رابطه رقابت بازار محصول و حقالزحمهی حسابرس مستقل
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیزهرا دیانتی دیلمی 1 * , مرتضی بیاتی 2
1 - استادیار گروه حسابداری دانشگاه علوم اقتصادی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم اقتصادی
کلید واژه: رقابت بازار, حق الزحمهی حسابرسی مستقل, هزینه های نمایندگی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، بررسی رابطه رقابت بازار محصول با حق الزحمهی حسابرسی مستقل صورتهای مالی است. به همین منظور، دادههای مالی 72 شرکت پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران با استفاده از الگوی رگرسیونی دادههای تابلویی با اثرات ثابت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج بدست آمده در حالت کلی نشان می دهدکه رقابت بازار محصول بر حقالزحمهی حسابرس مستقل تأثیر معناداری دارند. با توجه به نتیجه بدست آمده میتوان بیان کرد که رقابت، باعث کاهش مشکلات نمایندگی بین مدیران و سهامداران میشود که این موضوع به نوبه خود باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و هزینههای کنترلی میشود. بنابراین، ریسک حسابرسی کاهش مییابد و در نتیجه حق الزحمه درخواستی حسابرس نیز کاهش خواهد یافت. Abstract this research aimed to explore the impact of product market competition on independent audit fee. Therefore, the financial data of 72 companies in Tehran Stock Exchange and by using panel data regression model with fixed effects were analyzed. In general, the results showed that product market competition have a significant effect on the independent audit fee. According to the obtained results it can be stated that competition reduces agency problems between managers and shareholders, who in turn reduces the issue to and the costs of information asymmetry controlled. Thus, audit risk is reduced and therefore the auditor’s fee requested will be reduced.