شناسایی مولفههای شایستگی مدیران تراز انقلاب در حکمرانی اسلامی با تاکید بر کارآفرینی، مبتنی بر سخنان حضرت امام خمینی (ره)
محورهای موضوعی : مدیریتعلی سواسری 1 , کیومرث نیازآذری 2 , مسعود احمدی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی،ساری، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, مدل شايستگي, مديران تراز انقلاب, حکمراني اسلامی, بيانات حضرت امام خمینی (ره).,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مولفههای شایستگی مدیران تراز انقلاب در حکمرانی اسلامی با تاکید بر کارآفرینی، مبتنی بر سخنان حضرت امام خمینی (ره) است. در این پژوهش در گام نخست کلیه بیانات مکتوب شده حضرت امام خمینی (ره) مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه با بکارگیری روش داده بنیان بیانات مرتبط با مولفههای شایستگی مدیران تراز انقلاب در حکمرانی اسلامی با تاکید بر کارآفرینی کد گذاری گردید. نتایج بررسیها نشان میدهد که 55 مضمون فرعی بر حسب روش تحلیل کیفی مضمون در بیانات حضرت امام خمینی (ره) در ارتباط با هدف پژوهش قابل استخراج است. در نهایت با طبقهبندی مضامین شناسایی شده، هفت مضمون اصلی: تفکر خلاق و ایده پرداز، تفکر سیستمی، اخلاق مدار و شجاع، ویژگی های، شخصیتی، مدیر و مدبر، مسلمان انقلابی و همگرایی با جامعه به عنوان اصلیترین مولفههای شایستگی مدیران تراز انقلاب شناسایی شد.
در نهایت با طبقهبندی مضامین شناسایی شده هفت مضمون اصلی: تفکر خلاق و ایده پرداز، تفکر سیستمی، اخلاق مدار و شجاع، ویژگی های، شخصیتی، مدیر و مدبر، مسلمان انقلابی و همگرایی با جامعه به عنوان اصلیترین مولفههای شایستگی مدیران تراز انقلاب شناسایی شد.
The main objective of this research is to Identifying the competences of revolution level managers in Islamic governance with an emphasis on entrepreneurship from perspective of Imam Khomeini(RA) words. In this research, in the first step, all the written statements of Imam Khomeini (RA) were examined, and then, using the grounded theory, the statements related to the competency components of leaders of the revolutionary level in Islamic governance were coded. The results of the investigations show that 55 sub-themes can be extracted according to the Thematic analysis method in the statements of Imam Khomeini (RA) in relation to the purpose of the research. Finally, by classifying the identified themes, seven main themes: Creative thinking and idea generation, systemic thinking, ethical and brave, characteristics, personality, manager and resourceful, revolutionary Muslim and integration with society as the main components of competence for top level managers of the revolution were identified.
قرآن کریم. احمدی، مسعود.(1394). رابطه ویژگیهای مدیر از دیدگاه اسلام با بهره وری در سازمانهای دولتی، مدیریت اسلامی، 23: 103-119.
امیری سوادرودباری، عادله.(1392).تدوین مدل شایستگی مدیران درجهت تحقق اهداف چشم انداز 1404، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی. دانشکده مدیریت. دانشگاه تهران.
ایمانی، عبدالحمید و قدرتی، سمانه.(1395). مدل مفهومی شایستگی مدیران منابع انسانی در چارچوب نظام ارزشی اسلام، پژوهشهای مدیریت عمومی، 33: 191-221.
بهمنی، ابراهیم، تیموری، هادی، مشرف جوادی، محمد حسین و ربانی خوراسگانی، علی.(1400). طراحی الگوی رهبری فرماندهان دوران دفاع مقدس با استفاده از رویکرد ترکیبی، فصلنامه مدیریت اسلامی، 29: 149-170.
ترکمنی، محمد.(1391). طراحی و تبیین مدل رهبری برای مدیران کشور بر اساس مبانی اسلام با تاکید بر سیره فردی و مدیریتی امام خمینی (ره)، پایاننامه دکتری تخصصی مدیریت دولتی. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی. دانشگاه پیام نور مرکز.
خميني، روح اﷲ.(1381). ولايت فقيه، تهران: مؤسسه تنظيم و نشرآثار امام خميني، چاپ يازدهم.
خميني، روح¬اﷲ.(1374). البيع، تهران: انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامي، چاپ چهارم.
خمینی، روح¬اﷲ.(1385).صحیفه امام: مجموعه آثار امام خمینی (س): (بیانات، پیامها، مصاحبهها، احکام، اجازات شرعی و نامهها)، تهران: مؤسسه تنظيم و نشرآثار امام خميني.
خواجه نادری، مصطفی.(1392). بررسی و تبیین الگوی مدیریت جهادی از منظر بنیانگذاران نهادهای انقلاب اسلامی در چارچوب مدل سازمان های تحول آفرینS7 مکنزی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
دهقانان، حامد.(1386). مدیریت بر مبنای شایستگی، مجله مجلس و پژوهش، 53: 117-150.
سلطانزاده، وحید.(1399).طراحی الگوی کارآفرینی آموزشی در دانشگاههای دولتی کشور، پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان.
ضميري، عبدالحسين.(1388).حكمراني مطلوب در انديشه سياسي امام خميني(ره)، تهران: دانشگاه آزاد اسلامي معاونت پژوهشي دفتر گسترش توليد علم.
