Corporate Governance on Auditors’ Client Acceptance, Risk and Planning Judgements”, Accounting & Business Research, Vol. 38, No. 2, PP. 105-120.
62) Sikka, P, (2009), “Financial Crisis and the Silence of Auditors”, Accounting, Organizations, and Society, Vol. 34, No. 6-7, PP. 868-873.
63) Sikka, P., Filling & Liew, (2009), “The Audit Crunch: Reforming Auditing”, Managerial Auditing Journal, Vol. 24 No. 2, PP. 135-155.
64) Sing-Chiu Lau,T, (2009), “Does the Performance of Non-Audit Services by Auditors Impair Independence? Evidence from Firms Post-Service Performance”, papers.ssrn.com, The Hong Kong Polytechnic University, Hong Kong.
65) Solomon, I., Shields,. & Whittington, (1999), “What Do Industry-Specialist Auditors Know?”, Journal of Accounting Research, Vol. 37, No. 1, PP. 191-208.
66) Svanstrom, T, (2013), “Non-Audit Services and Audit Quality: Evidence from Private Firms”, European Accounting Review, Vol. 22, No. 2, PP. 337–366.
67) Svanstrom,T & Sundgren, (2012), “The Demand for Non-Audit Services and Auditor-Client Relationships: Evidence from Swedish Small and Medium-Sized Enterprises”, International Journal of Auditing, Vol. 16, No. 1, PP. 54–78.
68) Wahdan, M.A., Spronck,. Ali., Vaassen & Herik, (2005), “Auditing in Egypt: A Study of Challenges, Problems and Possibility of an Automatic Formulation of the Auditor’s Report”, The 14th World Business Congress, IMDA, Granada, Spain, 14-10, PP. 91-98.
69) Whisenant, S., Sankaraguruswamy & Raghunandan, (2003), “Evidence on the Joint Determination of Audit and Non-Audit Fees”, Journal of Accounting Research, Vol. 41, No. 4, PP. 721-744
یادداشتها