عابدی جعفری، حسن، تسلیمی محمد سعید، فقیهی، ابوالحسن، و شیخ زاده، محمد.(1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، 10: 198-151.
عسگری، ناصر، نیکوکار، غلامحسین، صفری، حسین، و غلامی، مهرداد.(1394).الگوي شایستگیهاي مدیران دولتی جمهوري اسلامی ایران بر اساس سند چشم انداز 1404، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 4: 38-23.
علی محمدی، رویا.(1392).نقش انگیزه وابستگی در علاقه به حرفه های کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت تحول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
قریانیان، میثم.(1393). بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و کارآفرینی کارکنان شهرداری دامغان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
قنبری، سعید، مفیدی، ریحانه، ترکمان رحمانی، محمدحسین.(1401).ارائۀ الگوی شایستگی مدیران کارآفرین رسانههای دولتی ایران، فصلنامه علمی مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه، 15: 91-65.
کرمی، مرتضی و صالحی، مسلم.(1395).توسعه مدیریت مبتنی بر شایستگی رویکردی نوین در آموزش و توسعه مدیران، تهران: آییژ.
محمدظاهری، محمد.(1399). ارائه الگوی مدیریتی در تراز انقلاب برای مدیران عالی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فصلنامه مدیریت اسلامی، 28: 21-46.
مردانی، محمدرضا، میرزایی، احمد، ساده، احسان و امینی، زین العابدین.(1400).الگوی شایستگیهای مدیران تراز انقلاب اسلامی در سازمانهای فرهنگی (مورد مطالعه: سازمان صدا و سیما) ، پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 24: 95-124.
مرزبان، نازنین،1394، مطالعه تطبیقی مولفه های حکمرانی خوب در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) و علامه نائینی، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده حقوق و علوم سیاسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
Antal, N., Kingma, B., Moore, D., & Streeter, D.(2014). University-Wide Entrepreneurship Education, in Sherry Hoskinson , Donald F. Kuratko (ed.) Innovative Pathways for University Entrepreneurship in the 21st Century (Advances in the Study of Entrepreneurship, Innovation & Economic Growth, Volume 24) Emerald Group Publishing Limited:227 -235.
Attride-Stirling, J.(2001).Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Bourgault, J., & Charih, M., Maltais, D. & Rouillard, L., (2006).Hypotheses concerning the Prevalence of Competencies among Government Executives, According to Three Organizational Variables. Public Personnel Management. 35. 89-119.
Chong, E.(2013). Managerial competencies and career advancement: A comparative study of managers in two countries, Journal of Business Research,66(3), 345-353.
Cochran, G. R. .(2009). Ohio State University extension competency study: Developing a competency model for a 21st century extension organization.
Cunningham, J.B. & Lischeron, J. (1991). Defining entrepreneurship, Journal of Small Business Management,29(1): 45-61.
Draganidis, F., &Mentzas, G. (2006). Competency based management: a review of systems and approaches. Information management & computer security. 14(1): 51-64.
Gugnin, A., Ostasz, G., & Lisnevskaya, Y.(2019). Fidel Castro as a leader, revolution manager, and marketer. In 3rd International Conference on Social, Economic, and Academic Leadership (ICSEAL 2019) (pp. 447-453). Atlantis Press.
Islam, N., Afrin, S., Alif, S. K., Hassan, R., Islam, M. M., Kayani, R. E., & Khan, M. M. (2020). Factors Preventing Entrepreneurship: The Case of University Graduates in Bangladesh. World, 11(1): 1-9.
Iversen, O.I.(2000). Managing people towards a Multicultural workforce: An Investigation into the Importance of Managerial Competencies across National Boarders in Europe – Differences and Similarities. Presented at the 8th World Congress on Human Resource Management Paris May.
Kuratko, D. F. & Hodgetts, R.M., (2014). Entrepreneurship, 7th edition, published by Thompson, U.S.A.
Kuratko, D. F. (2009). Entrepreneurship. Theory, Process, Practice, South-Western Cengage Learning. McClelland’s Theory of Needs.
Mei, H., Lee, C. H., & Xiang, Y. (2020). Entrepreneurship Education and Students’ Entrepreneurial Intention in Higher Education. Education Sciences, 10(9): 257.
Nave, A., & Franco, M.(2019). University-Firm cooperation as a way to promote sustainability practices: A sustainable entrepreneurship perspective, Journal of Cleaner Production, 230: 1188-1196.
Omri, A., & Afi, H.(2020). How can entrepreneurship and educational capital lead to environmental sustainability?, Structural Change and Economic Dynamics, 54: 1-10.
Premand, P., Brodmann, S., & Barouni, M.(2016). Entrepreneurship Education and Entry into Self-Employment Among University Graduates, World Development, 77: 311-327.
Rengiah, P. (2023). Effectiveness of entrepreneurship education in developing entrepreneurial intentions among Malaysian university students.
Shi, H., Mu, C., Yang, J., & Huang, W.(2020). A Sino-US comparative analysis of the hi-tech entrepreneurial model, Economic Modelling, 14(2): 1-14.
Spencer, L.M.J. and Spencer, S.M,1993,Competence at Work: Models for Superior Performance. 1st Edition, Wiley, New York.
Tavakoli, M., & Fayolle, A.(2017). Entrepreneurship, Reference Module in Neuroscience and Biobehavioral Psychology, 1-6.
سایتها www.khamenei.ir